V70 Classic 1999
Hallo allemaal,
Omdat mijn airco bij het afgelopen hete weer na +- 20 minuten stopte en dan na tijdje weer werkte heb ik mij op 'ons' forum en YouTube verdiept in oorzaken en oplossingen. Tijdens het aflopen van de tips stopte de airco er echter helemaal mee Dit gebeurde direct na het loskoppelen van de stekker van het hogedruk ventiel (met draaiende motor), nadat de stekker terug werd geplaatst draait de magneetkoppeling helemaal niet meer.... Als eerste daarna de zekering gecheckt en die was okay. Uitgaande van het zeer oud uitziende hogedrukventiel nam ik aan dat deze met mijn actie 'overleden' was en deze heb ik zojuist vervangen door een nieuwe. Maar helaas blijft de airco buiten werking, de magneetkoppeling blijft stil staan...
Wellicht weet iemand wat de oorzaak kan zijn van het oorspronkelijke probleem (tijdelijke uitval) en wat de oorzaak kan zijn dat na het verwijderen vd stekker er helemaal geen werking meer is, bijvoorbeeld door een elektrische overbelasting/kortsluiting door het verwijderen vd stekker. Ergens nog een verborgen hoofdzekering/relais???
Hieronder de status van mijn zoektocht en de onderhoudshistorie.
Alvast bedankt voor jullie suggesties
Mvg Frank
Werking airco (voorheen):
Bij temperaturen boven de 25'C viel de airco na +- 20 minuten uit en ging na +- 10 minuten weer aan. Bij temperaturen onder de 25'C deed dit probleem zich niet voor en functioneerde de airco probleemloos.
Magneetkoppeling reageerde altijd direct op aan/uitzetten vd airco.
Airco vulling:
De airco is drie weken geleden 'onderhoudsmatig' opnieuw gevuld en koelde uitstekend tijdens de werking bij de lagere temperaturen.
Stap 1 Controle zekeringen:
Volgens het schema is zekering 31 gekoppeld aan de airco, deze zag er goed uit maar toch maar vervangen, echter zonder resultaat.
Voor de zekerheid het hele rijtje zekeringen doorgemeten en allemaal prima.
Wellicht nog ergens verborgen zekeringen/relais??
Stap 2 controle binnen/cabine sensor:
Lijkt goed te werken. Als eerste oorzaak heb ik conform forumtips gecontroleerd of de leidingen door slechte werking van deze sensor bevroren en daardoor de tijdelijke uitval veroorzaakt werd. De leidingen waren echter niet wit direct na tijdelijk uitvallen vd airco. Het probleem lijkt hier dus niet te zitten.
Stap 3 controle lage drukventiel/stroomtoevoer:
Het lage drukventiel ziet er redelijk nieuw uit en krijgt stroom bij inschakelen vd airco via de aan/uitschakelaar op het dashboard.
Conform de forum tips heb ik de beide polen van de stekker doorverbonden, echter geen resultaat.
Zekeringen opnieuw gecheckt en daar geen issues gevonden.
Stap 4 controle hoge drukventiel:
Gezien de klachten en het recente afvullen (hogere druk) icm de corrosie vh ventiel zou dit nog een voor de hand liggende oorzaak zijn. Helaas zorgde het verwijderen vd stekker voor volledige uitval.
Vandaag het ventiel vervangen door een nieuw exemplaar, echter geen resultaat.
N.b. er was bij het recente nieuwe afvullen een nieuw vulsysteem in gebruik genomen. Zou het kunnen zijn dat de airco overvuld is?? Wellicht is het nieuwe hogedrukventiel gevoeliger en stopt deze de werking ook al bij lage temperatuur en is het oude ventiel door het verwijderen vd stekker gereset en beter gaan functioneren (= eerder inschakelen beveiliging).
Is er een optie om dit zelf te controleren en bijvoorbeeld heel kort een bypass te maken?? Of moet ik hiervoor terug naar het vulstation?
De 3 polen vd stekker doorgemeten en geven met en zonder ingeschakelde airco dezelfde waarden:
1 Beige/bruin
2 Blauw/bruin
3 Paars/wit
Combi 1/3 = +- 4.85 volt
Combi 2/3 = +- 4.85 volt
Combi 1/2 = 0 volt
Stap 5 controle vd Magneetkoppeling:
De magneetkoppeling is 30000 km terug in 2018 vervangen. Na de vervanging van het hogedrukventiel en de volledige uitval vd airco heb ik met draaiende motor en ingeschakelde airco voorzichtig de magneetkoppeling aangedrukt, echter zonder resultaat. Zelfs als ik de koppeling helemaal aandruk (spleet = nul) komt deze niet in beweging.
Zoals eerder beschreven reageerde de magneetkoppeling altijd direct op in/uitschakelen de airco.
Historie
Verdamper:
Vervangen 2006, 150000 km terug
Condenser:
Vervangen 2016, 60000 km terug
Compressor:
Voor zover ik weet is er In mijn periode (de laatste 165000 km ) niets mee gedaan, daarvoor onbekend. Tellerstand nu 365000km
Laatste update:
Vandaag suggestie gekregen van een vriend om de minpool vd accu even los te halen. Na het terug aansluiten vd minpool deed de airco het gelukkig weer. Alleen nog geen idee of het probleem van het periodiek uitvallen vd airco met de vervanging vh hogedrukventiel is opgelost. Ik kan dit wsl pas ervaren op een hete dag... Alle suggesties blijven welkom.
Hallo allemaal,
Omdat mijn airco bij het afgelopen hete weer na +- 20 minuten stopte en dan na tijdje weer werkte heb ik mij op 'ons' forum en YouTube verdiept in oorzaken en oplossingen. Tijdens het aflopen van de tips stopte de airco er echter helemaal mee Dit gebeurde direct na het loskoppelen van de stekker van het hogedruk ventiel (met draaiende motor), nadat de stekker terug werd geplaatst draait de magneetkoppeling helemaal niet meer.... Als eerste daarna de zekering gecheckt en die was okay. Uitgaande van het zeer oud uitziende hogedrukventiel nam ik aan dat deze met mijn actie 'overleden' was en deze heb ik zojuist vervangen door een nieuwe. Maar helaas blijft de airco buiten werking, de magneetkoppeling blijft stil staan...
Wellicht weet iemand wat de oorzaak kan zijn van het oorspronkelijke probleem (tijdelijke uitval) en wat de oorzaak kan zijn dat na het verwijderen vd stekker er helemaal geen werking meer is, bijvoorbeeld door een elektrische overbelasting/kortsluiting door het verwijderen vd stekker. Ergens nog een verborgen hoofdzekering/relais???
Hieronder de status van mijn zoektocht en de onderhoudshistorie.
Alvast bedankt voor jullie suggesties
Mvg Frank
Werking airco (voorheen):
Bij temperaturen boven de 25'C viel de airco na +- 20 minuten uit en ging na +- 10 minuten weer aan. Bij temperaturen onder de 25'C deed dit probleem zich niet voor en functioneerde de airco probleemloos.
Magneetkoppeling reageerde altijd direct op aan/uitzetten vd airco.
Airco vulling:
De airco is drie weken geleden 'onderhoudsmatig' opnieuw gevuld en koelde uitstekend tijdens de werking bij de lagere temperaturen.
Stap 1 Controle zekeringen:
Volgens het schema is zekering 31 gekoppeld aan de airco, deze zag er goed uit maar toch maar vervangen, echter zonder resultaat.
Voor de zekerheid het hele rijtje zekeringen doorgemeten en allemaal prima.
Wellicht nog ergens verborgen zekeringen/relais??
Stap 2 controle binnen/cabine sensor:
Lijkt goed te werken. Als eerste oorzaak heb ik conform forumtips gecontroleerd of de leidingen door slechte werking van deze sensor bevroren en daardoor de tijdelijke uitval veroorzaakt werd. De leidingen waren echter niet wit direct na tijdelijk uitvallen vd airco. Het probleem lijkt hier dus niet te zitten.
Stap 3 controle lage drukventiel/stroomtoevoer:
Het lage drukventiel ziet er redelijk nieuw uit en krijgt stroom bij inschakelen vd airco via de aan/uitschakelaar op het dashboard.
Conform de forum tips heb ik de beide polen van de stekker doorverbonden, echter geen resultaat.
Zekeringen opnieuw gecheckt en daar geen issues gevonden.
Stap 4 controle hoge drukventiel:
Gezien de klachten en het recente afvullen (hogere druk) icm de corrosie vh ventiel zou dit nog een voor de hand liggende oorzaak zijn. Helaas zorgde het verwijderen vd stekker voor volledige uitval.
Vandaag het ventiel vervangen door een nieuw exemplaar, echter geen resultaat.
N.b. er was bij het recente nieuwe afvullen een nieuw vulsysteem in gebruik genomen. Zou het kunnen zijn dat de airco overvuld is?? Wellicht is het nieuwe hogedrukventiel gevoeliger en stopt deze de werking ook al bij lage temperatuur en is het oude ventiel door het verwijderen vd stekker gereset en beter gaan functioneren (= eerder inschakelen beveiliging).
Is er een optie om dit zelf te controleren en bijvoorbeeld heel kort een bypass te maken?? Of moet ik hiervoor terug naar het vulstation?
De 3 polen vd stekker doorgemeten en geven met en zonder ingeschakelde airco dezelfde waarden:
1 Beige/bruin
2 Blauw/bruin
3 Paars/wit
Combi 1/3 = +- 4.85 volt
Combi 2/3 = +- 4.85 volt
Combi 1/2 = 0 volt
Stap 5 controle vd Magneetkoppeling:
De magneetkoppeling is 30000 km terug in 2018 vervangen. Na de vervanging van het hogedrukventiel en de volledige uitval vd airco heb ik met draaiende motor en ingeschakelde airco voorzichtig de magneetkoppeling aangedrukt, echter zonder resultaat. Zelfs als ik de koppeling helemaal aandruk (spleet = nul) komt deze niet in beweging.
Zoals eerder beschreven reageerde de magneetkoppeling altijd direct op in/uitschakelen de airco.
Historie
Verdamper:
Vervangen 2006, 150000 km terug
Condenser:
Vervangen 2016, 60000 km terug
Compressor:
Voor zover ik weet is er In mijn periode (de laatste 165000 km ) niets mee gedaan, daarvoor onbekend. Tellerstand nu 365000km
Laatste update:
Vandaag suggestie gekregen van een vriend om de minpool vd accu even los te halen. Na het terug aansluiten vd minpool deed de airco het gelukkig weer. Alleen nog geen idee of het probleem van het periodiek uitvallen vd airco met de vervanging vh hogedrukventiel is opgelost. Ik kan dit wsl pas ervaren op een hete dag... Alle suggesties blijven welkom.