Airco valt uit onder warme omstandigheden. Luchtspleet aircokoppeling wordt niet kleiner.

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Airco valt uit onder warme omstandigheden. Luchtspleet aircokoppeling wordt niet kleiner.

· 
Posted: 16.06.2023 - 20:47  ·  #1
Tijdens lange autoritten (of file) bij hoge buitentemperaturen valt de airco uit. Zet je hem 10 min. later weer aan, doet alles het weer en is ie ook goed koud.
Luchtspleet van de aircokoppeling opgemeten: 0,6 mm. Iets te ruim dus.
Dus de koppeling losgehaald en het aanwezige ringetje 0,3 mm, verwijderd.
Nu zou je verwachten dat de speling 0,3 mm wordt.
Niet dus, blijft 0,6 mm.

Ik heb de centrale bout voorzien van een 0,5 mm ringetje (zodat het uiteinde niet stuit, maar de kop als eerste de koppeling aantrekt), maar de speling veranderd niet.
Het is mij een raadsel waarom die speling niet kleiner wordt.
Iemand een idee?

ps. In 2019 heb ik de speling al een keer aangepast. Toen zat er een ringetje in van 0,5 mm, dat vervangen is voor een van 0,3 mm.
djoey
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 26
Subject:

Re: Airco valt uit onder warme omstandigheden. Luchtspleet aircokoppeling wordt niet kleiner.

· 
Posted: 16.06.2023 - 21:01  ·  #2
Is het niet toevallig de binnensensor die stuk is?
Dat hierdoor alle leidingen bevriezen waardoor de airco stopt.

En na een tijdje weer aangaat omdat de leidingen weer ontdooid zijn

Dat is te minste mijn ervaring die ik hiermee heb gehad.
onderdeelnummer: 30665118
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Airco valt uit onder warme omstandigheden. Luchtspleet aircokoppeling wordt niet kleiner.

· 
Posted: 16.06.2023 - 21:32  ·  #3
Kan ik idd naar kijken.
Blijft het feit dat het weghalen van een ringetje geen effect heeft op de luchtspleet.
Dat is niet normaal.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 17.06.2023 - 01:31  ·  #4
Klinkt als binnensensor. Dan bevriest de airco. Makkelijk te zien: als je airco niet meer werkt, dan snel motorkap open en kijken of je een witte bevroren aircoleiding hebt bij je schurbord. Na minuutje is hij wel ontdooid, dus niet te lang wachten.

Hier foto:
https://volvoforums.com/forum/…id=1&pid=1
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.06.2023 - 21:05  ·  #5
In Vida naar foutcode door binnensensor gezocht. Geen foutmelding te zien.
Daarnaast heb ik de veren van de aircokoppeling voorzien van een 0,2 mm metaaldraadje, waarmee de luchtspleet binnen de toleranties valt. Tot nu toe geen uitval van airco meer gehad (de truc met tyraps werkt in dit geval niet: ook kleine tyraps zijn te dik).

Blijft de grote vraag waarom het verwijderen van het 0,3 mm ringetje geen enkel effect had. De aangebrachte metaaldraadjes blijven natuurlijk maar een lapmiddel.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 17.06.2023 - 23:00  ·  #6
Dit heb ik ook weleens gehad dat verwijderen geen verschil gaf. Ook werkelijk geen idee. Ik kon toen wel een extra shim nog verwijderen.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 18.06.2023 - 09:13  ·  #7
Quote door brulkjaer

In Vida naar foutcode door binnensensor gezocht. Geen foutmelding te zien.
Daarnaast heb ik de veren van de aircokoppeling voorzien van een 0,2 mm metaaldraadje, waarmee de luchtspleet binnen de toleranties valt. Tot nu toe geen uitval van airco meer gehad (de truc met tyraps werkt in dit geval niet: ook kleine tyraps zijn te dik).

Blijft de grote vraag waarom het verwijderen van het 0,3 mm ringetje geen enkel effect had. De aangebrachte metaaldraadjes blijven natuurlijk maar een lapmiddel.

Al gekeken of de buis bevroren is?
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 18.06.2023 - 12:36  ·  #8
Bij mij zijn ook alle shims verwijderd, maar dat was ook niet genoeg. Er is toen een stukje afgedraaid (waar van weet ik niet precies), zodat de speling weer verder verkleind kon worden.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.06.2023 - 15:10  ·  #9
@koenie: Ik vermoed dat ze de 'buis' waar de ringetjes in gaan ingekort hebben.
@kjiratsiekoedel: ik zie geen ijsafzetting, maar dat is toch ook logisch als op dit moment alles goed werkt?

Hieronder mijn oplossing zoals ik dat nu tijdelijk heb opgelost:

Selected quotes for multi-quoting:   0