Airco problemen in Kroatiƫ (werkt soms wel soms niet)

Maartenwk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 34
Subject:

Airco problemen in Kroatiƫ (werkt soms wel soms niet)

· 
Posted: 08.08.2022 - 21:28  ·  #1
Daar ben ik weer.

Wij zijn op vakantie in Kroatiƫ en hebben sinds eergisteren problemen met de ecc. Bij starten en rijden word de auto keurig koud maar na verloop van tijd (ik denk ongeveer half uur a 3 kwartier) word de koude airco lucht warme buitenlucht de airco slaat dus af. Zodra de zeg een uur stilgestaan heeft en daarna weer word gestart koelt hij weer.

Wij zijn bij de lokale bosch garage geweest en deze heeft hem gevuld (moest 300 gram bij) en heeft een vacuĆ¼m test gedaan deze was goed en uiteraard deed de airco het daar keurig.

Later vandaag zijn wij gaan rijden en wederom naar de winkel (25 minuten) geen problemen, terug namen wij een andere route en weer na een half uur a 3 kwartier werd de koude lucht weer warm.

Ik ben terug gereden naar de bosch garage motorkap open en de gaf direct aan dat de het de condensor was, zijn theorie (overigens best een logische) als de condensor te verstopt zit met vuil en het airco systeem te warm word slaat hij af omdat hij niet genoeg kan koelen. Hij kan hem van de week vervangen, maar is dit zeker weten het probleem?

Als ik de auto start met airco aan gaat de koelfan vrijwel direct draaien op 60% gok ik wat zijn verhaal wel bevestigd.

Iemand die mij advies kan geven? Zou het erg zonde vinden om een paar honderd euro uit te geven terwijl we de ā€˜viezeā€™ condensor niet hebben kunnen zie, maar ik kan vanaf hier ook weinig andere dingen zelf uitsluiten.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

Re: Airco problemen in Kroatiƫ (werkt soms wel soms niet)

· 
Posted: 08.08.2022 - 21:30  ·  #2
Airco pomp qua shims goed afgesteld?
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 21:37  ·  #3
Klinkt als een typisch probleem met te grote speling op de magneetkoppeling. Af te stellen door op de pomp shims (ringetjes) te verwijderen achter de plaat. Voor dit klusje is het makkelijk om de pomp er af te halen. Met de pomp gemonteerd erg lastig tot onmogelijk.

Makkelijk te checken door even een foto te posten van de buitenkant van de pomp. De speling moet gemeten worden met een voelermaatje vooraf maar een veel te grote spleet is makkelijk te zien. Je kunt ook kijken of de koppeling in en uit schakelt als je op het dashboard airco aan uit zet. Als dit eerst wel is en na die circa 30 min niet meer 99.9% te grote speling.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Geslacht:
Homepage: lanciathema.nl
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 21:43  ·  #4
Al eerder gemeld op dit forum, kan zijn dat de airco bevriest. Heeft te maken met een kapotte temperatuur sensor.
Maartenwk
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 21:43  ·  #5
Quote door volvo355

Klinkt als een typisch probleem met te grote speling op de magneetkoppeling. Af te stellen door op de pomp shims (ringetjes) te verwijderen achter de plaat. Voor dit klusje is het makkelijk om de pomp er af te halen. Met de pomp gemonteerd erg lastig tot onmogelijk.

Makkelijk te checken door even een foto te posten van de buitenkant van de pomp. De speling moet gemeten worden met een voelermaatje vooraf maar een veel te grote spleet is makkelijk te zien. Je kunt ook kijken of de koppeling in en uit schakelt als je op het dashboard airco aan uit zet. Als dit eerst wel is en na die circa 30 min niet meer 99.9% te grote speling.

Is dit makkelijk zelf te doen Met vakantie gereedschappen? En zo ja hoe? Haha
Maartenwk
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 21:46  ·  #6
Quote door Maarten-Jan

Al eerder gemeld op dit forum, kan zijn dat de airco bevriest. Heeft te maken met een kapotte temperatuur sensor.

Heb ik ook gelezen ja, maar gezien de klachten heb ik niet het idee dat dit aannemelijk is. En lijkt het mij temperatuur gerelateerd.
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 21:57  ·  #7
Quote door Maartenwk

De nette manier niet echt. Je hebt 3x M5 boutje nodig om de plaat van de pomp af te draaien maar weinig ruimte om er bij te komen. En hij kan erg vast zitten.

Mocht de speling inderdaad te groot zijn kun je ook tijdelijk iets anders er tussen friemelen zodat de speling kleiner is. Komt niet heel nauw de afstand voor een kortere tijd zolang de koppeling nog maar net vrij kan draaien. Kun je hem daarna in nederland goed laten afstellen.

Zie ook op youtube filmpjes als je zoekt op: ac compressor clutch volvo v70
Maartenwk
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 22:03  ·  #8
Quote door volvo355

Quote door Maartenwk

De nette manier niet echt. Je hebt 3x M5 boutje nodig om de plaat van de pomp af te draaien maar weinig ruimte om er bij te komen. En hij kan erg vast zitten.

Mocht de speling inderdaad te groot zijn kun je ook tijdelijk iets anders er tussen friemelen zodat de speling kleiner is. Komt niet heel nauw de afstand voor een kortere tijd zolang de koppeling nog maar net vrij kan draaien. Kun je hem daarna in nederland goed laten afstellen.

Zie ook op youtube filmpjes als je zoekt op: ac compressor clutch volvo v70

Zat ik net te kijken inderdaad haha. Iets met een trap ertussen als tijdelijke oplossing. Kan de geen kwaad? Wat denk jij van het condensor verhaal?
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 22:10  ·  #9
Hoe erg ziet je condensor eruit ?

Heb ze best beroerd gezien die niet lek waren en waarbij het airco systeem netjes functioneerde.

Waarom denk je dat het aan de condensor ligt en niet aan bevriezing ?
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 22:12  ·  #10
Quote door Maartenwk

Zat ik net te kijken inderdaad haha. Iets met een trap ertussen als tijdelijke oplossing. Kan de geen kwaad? Wat denk jij van het condensor verhaal?

In principe niet. Als je ze plaatst zodat ze niet tussen de riem kunnen komen en er iets van een spleet over blijft.

Het condensor verhaal lijkt mij erg sterk. Heb genoeg condensors gezien waar de koelribben zelfs volledig weg waren over de onderste paar rijen en deze bleef ook gewoon altijd goed koelen. Het bevriezen geopperd door Maarten-Jan zou natuurlijk ook kunnen maar dit is ook makkelijk te zien als je de motorkap open hebt zodra die stopt met werken. De leidingen zijn dan echt wit van ijs.
Maartenwk
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 22:17  ·  #11
Quote door MTE

Heb ze best beroerd gezien die niet lek waren en waarbij het airco systeem netjes functioneerde.

Nee dat denk ik niet maar de beste man van de garage haha.

Ik lees dat de meeste koppelingen na een minuut of 5 a 10 te warm worden niet pas na een half uur drie kwartier.

Ik heb geen bevriezing gezien.

Voor wat ik kan zien tussen de bumper door vind ik hem er niet beroerd uitzien het en der een steenslag of een beestje maar geen gekkigheid.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 22:18  ·  #12
Quote door volvo355

Gewoon een paar(3) boutjes erin draaien nadat je de centrale bout hebt losgemaakt.
Super eenvoudig maar wel krap qua ruimte.

1e keer kan wat tijd kosten, daarna een routine pruts klusje van 10-15min.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 22:20  ·  #13
Quote door Maartenwk

Quote door MTE

Ik lees dat de meeste koppelingen na een minuut of 5 a 10 te warm worden niet pas na een half uur drie kwartier.

Voor wat ik kan zien tussen de bumper door vind ik hem er niet beroerd uitzien het en der een steenslag of een beestje maar geen gekkigheid.

Soms 5 min, soms gaat het uren goed. Vaak houd die het nog wel wat langer vast als je hem op max-koud zet en max-blazen.
Maartenwk
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 22:23  ·  #14
Quote door V70R^2

Quote door Maartenwk

Quote door MTE

Soms 5 min, soms gaat het uren goed. Vaak houd die het nog wel wat langer vast als je hem op max-koud zet en max-blazen.

Aha okƩ top en doe jij het vanaf de bovenkant? Ga het zeker proberen morgen en anders met een trap ertussen.

Ik moet zeggen dat ik al wel lange tijd heb van een zoem met optrekken die meegaat met het motor toerental. Ik ben er van de week achter gekomen dat als de airco dus uitgeschakeld is dit geluid ook weg is. Zou dat ermee te maken kunnen hebben?
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2022 - 22:33  ·  #15
Dat is goed mogelijk, het kan zijnde de pomp zijn bete tijd gehad heeft..

Van boven is niet mogelijk, van onder moet het en het is een gepruts om tussen te komen met de juiste lengte M5 boutjes, maar met wat geduld (en vloeken helpt) lukt dat wel.

0,3mm speling is wenselijk, heb je nu 1mm bijv dan shims weghalen Ć” 0,5~0,7mm.
Indien al vaker gesteld en geen shims aanwezig, een beetje afvlakken van de koeling is prima.

Selected quotes for multi-quoting:   0