Airco gerepareerd XC70 D5244T, maar toch niet....

 
 
 
 
 
Rolandkw
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Rhenen
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 / 2024
Subject:

Airco gerepareerd XC70 D5244T, maar toch niet....

 · 
Posted: 19.05.2024 - 22:56  ·  #1
Door een vage klacht over uitvallen (zie hier) kreeg ik Vida. Dat uitvallen heeft zich tot nu toe niet meer voor gedaan
Door het zoeken naar een oorzaak hiervoor kwam ik er echter wel een storing van de Airco druk tegen, waarde 0 kPa.

Omdat ik daarvoor geen problemen met mijn airco had ging ik niet automatisch uit van een leeg systeem.

Na wat testen verder bleek het systeem toch echt helemaal leeg te zijn.
Met een UV lamp was de lekkage rond de pers van de compressor ’s avonds duidelijk te zien. (foto 1)

Na hulp en advies van Frank (GrunnS60) O-ringen besteld bij Volvo, pers van de pomp losgehaald.
De kleine O ring die eruit kwam was wat plat (foto 2) dus ik dacht de oorzaak van de lekkage gevonden te hebben.
Beetje schoongemaakt, O-ringen vervangen en de boel weer gemonteerd.

Bij een garage in de buurt hebben ze de boel afgeperst met stikstof. Ook hebben ze nog even extra met sop-spuit gecontroleerd op lekkages.
Geen lekkages te zien. Druk bleef gelijk. Airco vul-apparaat erop en vacumeren maar. Zonder probleem heeft het systeem een kwartier op -98 gestaan. Airco gevuld met koelmiddel.

Na starten werkte alles top. Magneetkoppeling kwam normaal bij, alles werd steenkoud en alles leek opgelost.

Tot ik ’s avonds nog even weg moest en onderweg een apart sissend/licht ratelend geluid hoorde. Geen koude lucht meer uit de airco en waar ik al bang voor was bleek de volgende ochtend. Airco druk opnieuw 0 kPa en een compleet groene omgeving opnieuw bij de pers van de pomp. De boel leek wel ontploft. (foto 3)

Lekdicht bij de garage, binnen enkele uren na gebruiken van de pomp is alles weer leeg. Wat zou dit kunnen zijn?????

Gr. Roland
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 59
Berichten: 375
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Airco gerepareerd XC70 D5244T, maar toch niet....

 · 
Posted: 20.05.2024 - 08:01  ·  #2
Morgen Roland,
Werkt je koelluchtventilator op het moment dat je de airco inschakeld ?
Als dat niet zo is kan de werkdruk in je aircosysteem te hoog worden en er bv een afdichting uitblazen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5190
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Airco gerepareerd XC70 D5244T, maar toch niet....

 · 
Posted: 20.05.2024 - 08:45  ·  #3
De kleine ring is sowieso simpelweg stuk. Heb je met montage de ringen wel goed ingevet met een smeermiddel? De pomp zelf kan natuurlijk ook ergens een lek hebben. Of en en.

Fluor als lekkage opsporing middel vindt ik maar niks en gebruik ik dan ook niet. Afpersen van het systeem wel, en dan gericht afsoppen met dreft en kijken waar het lekt. Het liefst met 20 bar druk, maar met 10 gaat het ook heel prima. Ook na montage een goede check of de nieuw gemonteerde delen dicht zijn.
Rolandkw
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Rhenen
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 / 2024
Subject:

Re: Airco gerepareerd XC70 D5244T, maar toch niet....

 · 
Posted: 20.05.2024 - 16:24  ·  #4
Middag Johan,
Dat ga ik checken.. Thanks voor de tip. Maar zou dat zo snel gebeuren dan? Sinds opvullen heeft de auto (en dus de airco) hooguit 3x tien minuten gedraaid.


@Blade,
Thanks... Ik heb inderdaad de ringen ingesmeerd met keramisch vet.
Dat afpersen is dus ook gebeurd. Druk weet ik zo even niet meer maar ga ik ook checken. Ook met sopje gespoten.
Alles leek gewoon dicht te zijn tot de boel daadwerkelijk ging draaien schijnbaar.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0