AIRCO problemen en oplossingen Volvo S60, V70, S80 etc

Een analyse hulpmiddel

 
 
 
 
 
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: AIRCO problemen en oplossingen Volvo S60, V70, S80 etc

 · 
Posted: 09.08.2015 - 12:18  ·  #46
Dat lijkt dan idd op een verstopping. Nu uitvinden waar... en waardoor. Denk dat je aardig in de buurt zit met t ventiel. Vraag is alleen: ouderdom of ijzerslijpsel uit de pomp.

En is de pomp stuk door teveel druk en te hard werken door de verstopp8ng of vice versa?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: AIRCO problemen en oplossingen Volvo S60, V70, S80 etc

 · 
Posted: 09.08.2015 - 12:30  ·  #47
pompdruk (hoge druk) komt overeen met die van mij volgens mij. dus of die stuk is...... is er al eerder een andere pomp op gekomen?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: AIRCO problemen en oplossingen Volvo S60, V70, S80 etc

 · 
Posted: 09.08.2015 - 12:55  ·  #48
Niet onder mijn bewind iig.
fransje0
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lochem
Leeftijd: 62
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: AIRCO problemen en oplossingen Volvo S60, V70, S80 etc

 · 
Posted: 09.08.2015 - 13:36  ·  #49
Hallo Frank,

Ik heb ook problemen met de airco. De pomp draait niet. Ik heb de pootjes 3 + 5 van het relais doorverbonden en nu draait de pomp wel. Vervolgens heb ik gekeken of er nog druk in het systeem is door beide ventielen (laag en hoog) in te drukken. Ze sissen allebei dus ik neem aan dat er voldoende druk aanwezig is. Het systeem is vorig jaar (2014) afgevuld en tevens voorzien van een controlevloeistof. Vervolgens ben ik gaan rijden met het relais doorverbonden zodat de pomp in ieder geval draait > er komt nog geen koude lucht!!! Na terugkomst de leidingen vanaf de pomp gevoeld en geconstateerd dat deze niet koud waren. Verstopping - expansieventiel - temperatuurvoeler???? :'(

Bij voorbaat dank, Frans
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: AIRCO problemen en oplossingen Volvo S60, V70, S80 etc

 · 
Posted: 09.08.2015 - 13:43  ·  #50
Ah. Twee keer hetzelfde probleem zo te lezen. Shake hands.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5086
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: AIRCO problemen en oplossingen Volvo S60, V70, S80 etc

 · 
Posted: 09.08.2015 - 13:52  ·  #51
Kan ook nog de pressotaat zijn.
Dit is een druksensor die het zaakje controleert en systeem ook kan uitschakelen.

Een keer gehad. Sensor kost iets van 100 Euro.
Nadeel dat hij onderdeel is van het gesloten systeem.
Het systeem moet dus leeg om hem te kunnen vervangen.

http://www.volvo-parts.nl/nl/pressostaat-airco-4872.html

grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: AIRCO problemen en oplossingen Volvo S60, V70, S80 etc

 · 
Posted: 09.08.2015 - 13:55  ·  #52
Systeem moet ook leeg om t ventiel te vervangen. Wat schakelt die pressorstaat precies uit? Bij mij wordt er in mijn beleving nl. Niets uitgeschakeld; pomp draait, ik hoor de regelkleppen, gesis etc.
fransje0
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lochem
Leeftijd: 62
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: AIRCO problemen en oplossingen Volvo S60, V70, S80 etc

 · 
Posted: 09.08.2015 - 14:01  ·  #53
Het vreemde vind ik dat je met draaiende pomp geen koude lucht krijgt. Dus mijn gedachten gaan meer uit naar een verstopping of ventiel wat niet opent. Waar zit die drukmeter ongeveer? Ik kan proberen om die door te lussen en te kijken of dan de pomp wel draait.(dit om een en ander uit te sluiten)

m.v.g. Frans
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5086
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: AIRCO problemen en oplossingen Volvo S60, V70, S80 etc

 · 
Posted: 09.08.2015 - 14:10  ·  #54
Ik heb geen Vida.
Dus dat kan ik je niet vertellen.

Bij mij dachten ze destijds dat de pressostaat de veroorzaker was dat mijn systeem bevroor omdat het signaal van te veel druk niet doorkwam.
Heeft te maken met het meten van druk en in en uit schakelen.
Uit mijn hoofd regelt de pressostaat dat het systeem ook niet aangaat bij te weinig druk.

Als hij defect is meet mij dus niet het gebrek aan koudemiddel.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pressostaat
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: AIRCO problemen en oplossingen Volvo S60, V70, S80 etc

 · 
Posted: 09.08.2015 - 14:12  ·  #55
Frans eigenlijk niet rijden met die overbrugging van het relais. dat ie het dan wel doet doet betekent eerstvolgende check. nl druk meten. dat ie sist geeft aan dat ie niet helemaal leeg is maar ook niet dat ie genoeg druk heeft. met vida of airco drukmeter is te checken hoeveel druk. als ie vorige jaar gevuld is betekent dat mogelijk kleine lekkage. meestal condensor.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: AIRCO problemen en oplossingen Volvo S60, V70, S80 etc

 · 
Posted: 09.08.2015 - 14:14  ·  #56
pressostaat is dus de druksensor die je kunt meten met vida. zie schema als druk wel hoog genoeg relais lijkt goed druksensor vervangen.

Quote door Plein69

Ik heb geen Vida.
Dus dat kan ik je niet vertellen.

Bij mij dachten ze destijds dat de pressostaat de veroorzaker was dat mijn systeem bevroor omdat het signaal van te veel druk niet doorkwam.
Heeft te maken met het meten van druk en in en uit schakelen.
Uit mijn hoofd regelt de pressostaat dat het systeem ook niet aangaat bij te weinig druk.

Als hij defect is meet mij dus niet het gebrek aan koudemiddel.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pressostaat
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: AIRCO problemen en oplossingen Volvo S60, V70, S80 etc

 · 
Posted: 09.08.2015 - 14:16  ·  #57
Frans sensor niet zomaar kortsluiten is een variabele sensor en niet een aan uit.

Daarom truuk met relais. als je druk, gemeten, wel hoog genoeg is is je druksensor stuk... :thumb:




Quote door fransje0

Het vreemde vind ik dat je met draaiende pomp geen koude lucht krijgt. Dus mijn gedachten gaan meer uit naar een verstopping of ventiel wat niet opent. Waar zit die drukmeter ongeveer? Ik kan proberen om die door te lussen en te kijken of dan de pomp wel draait.(dit om een en ander uit te sluiten)

m.v.g. Frans
fransje0
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lochem
Leeftijd: 62
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: AIRCO problemen en oplossingen Volvo S60, V70, S80 etc

 · 
Posted: 09.08.2015 - 14:26  ·  #58
Maar met een draaiende pomp verwacht je toch circulatie door het systeem (ook al is de druk misschien niet voldoende) Wordt het expansieventiel elektrisch bekrachtigd of door druk? Is het mogelijk dat dit ventiel klemt of vervuild raakt?

b.v.d. Frans
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: AIRCO problemen en oplossingen Volvo S60, V70, S80 etc

 · 
Posted: 09.08.2015 - 14:32  ·  #59
Ja. Vervuiling komt veel voor. Ik ga er bij mij bijna zeker vanuit dat het ventiel de boosdoener is. Pomp uit: geen gesis. Pomp aan: gesis bij het ventiel. Vanavond met n lange schroevendraaier ga ik nog s luisteren of deze het is. Lijkt me logisch dat ie sist als ie verstopt is; dan perst ie t gas er daar wel uit bij de aansluitingen lijkt me. Ventiel zit achter n hitteschild in t midden van t schutbord daar waar de leidingen door t schutbord heengaan.

Daarom denk ik ook aan spoelen om niet gelijk wer een nieuw ventiel om zeep te helpen.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5086
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: AIRCO problemen en oplossingen Volvo S60, V70, S80 etc

 · 
Posted: 09.08.2015 - 14:34  ·  #60
Herinner mij net dat ze bij mijn oude S80 idd de voorbumper er af moesten halen omdat de pressostaat er achter zat.

Nu is dat bij een V70 een klein klusje.
Bij de S80 iets meer klus vanwege dat de gehele bumper met popnagels vast zit. <_<
 
Selected quotes for multi-quoting:   0