Al een geruime tijd heb ik problemen met het werkend krijgen van de airco.
Vorig jaar is in Elst de condenser en druk sensor vervangen. De magneetkoppeling is toen ook bijgesteld naar 0.3 mm speling bij mijn airco specialist.
Hierna de hele zomer (2023) gereden met een airco die in het begin van iedere rit aardig koelde, maar naar verloopt van tijd overging in lauwe tocht. Dit gebeurde vooral op de snelweg.
Als ik dan de snelweg af kwam en zo'n 50 k/u reed begon het weer wat beter te koelen, maarja dan heb ik het vaak niet meer nodig.
Daarom de afgelopen tijd bezig geweest met diverse tests en de garage (locale algemene) de pomp laten wisselen. Hun constatering was dat er in ieder geval nog genoeg koude middel in zat.
Het volgende zit er dus nieuw in:
Condenser
druksensor (die op het cilindertje naast de condenser zit)
pomp (NRF van Plein overgenomen)
nieuwe vulling koude middel
Er wordt nu nog steeds niet gekoeld, niet te harden. Volgens de garage werd er kortstondig druk opgebouwd, maar schakelt de pomp heel snel weer uit. Dit zou volgens hen op een verstopping in het systeem kunnen duiden. De condensafvoer aan de verdamper in het interieur druppelt gewoon (in de laatste foto groen omcirkeld).
Zojuist met vida er aan wat foutcodes en sensoren tijdens bedrijf uitgelezen.
de storingen ECM-500A en ECM-5A00 hebben beiden iets met de airco te maken.
de meetwaarden in de foto zijn gemaakt nadat de airco zo'n 10 minuten ingeschakeld stond op recirculeren en op standje vrieskist, alleen dat gebeurde dus niet. De fan draait dan wel echt heel hard.
De leidingen bevriezen niet van de pomp tot aan het schutbord. Er komt wel condens op.
Verdere ontdekking: klopt het dat de unit tussen de verdamper en de radio de kachel is? Deze wordt superheet met de airco dus aan, hoort dat? in de laatste afbeelding de unit omcirkeld in oranje.
Wie heeft er tips die mij verder kunnen helpen?
Vorig jaar is in Elst de condenser en druk sensor vervangen. De magneetkoppeling is toen ook bijgesteld naar 0.3 mm speling bij mijn airco specialist.
Hierna de hele zomer (2023) gereden met een airco die in het begin van iedere rit aardig koelde, maar naar verloopt van tijd overging in lauwe tocht. Dit gebeurde vooral op de snelweg.
Als ik dan de snelweg af kwam en zo'n 50 k/u reed begon het weer wat beter te koelen, maarja dan heb ik het vaak niet meer nodig.
Daarom de afgelopen tijd bezig geweest met diverse tests en de garage (locale algemene) de pomp laten wisselen. Hun constatering was dat er in ieder geval nog genoeg koude middel in zat.
Het volgende zit er dus nieuw in:
Condenser
druksensor (die op het cilindertje naast de condenser zit)
pomp (NRF van Plein overgenomen)
nieuwe vulling koude middel
Er wordt nu nog steeds niet gekoeld, niet te harden. Volgens de garage werd er kortstondig druk opgebouwd, maar schakelt de pomp heel snel weer uit. Dit zou volgens hen op een verstopping in het systeem kunnen duiden. De condensafvoer aan de verdamper in het interieur druppelt gewoon (in de laatste foto groen omcirkeld).
Zojuist met vida er aan wat foutcodes en sensoren tijdens bedrijf uitgelezen.
de storingen ECM-500A en ECM-5A00 hebben beiden iets met de airco te maken.
de meetwaarden in de foto zijn gemaakt nadat de airco zo'n 10 minuten ingeschakeld stond op recirculeren en op standje vrieskist, alleen dat gebeurde dus niet. De fan draait dan wel echt heel hard.
De leidingen bevriezen niet van de pomp tot aan het schutbord. Er komt wel condens op.
Verdere ontdekking: klopt het dat de unit tussen de verdamper en de radio de kachel is? Deze wordt superheet met de airco dus aan, hoort dat? in de laatste afbeelding de unit omcirkeld in oranje.
Wie heeft er tips die mij verder kunnen helpen?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).