zitten vervelend er opgeklemd. ik krijg ze er af door een schroevendraaier er tussen te wurmen en ze dan op te wippen. maar een is al iets beschadigd aan de onderkant. als je ze zo schoon kan maken is dat veel handiger denk ik.
De knoppen hoeven er toch niet af? De diameter van de knop is zo te zien kleiner dat de sparing waar de knoppen in zitten. Of zie ik dat verkeerd? De knoppen kunnen dan toch gewoon op de printplaat blijven zitten?
Ik moet hier ook mee aan de gang of met de magneet koppeling want de airo werkt niet constant. Dan weer heel goed en dan weer helemaal niet.
Heeft iemand foto's of beter een video hoe het paneel te verwijderen van een V70N na de facelift MY 2006 (fase II)? De heb ik een keer op het forum gezien maar kan deze nu even niet vinden.
Dreamer
Forumlid.
Geslacht: Locatie: America (Noord-Limburg) Berichten: 132 Geregistreerd: 04 / 2014
In plaats van een nieuw topic aanmaken stel ik mijn "airco doet het niet vraag" ook even hier: ik heb soms (bijv. vandaag op zo'n heerlijk warme dag) dat de airco het een tijdje doet, en dan lijkt hij in eens te beslissen dat het wel koel genoeg is en blaast hij de warmte van de buitenlucht of zelfs wat warmer...dan moet echt het raam open bij een dag als vandaag, anders zweet je de auto uit. Onderweg nog even gestopt, auto uit, even kort gewacht en weer aan en helaas, hij bleef warme lucht blazen. Eenmaal thuis de auto een minuut of 10 a 15 op de oprit gehad, daarna nog een gestart, hoppa, meteen koude lucht.
Gezien deze probleembeschrijving: zou dat ook de temperatuursensor moeten zijn, of kan dat ook nog wat anders zijn? Is het met VIDA uit te lezen dat bijv. de temperatuursensor een verkeerde temperatuur doorgeeft, of is schoonmaken en proberen de enige oplossing? Vreemde is n.l. dat het probleem niet 100% reproduceerbaar is.
Kan 2 dingen zijn.
De luchtspleet van de koppeling die te ruim staat waardoor hij na 15 minuten stopt.
Ander probleem kan zijn dat het systeem bevriest.
Als hij er mee kapt moet je even onder de motorkap kijken.
Zijn de leiding van de airco die de auto ingaan wit van bevriezing is er een sensor kapot.
Deze sensor zit achter plastic rechts naast gaspedaal.
Deze meet de temperatuur van de binnenkomende lucht.
De is een simpele sensor die vida niet kan zien.
Die geeft dan een verkeerde waarde door waardoor het systeem niet tijdig stopt.
Kost 20 euro.
Nee de knoppen hoven er niet af, ze kunnen gewoon mee met het paneel. maar voor diegene die ze er toch af willen halen.. was vooral bedoeld omdat ze beschadigd zijn, maar dat bleek anders op te lossen. zal niet het paneel zijn want als je knoppen op helemaal koud zet blijft de airco constant werken om maar te proberen je auto koud te krijgen. verschijnsel is anders dus idd ander probleem. ik denk dat je bij het spleet probleem (??) je bij de pomp kunt kijken of ie wel of niet aanslaat/meeloopt als ie het niet meer doet.
Dreamer
Forumlid.
Geslacht: Locatie: America (Noord-Limburg) Berichten: 132 Geregistreerd: 04 / 2014
Ok, zal eens kijken als het nog een keer gebeurt, echter het is dus niet altijd...heb ook genoeg ritten van een uur gehad waarbij hij het hele uur goed werkt. Maar ipv dat hij juist te lang door zou koelen (en dus de boel bevriest), kan het niet zijn dat de temperatuursensor binnen (zit die niet achter die gleufjes in het radio front?) juist een te lage waarde aangeeft waardoor de airco niet meer aangaat? Ik moet verder ook zeggen dat ik wel eens van die stalen "klik" geluiden hoor bij het aanspringen van de airco, dat moeten die koppelingen zijn neem ik aan? Toen ik een keer bij Dennis was voor onderhoud heeft hij dat ook gehoord en dat was volgens hem normaal.
Mocht ik het zelf niet 1-2-3 zien (ben geen auto techneut ), is er iemand in de buurt van America (Noord-Limburg) die eens mee zou willen kijken?
Het aanspringen van de aircopomp geeft een klik en is goed voelbaar. Volgende keer als je arco het niet meer doet luisteren of de pomp aanslaat en je temp knoppen helemaal naar koud zetten. dan gaat hij iig koelen ook al doet de sensor zn werk niet.
Dreamer
Forumlid.
Geslacht: Locatie: America (Noord-Limburg) Berichten: 132 Geregistreerd: 04 / 2014
Ok, goede tip, dus beide knoppen helemaal op zn kouds by-passed de temp sensor en stuurt altijd de koeling aan? Als hij het dan niet doet moet het of bevriezing zijn, of de platen te ver van elkaar af?
als de aircopomp aanschakelt hoor je het motortoerental ook kort veranderen. bij stil staande auto hoor je de pomp steeds aan en uit schakelen (bij een graad of 18 buiten)
Zojuist gecontroleerd of de ventilator wel werkte met de forum tip van het vloeipapiertje. Het papiertje blijft goed tegen de sleuven aan hangen en valt er af zodra het contact wordt uitgezet.
Ik heb wel gezien dat het signaal-draadje achter de sleuven vol hing met een pluk stof. Heeeeeeeel voorzichtig met een cocktailprikker en een pincet de pluk verwijderd. Proefritje gemaakt: bevroren tenen en een ijspegel aan de neus. . Onderweg vaak de airco aan en uitgezet om te kijken of de koppeling wel goed functioneert. Dat bleek idd het geval te zijn: de AC reageert direct op het aan en uitzetten.
Vandaag dit topic doorgelezen en de stoute schoenen aangetrokken. Had last van hetzelfde probleem, hoop dat het verholpen is zo...
Paneel verwijderd en de fan schoongemaakt en weer alles in elkaar gezet. Hopen dat het werkt... Lijkt wel zo te zijn, temperatuur blijft constant.... Maar eens even kijken als het van de week warm wordt...
Bedankt voor de input en duidelijke beschrijvingen! Iemand nog een foto van de sensor naast het gaspedaal?