Sinds enige tijd aan het tobben met de airco van mijn V70NN. Nadat bleek dat de airco niet meer werkte bij hogere buitentemperaturen e.e.a. na laten kijken. Koudemiddel was in orde. Conclusie: druk in systeem loopt op naar 30 bar omdat koelventilator niet meer functioneert. Ventilatorraamwerk compleet vervangen en koelvin doet het weer. Resultaat: druk loopt nog steeds op naar 30 bar. Hogedrukventiel en reduceerventiel in het aircosysteem vervangen; druk blijft oplopen tot 30 bar. Echter: zodra de buitentemperatuur niet boven de 20C uitkomt -en ik rijd op de snelweg- werkt de airco nog dankzij extra rijwindkoeling. Zodra ik in de stad rijd, loopt de druk weer te hoog op a.g.v. te weinig koeling met alleen de koelvin en schakelt de airco zichzelf uit. Inmiddels viel het mij vandaag op dat op de snelweg de airco met 17C buitentemperatuur en 20C binnentemperatuur prima werkt. De roosters in het dashboard geven gekoelde lucht. De roosters in de B-stijlen echter geven warme en zeer vochtige lucht. Zo vochtig zelfs, dat er onophoudelijk damp uitstroomt. Nu opperde mijn garagehouder dat de hogedruksensor ook nog wel eens defect zou kunnen zijn. Zou dit inderdaad de oorzaak kunnen zijn van de almaar oplopende druk in het systeem? En is daar ook het dampen uit de roosters in de B-stijlen een gevolg van of heeft dat weer een andere oorzaak? Gezien onze vakantieplannen over een week krijg ik het er aardig (Spaans) benauwd van....
Zou blij zijn met suggesties!
Zou blij zijn met suggesties!