Airco V70 1998

 
 
 
 
 
MarkF
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterwolde (Fr)
Leeftijd: 50
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Airco V70 1998

 · 
Posted: 06.07.2015 - 07:38  ·  #1
De aircopomp van de V70 uit 1998 (benzine) moet vervangen worden, want bij het bijvullen kwam het koudemiddel er aan de voor- en achterkant uit :'( .

Dus de boel demonteren en een sloop-pomp erin. De pomp ligt nu bijna los, maar de droger/filter moet eruit, anders heb ik gen ruimte om de pomp te wisselen.
Echter heb ik nog één van de aansluitingen achterop de pomp (in- en uitgang) niet los. Sleutel scheef op de bout toen ik onder de auto hing aan de ratel te trekken... Dus inbusboutje rond :'( .
Dan de andere kant (condensor voor de radiateur) maar losmaken en verder hannesen als de pomp eruit is... Maar geen beweging in te krijgen en na stevig verwarmen ook een draaiende sleutel zonder het boutje mee te nemen...

Nu is de vraag: kan ik de pijp met tussenstuk slang doorhalen om de pomp te verwijderen (en dan het boutje in de motor te lijf gaan) en daarna de slang/pijp weer aan elkaar (laten) lassen bij de pijpjes of de slang op enige wijze weer te verbinden of is dat geen wijs idee?

Sowieso moet ik de droger/filter weghalen, anders krijg ik de motor er niet uit. Dan heb ik misschien genoeg ruimte om de dremel op het boutje te zetten...
Maar ideeën zijn van harte welkom!
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Airco V70 1998

 · 
Posted: 06.07.2015 - 21:28  ·  #2
heb je hier iets aan?


kijk eens over welke slangpijp je het hebt en wat die kost op ebay bv? ik zou zelf niet snel een airco pijp proberen te repareren. en lassen of zo lijk me ook ondoenlijk met dat aluminium. mogelijk dikke slang er weer over. maar ik zou gaan voor nieuwe.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Airco V70 1998

 · 
Posted: 06.07.2015 - 22:45  ·  #3
boutkop uitboren/wegslijpen? een nieuwe bout kost bijna niks.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4815
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Airco V70 1998

 · 
Posted: 07.07.2015 - 09:24  ·  #4
MarkF
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterwolde (Fr)
Leeftijd: 50
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Airco V70 1998

 · 
Posted: 08.07.2015 - 21:02  ·  #5
Thanks iedereen.

@GRUNNS60: de info heb je uit Vida, dat is de voorloper van VADIS toch?

Ik heb nog even aan het hannesen met de filter/droger te verwijderen. Heb van de lokale garage zijn tube spring lock coupler tool mogen lenen en heb ze (vier maten) gelijk via ebay.com in Amerika besteld....maar zie met zoekargument 'spring lock gereedschap' dat ze toch wel in Nederland te koop zijn :'( .

Ben vanavond anderhalf uur aan het hanessen geweest, maar nog niet los, helaas. Maar de aanhouder wint, dus morgen/vrijdag en/of van het weekend weer verder. En dan zal ik even kijken of ik er met de dremel bijkan en anders is die set die hermanusb aangeeft wel een optie.

Ik laat weten hoe het verder gaat!

Vraag: komt dit aircosysteem bij Ford weg? Verdacht veel Ford als je op internet op het gereedschap zoekt... :D
MarkF
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterwolde (Fr)
Leeftijd: 50
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Airco V70 1998

 · 
Posted: 11.07.2015 - 12:17  ·  #6
Goed. Droger eruit...met behulp van een ty-rib :-). Hoop hannesen weer, ijzerzaag en dremel en... los die handel :thumb:

Nieuwe pomp gelijk even een vulringetje eruit gehaald, want ik kan er nu beter bij. Maar nu zie ik dat de pomp die ik van de sloop heb (8708581/9171345) maar één draadje heeft en de pomp die er nu uit is twee. Mijn idee: het eerste draadje (op beide pompen aanwezig) is voor de magneetkoppeling, het tweede draadje voor de beveiliging mbt de druk. Te weinig druk, dan gaat de koppeling ook niet 'werken' en de airco niet aan.
Klopt dat? Want óf zo (of zo ongeveer) zit het, of mijn sloop pomp is niet compleet.

Help, want ik wil na een week de auto wel weer graag rijdend hebben :'( :D
Maar ik ga natuurlijk wel eigenwijs doen en dat ding inbouwen. Heb al gezien dat de draden iets anders lopen als er twee aan zitten, dus er lijkt niets te missen...
MarkF
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterwolde (Fr)
Leeftijd: 50
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Airco V70 1998

 · 
Posted: 11.07.2015 - 16:16  ·  #7
Alles zit er weer in. Volgende week maar even naar de garage om te vullen en fingers crossed dan maar ... :-D
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Airco V70 1998

 · 
Posted: 12.07.2015 - 21:41  ·  #8
met het draadje(s0 ook alles opgelost of moet ik nog op zoek? <_<

en volgens mij is vida de naloper :-) oftwel opvolger van vadis en dit komt uit vida. :happy: :thumb:
MarkF
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterwolde (Fr)
Leeftijd: 50
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Airco V70 1998

 · 
Posted: 12.07.2015 - 22:00  ·  #9
Nou ja opgelost: ik heb de compressor er gewoon ingezet omdat het niet lijkt dat er iets mist. Maar hier zit dus maar één draadje aan terwijl aan de oude er twee zitten (één aan de achterkant van de compressor die naar voren loopt: twee stekkers). In deze zit alleen een draadje van de magneetkoppeling naar de auto toe (rara waar die dan voor zal zijn :-) ). Zie foto van de gebruikte pomp. En het verschil met de foto van de nieuwe pomp waar een tweede draadje aan zit.

Het verschil is waarschijnlijk niet de beveiliging, want deze pomp draait ook niet met een leeg systeem (of is misschien ook niet goed :'( , ik ga nog ff uit van de eerste ^_^ )
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Airco V70 1998

 · 
Posted: 12.07.2015 - 22:18  ·  #10
de druk beveiliging zit op een aparte sensor nr 38 en of 44 op het airco plaatje. je kunt de werking testen door bij het airco relais de inschakeling van de pomp te forceren door kort te sluiten. maar gewoon vullen laten kan natuurlijk ook :happy: :lol: en ik ben nu even te lui om je schema precies uit te zoeken. :shame:
MarkF
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterwolde (Fr)
Leeftijd: 50
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Airco V70 1998

 · 
Posted: 14.07.2015 - 14:15  ·  #11
Goed nieuws: vandaag de auto opgehaald bij de garage en de airco loopt als een zonnetje :'( :thumb:

Blijkbaar zijn er dus twee varianten van de pomp, want we werking is er niet veel anders om.

Nu eerst maar genieten van de kou :-)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Airco V70 1998

 · 
Posted: 14.07.2015 - 16:31  ·  #12
mooi :thumb:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0