Door een vage klacht over uitvallen (zie hier) kreeg ik Vida. Dat uitvallen heeft zich tot nu toe niet meer voor gedaan
Door het zoeken naar een oorzaak hiervoor kwam ik er echter wel een storing van de Airco druk tegen, waarde 0 kPa.
Omdat ik daarvoor geen problemen met mijn airco had ging ik niet automatisch uit van een leeg systeem.
Na wat testen verder bleek het systeem toch echt helemaal leeg te zijn.
Met een UV lamp was de lekkage rond de pers van de compressor ’s avonds duidelijk te zien. (foto 1)
Na hulp en advies van Frank (GrunnS60) O-ringen besteld bij Volvo, pers van de pomp losgehaald.
De kleine O ring die eruit kwam was wat plat (foto 2) dus ik dacht de oorzaak van de lekkage gevonden te hebben.
Beetje schoongemaakt, O-ringen vervangen en de boel weer gemonteerd.
Bij een garage in de buurt hebben ze de boel afgeperst met stikstof. Ook hebben ze nog even extra met sop-spuit gecontroleerd op lekkages.
Geen lekkages te zien. Druk bleef gelijk. Airco vul-apparaat erop en vacumeren maar. Zonder probleem heeft het systeem een kwartier op -98 gestaan. Airco gevuld met koelmiddel.
Na starten werkte alles top. Magneetkoppeling kwam normaal bij, alles werd steenkoud en alles leek opgelost.
Tot ik ’s avonds nog even weg moest en onderweg een apart sissend/licht ratelend geluid hoorde. Geen koude lucht meer uit de airco en waar ik al bang voor was bleek de volgende ochtend. Airco druk opnieuw 0 kPa en een compleet groene omgeving opnieuw bij de pers van de pomp. De boel leek wel ontploft. (foto 3)
Lekdicht bij de garage, binnen enkele uren na gebruiken van de pomp is alles weer leeg. Wat zou dit kunnen zijn?????
Gr. Roland
Door het zoeken naar een oorzaak hiervoor kwam ik er echter wel een storing van de Airco druk tegen, waarde 0 kPa.
Omdat ik daarvoor geen problemen met mijn airco had ging ik niet automatisch uit van een leeg systeem.
Na wat testen verder bleek het systeem toch echt helemaal leeg te zijn.
Met een UV lamp was de lekkage rond de pers van de compressor ’s avonds duidelijk te zien. (foto 1)
Na hulp en advies van Frank (GrunnS60) O-ringen besteld bij Volvo, pers van de pomp losgehaald.
De kleine O ring die eruit kwam was wat plat (foto 2) dus ik dacht de oorzaak van de lekkage gevonden te hebben.
Beetje schoongemaakt, O-ringen vervangen en de boel weer gemonteerd.
Bij een garage in de buurt hebben ze de boel afgeperst met stikstof. Ook hebben ze nog even extra met sop-spuit gecontroleerd op lekkages.
Geen lekkages te zien. Druk bleef gelijk. Airco vul-apparaat erop en vacumeren maar. Zonder probleem heeft het systeem een kwartier op -98 gestaan. Airco gevuld met koelmiddel.
Na starten werkte alles top. Magneetkoppeling kwam normaal bij, alles werd steenkoud en alles leek opgelost.
Tot ik ’s avonds nog even weg moest en onderweg een apart sissend/licht ratelend geluid hoorde. Geen koude lucht meer uit de airco en waar ik al bang voor was bleek de volgende ochtend. Airco druk opnieuw 0 kPa en een compleet groene omgeving opnieuw bij de pers van de pomp. De boel leek wel ontploft. (foto 3)
Lekdicht bij de garage, binnen enkele uren na gebruiken van de pomp is alles weer leeg. Wat zou dit kunnen zijn?????
Gr. Roland
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).