Airco probleempje ‘06 V70

pbor
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Airco probleempje ‘06 V70

· 
Posted: 17.07.2022 - 18:46  ·  #1
Inmiddels aangekomen in Pisa, Italië, echter gisteren hield mijn airco er, gelukkig op slechts 2 uur van onze bestemming in Italië, mee op.
Morgen even bij een airco service langs, vermoed/hoop dat het een kwestie is van systeem bijvullen met R134a.
Iemand nog een idee van hoe er voor te zorgen dat er niet teveel (en niet te weinig) bijgevuld wordt?
Zit de vulnippel ongeveer onder het stuurbekrachtigingsolie reservoir?
Gr, Pieter
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Re: Airco probleempje ‘06 V70

· 
Posted: 17.07.2022 - 21:02  ·  #2
Sticker onder de motorkap zegt je hoeveelheid koudemiddel. Er zijn 2 aansluitingen om de airco te vullen/ledigen..
AFK
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.07.2022 - 22:28  ·  #3
Bij vullen is niet de juiste manier. Het systeem zal eerst leeg gehaald moeten worden ( als er tenminste nog iets in zit ). Als er niks in zit is hij 100% lek. Dan afpersen met stikstof en lekkage op sporen en verhelpen. Systeem vullen met de voorgeschreven hoeveelheid koudemiddel nadat het systeem minimaal 30 minuten vacuüm is getrokken. Het vul station weegt de hoeveelheid die er in gepompt wordt.

Tip: laat uv vloeistof toevoegen zodat bij een volgende lekkage deze makkelijk is op te sporen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.07.2022 - 09:17  ·  #4
En het hoeft niet per se een kwestie te zijn van ontsnapt gas. Het kan ook zijn dat er een sensor kaduuk is waardoor de boel bevriest (zoals bij dat andere topic waar je op reageerde) of de pomp/poelie is tijdens de lange rit en hoge omgevingstemperatuur zo heet geworden dat de befaamde 'aircospleet' (speling tussen poelie van de aircopomp en de electromagnetische koppeling) te groot is geworden waardoor de pomp niet meer kon aankoppelen. Wellicht werkt het weer na een nachtje afkoelen? Mocht dit het zijn dan kan je evt de tijdelijke fix doen met tiewraps, daar is hier op het forum wel veel over te vinden.
Airco zullen ze alles van weten in Italie, maar Volvo is wellicht een ander verhaal. Ik snap dat je 'm werkend wil hebben (zeker als je jonge kinderen in de auto hebt, of huisdieren, mocht dat het geval zijn), maar stel wel een goeie diagnose om te voorkomen dat ze je een oor aannaaien. Ik ben doorgaans van goed vertrouwen maar heb zelf al meegemaakt dat ik als toerist met een halve of geen oplossing weer op pad gestuurd werd (in Duitsland en in Frankrijk, niet eens in 'zuid europa') dus je moet toch een beetje op je hoede zijn.

Selected quotes for multi-quoting:   0