Airco en vermogenhik

oogentroost
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Airco en vermogenhik

· 
Posted: 20.06.2016 - 21:45  ·  #1
Hallo,
Ben overgestapt van een SAAB 9-5 naar een V70 t5. De snelheidsbeleving is echt anders: saab drukt je in je stoel en de v70 laat anderen ver in je achteruitkijkspiegel.

Twee vragen:
1. Hoor je die 250 pk ook echt te voelen in een Volvo? En waar?
2.
De v70 geeft met de airco aan een hik, houdt tegen in z'n 3 bij de 80. Zet ik de airco uit dan gaat ie gewoon. Een beetje verlies begrijp ik maar mijn vraag is of de airco zo'n grote invloed hoort te hebben. Of is er wellicht iets aan te verbeteren?
Dank voor reacties alvast.
(Sorry voor het missen van een avatar-foto. Het lukt me niet)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: Airco en vermogenhik

· 
Posted: 20.06.2016 - 21:51  ·  #2
De airco pomp kan er lomp invallen als de koppelingsspleet te groot is. Deze is op te meten: topic.php?p=177989#real177989

Doet de airco het verder wel goed?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 20.06.2016 - 23:16  ·  #3

De airco pomp kan er lomp invallen als de koppelingsspleet te groot is. Deze is op te meten:

Maakt dat dan meteen zoveel uit dat je dat voelt als je rijdt?

Dat een motor er even wat zwaarder aan moet trekken als hij stationair draait is niet zo gek. Maar je zou het toch niet moeten merken als je rijdt? Is mij in elk geval nog nooit opgevallen bij de D5 of de R. En de D5 had de Grand Canyon als luchtspleet en dat hebben we geweten vorige zomer.......
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.06.2016 - 23:20  ·  #4
Tja dat heb ik wel gemerkt bij de mijne. wanneer komt bij jou ook alweer merkbaar je vermogen los Steve? boven de xxxx toeren?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.06.2016 - 23:44  ·  #5
Als ik veel geld uitgeef komt merkbaar mijn vermogen los. Of bedoel je dat niet?

Als je het hebt over de kracht van de R, is een beetje lastig te zeggen. Door de automaat wordt het enigszins verdoezelt. Zeker als de lock-up niet is geactiveerd, maar als ik gas geef dan schakelt ie 2, soms 3 stappen terug en dan is er geen houden meer aan.

Het "gewone" vermogen, zeg maar het grote koppel zit al rond de 2000Rpm volgens mij. Daar rijdt ie al zo soepeltjes. Het echt kanonnen werkt gaat ook pas los als de turbo een beetje zijn best doet.

Laatst handmatig geschakeld omdat de caravan er achter hing en toen rond de 95km/h gereden in de 5e versnelling (ff boven de 2100Rpm). Niets gemerkt van dipjes door het inschakelen van de airco in elkgeval.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.06.2016 - 23:52  ·  #6
Quote door oogentroost

2.
De v70 geeft met de airco aan een hik, houdt tegen in z'n 3 bij de 80. Zet ik de airco uit dan gaat ie gewoon. Een beetje verlies begrijp ik maar mijn vraag is of de airco zo'n grote invloed hoort te hebben. Of is er wellicht iets aan te verbeteren?

Vindt toch wat raar. De airco gaf bij mij een hik als die inschakelde. Dat inschakel moment moment is niet afhankelijk van de versnelling of snelheid, maar van de druk in het aircosysteem.
dus als ie het alleen doet bij 80 km in de 3 met ingeschakelde airco, moet ik er nog eens over nadenken.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.06.2016 - 00:01  ·  #7

1. Hoor je die 250 pk ook echt te voelen in een Volvo? En waar?

Vind ik ook een heel merkwaardige vraag hoor Frank. die 250paarden moet je toch echt wel kunnen voelen.
Lijkt mij dat er iets aan de hand is als je ook nog het inschakelen van de airco merkt als je rijdt.....
oogentroost
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 21.06.2016 - 07:31  ·  #8
Goedemorgen, dank voor alle gedachten.

De airco deed raar (bevriezen leidingen en heeeel koud) maar na het vervangen van de binnentemperatuursensor weer ok. Ik had ook meteen een druksensor besteld voor het geval dat. Als de druk van belang is zou ik die kunnen vervangen. (Bij het gaspedaal zit deze, geloof ik)

De pk's voel ik wel als, inderdaad, de turbo op gang komt. Soms is het, gelukkig, zo dat ik mijn best moet doen om de voorwielen op de weg te houden. Maar het zijn momenten en verloopt niet zo vloeiend. Het is een handbak overigens.
GerardD
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 21.06.2016 - 10:30  ·  #9
Ik heb ook gehad dat er de ene keer meer vermogen en pit in de auto zat als op een ander moment.
Ik heb uiteindelijk de TCV (turbo control valve) vervangen en daarmee was dat bij mij opgelost.
Dit zorgde er trouwens voor de motor in zijn geheel soepeler liep. Daarvoor voelde ik regelmatig dipjes en upjes die ik ook lange tijd heb aangezien voor het aan en uitschakelen van de airco.
Moet daarbij ook aangeven dat dat ook minder werd nadat de aircokoppeling opnieuw was afgesteld, bij mij was het dus een combi van die twee.
Wim B
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

· 
Posted: 21.06.2016 - 12:51  ·  #10
Heel herkenbaar. Ik had hetzelfde met de airco. Aircospeet was te groot. Toch nog hikken. Wat bleek mijn gasklephuis was nimmer ingelezen. Was wel door de oude eigenaar vervangen maar de software was nimmer aangepast. Nu hebben we er een tuning overheen gedraaid. Van 200 pk naar 238 pk plus. De auto loopt nu als gesmeerd. Dus software updating is ZEER WENSELIJK voer het soepel blijven rijden.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 21.06.2016 - 23:25  ·  #11
Ik heb een hele rits Volvo's versleten ondertussen, en alleen bij de 1998 V40 1.8 ooit bewust gevoeld dat de airco invloed had op mijn motorvermogen.
oogentroost
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 23.06.2016 - 16:43  ·  #12
Dank voor het meedenken.
Mijn conclusie is dat ik niet alleen naar de airco kijk maar breder.
Met de reiniging van het gasklephuis is er al een vebetering merkbaar.

Selected quotes for multi-quoting:   0