Airco V70 1999 valt uit bij hoge buitentemperaturen

Frank-Leiden
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Airco V70 1999 valt uit bij hoge buitentemperaturen

· 
Posted: 18.05.2024 - 19:36  ·  #1
Airco issue V70 classic 1999
Hallo mede forum leden.
Ik heb een nog (steeds) onverklaarbaar probleem met mijn airco. Bij ‘normale’ buitentemperaturen functioneert de airco zoals het hoort. Echter als de buitentemperatuur oploopt richting 25’C dan stopt de airco met koelen. Als het koelen stopt blijkt de magneetkoppeling nog steeds aangetrokken en draait de aircopomp keurig mee. Ondanks de draaiende pomp worden de leidingen echter niet koud!! Zet ik de auto een half uurtje aan de kant, dan doet de airco het daarna weer normaal, totdat de buitentemperatuur weer oploopt. Bij koeler weer (bijvb 21 ‘C) blijft de airco keurig koelen. Het heeft dus iets te maken met de hogere buitentemperaturen… En juist dan wil je niet zonder airco zitten 😊
Als iemand dit probleem herkent hoor ik het graag.
Nb:
* Het systeem wordt regelmatig opnieuw afgevuld, het ligt dus niet aan onvoldoende koelvloeistof
* Ik heb bij het stoppen vd airco geen last van bevroren leidingen, dus vermoedelijk geen issue met de binnensensor
* De hoge druk sensor is reeds vervangen, zonder resultaat

Mvg
Frank
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: Airco V70 1999 valt uit bij hoge buitentemperaturen

· 
Posted: 18.05.2024 - 20:58  ·  #2
Ik vermoed dat je verdamper bevriest.
En dat komt door wel door de
temp sensor die de temp van de inkomende lucht meet. (Zit rechts boven het gaspedaal)
Deze wordt niet door vida gezien als hij defect of verkeerde waarde meet)

Als het systeem stopt parkeer hem dan eens.
Als de demper inderdaad bevroren is zal er na x minuten ineens een sloot water uitkomen.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 18.05.2024 - 22:42  ·  #3
Ik denk dat de airco compressor koppeling te veel spelling heeft en daardoor uit valt
Veldweg
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 19.05.2024 - 12:57  ·  #4
Wat Blade zegt!
Bij al mijn Volvo's nog gehad, exact hetzelfde probleem.
Soms loopt de as nog wel mee, maar met slip en de drukken kloppen dan niet meer.

Vorige week bij mijn tijdelijke V70 nog even gedaan: 1,1 mm speling(!) maar gelukkig zaten er nog shims tussen :)

Wel apart: bij geen enkele auto van welk ander merk dan ook ben ik dit probleem ooit tegen gekomen, bij elke Volvo die ik tot nu toe heb gehad: probleem.
Opzich niet erg; easy fix en kost niets.

Ga eerst die luchtspleet maar eens meten. Ik meen dat Blade ooit zei dat hij 0,3 mm moest zijn?
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 19.05.2024 - 14:44  ·  #5
Was bij mij ook de koppeling van de compressor die een te grote spleet had. Het is op zich een easy fix, maar bij de S70/V70 van 1999 moet de hele compressor eruit om de koppeling te kunnen vervangen, want je komt er niet bij. Er is een beun oplossing die wel werkt, maar wat klieren is om er tussen te krijgen, namelijk de spleet kleiner maken met tieraps. Daar is wel het een en ander te vinden op YouTube. Ik rij al een jaar er mee rond.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 19.05.2024 - 16:37  ·  #6
Idd bij een classic zeker geen easy peasy job.
Frank-Leiden
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.05.2024 - 19:08  ·  #7
Bedankt voor de reacties,
Ik heb de spleet even ruw gemeten met een ijslolly stokje van 1 mm dikte en die past er zonder moeite tussen. Schatting 1.1 mm speling. Met het bovenstaande commentaar en andere posts op het forum is het overduidelijk dat het probleem zich hierdoor voordoet. Was een beetje op het verkeerde been gezet omdat de as meedraaide, maar dat is bovenstaand ook verklaard. Ook dat het door garages niet altijd herkend wordt omdat het, als boven omschreven, een typisch volvo probleem is heeft niet geholpen.

Ik heb zelf de magneetkoppeling in 2018 laten vervangen, inmiddels 40000 km mee gereden. De vulringen zouden er dus nog in moeten zitten. De vraag is alleen waar ik nu wijs aan doe?

Optie 1 : tiewraps
Ik heb al gezien en gelezen dat dit van bovenaf niet lukt. Ik ben best handig, maar de vraag is of dit na het verwijderen van de bodemplaat goed te doen is zonder brug en zonder de compressor los te maken? Ik heb de YT video van "Robert DIY" bekeken en hij gaf al aan dat dit een lastige klus was... Video: https://www.youtube.com/watch?v=CFGJQKwnjHs

Optie 2: shims verwijderen
Ook dit is beschreven in de video van Robert DIY, maar ik vraag me af of het wel verstandig is om hier zelf aan te beginnen. Ik heb gelukkig een betaalbare monteur waar ik terecht kan. Denk zelf dat de beste oplossing is, tenzij optie 1 toch goed te doen is???

Ik hoor graag jullie commentaar

Groet Frank
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.05.2024 - 21:37  ·  #8
Shim verwijderen: het is mogelijk zonder de compressor te verwijderen (koudemiddel eruit en leidingen los) maar het is wel een gepiel en het grootste punt is of de verende schijfplaat van de compressor-as af wil of die shim eruit te kunnen halen. De compressor kan je loshalen van het motorblok waarbij de leidingen blijven zitten. De compressor kan dan een klein beetje zakken/kantelen zodat je net bij de centrale bout van de schijfplaat kan. Echter bij mij wilde de schijfplaat niet zo van de as en ik heb van 5 mm stripstaal een "poelietrekkertje" moeten maken die met 3 (ik meen M4) boutjes in de schijfplaat vastgezet had en met een centrale M6-bout van de as afgetrokken. Die ruimte daarvoor is echt heel krap, ik dacht een centimeter of 6-7. Toen de shim eruit en weer terug. Dat was op de grond met krik. Dus veel geduld.. Op een brug zal het in ieder geval makkelijker gaan dan liggende op de grond. Jouw koppeling is uit 2018 dus wellicht dat die schijfplaat niet door de jaren vast(er) is gaan zitten er wel zonder trekker af komt.
Frank-Leiden
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.05.2024 - 09:21  ·  #9
Okay, bedankt allen voor de informatie.
Ga toch voor het verwijderen van de shims 👍🏻

Selected quotes for multi-quoting:   0