Airco

Foutmeldingen in Vida CCM-0061 0062 en 0063

FullThrottle
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 59
Homepage: directadministrati…
Subject:

Airco

· 
Posted: 11.10.2021 - 10:29  ·  #1
Met enige regelmaat komen bij mij onderstaande foutmeldingen terug in Vida: CCM-0061 0062 en 0063. CCM-0063 heb ik er niet bij gedaan dat is dezelfde melding als CCM-0062 maar dan rechts ipv links. De airco doet het voor mijn gevoel eigenlijk wel goed alleen blijft hij wellicht wat lang doorlopen als ik alles automatisch heb staan. Dus hij slaat dan niet af maar de ventilator blijft op vrij hoge toeren draaien. De temperatuur binnen is wel goed. Wellicht dat de luchtstroom in de auto wat harder zou moeten zijn bij die hoge toeren (dus toch ergens misschien een "luchtstroomprobleem"?) . Ik heb de klepmotoren al wel een keer gekalibreerd met Vida dan lijken de meldingen even weg te blijven maar naar een tijdje komen ze dus wel weer terug.

Daarnaast geeft Vida zoals je hieronder kunt zien dus ook aan de motorventilator te controleren (die kan ik gewoon aan en uit zetten met Vida en op verschillende toeren laten draaien), de buitentemperatuursensor (in de bijrijdersspiegel) te controleren (niet gedaan zou niet weten hoe), de stoelverwarmingseenheid controleren (doet het gewoon) en de elektrisch inklapbare spiegels controleren maar die doen het ook gewoon.

Komen deze (combinatie van) meldingen iemand bekend voor?

Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Airco

· 
Posted: 14.10.2021 - 05:24  ·  #2
Buitentempsensor kan je controleren door de temperatuur in vida op te zoeken, zal wel staan in de CEM module of de PDM (Passenger Door Module) en dan kijken of die ongeveer klopt met waar je bent, en/of bijv een ice-pack onder tegen je spiegel te binden en te zien of de aangegeven temperatuur daalt. De sensor zit in een klein bolletje aan de onderkant van de spiegel.
FullThrottle
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.10.2021 - 12:36  ·  #3
Quote door Bolbo

Buitentempsensor kan je controleren door de temperatuur in vida op te zoeken, zal wel staan in de CEM module of de PDM (Passenger Door Module) en dan kijken of die ongeveer klopt met waar je bent, en/of bijv een ice-pack onder tegen je spiegel te binden en te zien of de aangegeven temperatuur daalt. De sensor zit in een klein bolletje aan de onderkant van de spiegel.

Ach natuurlijk. Ik had het zelf kunnen bedenken als ik wat slimmer was. Goede tip, dank je wel! Ik ga de sensor op die manier in ieder geval even testen. 👍
FullThrottle
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.10.2021 - 15:26  ·  #4
De buitensensor net getest met een ice-pack. Deze sensor werkt ook gewoon, de in Vida aangegeven temperatuur daalde netjes. Kortom de buitentemperatuur sensor is goed, de ventilator werkt, de spiegels klappen netjes in en de stoelverwarming (beide stoelen) doen het gewoon. Blijven (de storing in) de klepmotoren en/of een eventueel het luchtstroom probleem over. Deze laatste lijkt mij het meest voor de hand liggen aangezien ik de kleppen kan kalibreren en ze dan ook hoor. Ik heb nog wel enig idee wat het luchtstroomprobleem zou kunnen zijn. Ik heb het ventilatierooster midden voor een tijdje terug vervangen en daar zag ik dat de aansluiting van de luchttoevoer op dit rooster niet helemaal goed leek te zijn. Het leek alsof er aan beide kanten onder een stukje plastic afgebroken was. Of dit al afgebroken was voordat ik het rooster vervangen heb of dat dit is gebeurd toen ik het rooster vervangen heb (dit was een beetje wrikken), geen idee. De storing in Vida was er ook al voordat ik het rooster vervangen heb maar ik ga dit voor de zekerheid nog even bekijken door de HU850 er voor weg te halen. Als ik dan twee gaten zie in de luchttoevoer aan de onderkant dan maak ik dat alsnog dicht, kijken of daarna de melding weg is. Wordt tzt vervolgt.

Selected quotes for multi-quoting:   0