airco & roken....

vaag

 
 
 
 
 
pp110
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 59
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

airco & roken....

 · 
Posted: 16.07.2014 - 14:17  ·  #1
nou, ben niet echt met de Vulva van mijn vrouw bezig geweest ( vakantie & Land Rover had voorrang O-) )
maar heb een "nieuwe "kop, professioneel laten vlakken & afpersen, en nieuwe pakkingen ed. & klepzetels enz.
nu kwam m'n vrouw erachter dat het roken stopt als ze de airco uitzet....
ter verduidelijking....
topic.php?t=8340

het roken stationair voor een stoplicht of file stopt dus als je de airco uitzet ( en die doet het prima, koude lucht enz.)
iemand een idee of iets soortgelijks??
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 46
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: airco & roken....

 · 
Posted: 16.07.2014 - 14:43  ·  #2
Even voor de duidelijkheid, is de rook wit of blauw. En komt uit de uitlaat? En ik hoop dus niet onder de motorkap vandaan.
pp110
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 59
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: airco & roken....

 · 
Posted: 16.07.2014 - 15:01  ·  #3
nope, beetje vettige blauw/witte walm, dus wel olie, uit uitlaat, en niet altijd! wel alleen bij stationair stilstaan
dacht eerst turbo, maar is het niet, heb een compleet gereviseerde kop liggen, maar twijfel om deze te monteren.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: airco & roken....

 · 
Posted: 16.07.2014 - 15:09  ·  #4
Een hele koude airco kan waterdamp het hele warme interieur in blazen. In dat geval is het damp, geen rook. Verder geen probleem.
als je de airco uit zet wordt er geen lucht meer van buiten aangezogen en verdwijnt het fenomeen.
(als je wrame buitenlucht met hoge luchtvochtigheid afkoelt en het interieur in blaast dan zal de vocht in de lucht condenseren en dus watermist veroorzaken.)
Wat wel eens wil helpen is controleren/vrijmaken van de condensor waterafvoer.

Wat ook mogelijk is is dat er een andere oorzaak is en dat het echte rook betreft.

zeker als er recent gesleuteld is aan de kop kan het zijn dat er pakkingmateriaal niet goed afsluit en dat er daardoor olie druppels op het uitlaatspruitstuk vallen (brandgevaar! checken dus.). Als dit het geval is moet je het ook goed kunnen ruiken! Olierook stinkt.

Over carter ventilatie. Als deze dicht zit wordt er overdreven veel druk gezet op oliekeerringen en pakkingen. Dat kan olielekkages veroorzaken en verergeren.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: airco & roken....

 · 
Posted: 16.07.2014 - 15:20  ·  #5
als de blauwige rook echt achter uit de uitlaat komt moet het de uitlaat ergens zijn ingekomen.
verdachten:
A versleten trustlagering van de turbo of verstopte olieretour leiding
B versleten klepgeleiders of klepgeleider olieseals.
C versleten zuigerveren/cilinder boringen
Bij B en C wordt olie meeverbrandt in de cilinders. Dat moet je kunnen zien aan de bougies (kleur van de aanslag)
Door een natte en koude compressietest te doen kan je er achter komen of B of C aan de orde is.
Als de bougies brandschoon/lichtgrijzig zijn en de moter rookt toch blauwe oliewalm dan is er toch echt een probleem met de turbo. (A)

Wat ook nog kan is dat de eerdere problemen nog naijlen door dat er olie achter is gebleven in de intercooler. (dan moeten ook het gasklephuis en alle inlaatslangen vuil zijn!)
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: airco & roken....

 · 
Posted: 16.07.2014 - 15:26  ·  #6
Quote door pp110

nope, beetje vettige blauw/witte walm, dus wel olie, uit uitlaat, en niet altijd! wel alleen bij stationair stilstaan
dacht eerst turbo, maar is het niet, heb een compleet gereviseerde kop liggen, maar twijfel om deze te monteren.


stationair draaien = heel veel onderdruk in het inlaatsysteem.
als de moterolie dan lekker heet is kan de olie langs de versleten klepgeleiders de verbrandingskamers in worden gezogen.
Onder die omstandigheden worden ook de carterdampen (blow-by langs zuigerveren) het meest efficient afgezogen en dus aangezogen en mee verbrand in de moter.
pp110
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 59
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: airco & roken....

 · 
Posted: 16.07.2014 - 15:33  ·  #7
tja, zuigerveren.... als ik de kop loshaal zie ik gelijk of ik verder dan een kopwissel moet gaan... :'( :'(
hope not, en denk dus idd de kleprubbers welke op zijn
maar met airco uit geen rook.... blijft raar
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 46
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: airco & roken....

 · 
Posted: 16.07.2014 - 17:48  ·  #8
Blijft inderdaad raar dat dit alleen op treed met ingeschakelde airco. Het verhaal van teefive is duidelijk, echter kan ik dan geen verklaring bedenken icm de airco en rook.Toerental blijft wel stationair het zelfde met en zonder airco?
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: airco & roken....

 · 
Posted: 16.07.2014 - 18:41  ·  #9
Heb je een mogelijkheid om een compressietest uit te (laten) voeren?
Dan kun je in ieder geval wel zien of de zuigerveren nog goed zijn.

Mocht het fenomeen zich echt alleen voordien met de airco aan, dan zou ik toch verder zoeken in die hoek.
Het is wel apart, gezien de airco een systeem is wat compleet los staat van de rest van de motor.
Als ik het zo lees gaat het een oplossing worden van stuk voor stuk punten elimineren...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0