Airco problemen in Kroatiƫ (werkt soms wel soms niet)

Maartenwk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 34
Subject:

Re: Airco problemen in Kroatiƫ (werkt soms wel soms niet)

· 
Posted: 08.08.2022 - 22:45  ·  #16
Quote door V70R^2

Dat is goed mogelijk, het kan zijnde de pomp zijn bete tijd gehad heeft..

Van boven is niet mogelijk, van onder moet het en het is een gepruts om tussen te komen met de juiste lengte M5 boutjes, maar met wat geduld (en vloeken helpt) lukt dat wel.

0,3mm speling is wenselijk, heb je nu 1mm bijv dan shims weghalen Ć” 0,5~0,7mm.
Indien al vaker gesteld en geen shims aanwezig, een beetje afvlakken van de koeling is prima.

Aha okƩ ik ga morgen aan de gang kijken of ik de auto ergens normaal vlak kan zetten. Het word de tijdelijke trap fix meer heb ik even niet voor handen helaas.

Band eraf, binnenscherm los en dan traps ertussen prutsen. Vloeken helpt zeker ben ik gek op hahaha
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 22:48  ·  #17
De band kan in principe blijven zitten, je ziet vanzelf de beste toegankelijkheid. Succes.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 23:02  ·  #18
T kan temp sensor zijn. Makkelijk te checken: airco buis onder motorkap bevriest en is wit. Hij ontdooit wel snel, dus als airco niet werkt even snel kijken
Maartenwk
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 23:07  ·  #19
Quote door V70R^2

De band kan in principe blijven zitten, je ziet vanzelf de beste toegankelijkheid. Succes.

Ow top hoeft ie ook niet op een krik? Het is hier allemaal steentjef en scheef haha.
Maartenwk
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 23:08  ·  #20
Quote door kjiratsiekoedel

T kan temp sensor zijn. Makkelijk te checken: airco buis onder motorkap bevriest en is wit. Hij ontdooit wel snel, dus als airco niet werkt even snel kijken

Ja was inderdaad ook geopperd maar heb de buizen nog niet wit gezien. Ik hou het zeker in de gaten.
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 23:47  ·  #21

heb je dit fluiten ? niet het fluiten wat ik in het begin doe maar bij 20sec als ik het gas een beetje los laat .
Maartenwk
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 23:57  ·  #22
Quote door bartk

heb je dit fluiten ? niet het fluiten wat ik in het begin doe maar bij 20sec als ik het gas een beetje los laat .

Haha dat fluitje aan het begin herken ik wel 😜 Nee dat is hem niet maar echt een zoem is het. Heel irritant doet ie nu een jaar ik dacht eerst overlijdende turbo maar het zit in de airco ergens (van de week stopte de airco en daarmee ook de zoem).
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 09.08.2022 - 06:20  ·  #23
Quote door Maartenwk

Quote door V70R^2

Ow top hoeft ie ook niet op een krik? Het is hier allemaal steentjef en scheef haha.

Zeker een krik nodig (en iets voor de veiliheid/omvallen, assteun/houtblok/steen erbij). Dan zie je vanzelf van de onderkant waar je bij moet komen.
Maartenwk
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.08.2022 - 07:03  ·  #24
Quote door V70R^2

Quote door Maartenwk

Quote door V70R^2

Zeker een krik nodig (en iets voor de veiliheid/omvallen, assteun/houtblok/steen erbij). Dan zie je vanzelf van de onderkant waar je bij moet komen.

Top dank je ik ga kijken wat ik kan doen in het scheve Kroatiƫ hahaha.
Benno123
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.08.2022 - 07:52  ·  #25
Ik gok toch echt op de magneetkoppeling. Is een bekend probleem bij deze systemen. Als de speling te groot wordt gaat op een gegeven moment de koppeling niet meer koppelen en werkt de airco niet. Er is een fix met wat ty-raps tussen de lamellen aan de voorkant te friemelen waardoor de effectieve speling beter wordt. Dat zou ik eerst proberen. Rechter voorwiel eraf en dan kun je de koppeling net zien als je de plastic bescherming wegpelt uit het spatbord richting de motor. Ik heb wisselende resultaten gezien met tyraps, sluitingen van bierblikjes. Sommigen daarvan hielden het al jaren uit.

De koppeling zelf wisselen heb je heel weinig ruimte voor en soms zit hij knoertstevig op het asje. Ik zou beginnen met de tyraps en de rest uitstellen tot thuis.

https://www.swedespeed.com/thr…ce.578431/
fjeroen
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 09.08.2022 - 10:52  ·  #26
gok ook op magneetkoppeling. Mijne koelde ook goed in het begin, maar na een half uur alleen maar warme lucht. Garage heeft toen ringetjes er tussen uit gehaald en hij koelt weer prima.

Dat van dat zoemen heb ik ook. Het is inderdaad toerental gerelateerd. Wat is dat nou precies?

Succes vandaag met de reparatie. Hoop dat je daar een mooi schaduwplekje hebt!
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.08.2022 - 11:06  ·  #27
Maartenwk
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.08.2022 - 12:30  ·  #28
Quote door fjeroen

gok ook op magneetkoppeling. Mijne koelde ook goed in het begin, maar na een half uur alleen maar warme lucht. Garage heeft toen ringetjes er tussen uit gehaald en hij koelt weer prima.

Dat van dat zoemen heb ik ook. Het is inderdaad toerental gerelateerd. Wat is dat nou precies?

Succes vandaag met de reparatie. Hoop dat je daar een mooi schaduwplekje hebt!

Ja precies ik ga vandaag kijken naar een vlakke plek en de trap oplossing proberen.

Die zoem komt denk ik uit de airco pomp vandaan. Hij werd bij mij ook in de loop der tijd harder nu is de airco gevuld en nu is ie weer zachter. Op het moment dat de airco ermee stopte was de zoem ook weg dus hij is zeker weten airco gerelateerd.
Maartenwk
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.08.2022 - 12:33  ·  #29
Top dank jullie wel. Ik ga zoeken naar een goeie plek en dan aan de gang. Eerst nog even koplampjes vervangen 1 is stuk.

Sensor heb ik bij de lokale garage besteld voor 26 euro en komt morgen binnen. Kan nooit kwaad om te vervangen.
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 09.08.2022 - 12:36  ·  #30
Succes met het oplossen. Nooit leuk pech op vakantie, gelukkig kun je er wel gewoon mee rijden, maar een airco in tropische temperaturen is wel heeeeeeeuul prettig...

Selected quotes for multi-quoting:   0