dag beste mensen,
betreft een v70 2.5 , 10v lpg 3, uit 99,
sinds een paar weken hoor ik de magneetkoppeling van de airco compressor om de 3-4 seconden aanslaan en afslaan.
veek vaker dus dan gewoon is.
maar ik hoor als dat gebeurt, ook een klikje, of meer een licht getik, aan uit ,[ gelijkmatig met het aan en afslaan van de
magneetkoppeling] , vanachter het midden van het dashboard, zeg maar uit de climatecontrolunit komen.
dat tikje [of zacht klikje\ heb ik nog nooit eerder gehoord.
lijkt op een relaistwat aan en af schakelt, en heeft het daar erg druk mee dus.
de airco doet het wel redelijk goed nog, alhoewel ik al jaren ieder voorjaar flink moet laten bijvullen.
maar ik kan het ondanks dit getik en geklikgedoe, gewoon goed op 19 of 20 c houden.
ik moest wel meteen denken aan de magneetkoppeling- spleetruimte, die mogelijk te groot geworden was.
dat heb ik eerder gehad met een 940, maar dan doet de airco het volgens mij ook niet of niet goed meer.
ik heb de befaamde nylon zipties, [draadbinder] truc toegepast, omdat de spleet ruim één mm was.
maar nadien merkte ik geen verschil. het regelmatig aan en afslaan van de magneetkoppeling ging gewoon stug door,
zo tussen de 3-4 seconden, soms blijft de magneet iets langer, hangen, het langste was ik gemeten had, terwijl ik
het zon 15 minuten in de gaten hield, was 10 seconden.
ook als ik de temperatuur op de ccunit, op bv 24 c zet, [en vandaag was het niet warmer dan 16 hier buiten, blijft de
magneet kopp om de 3-4 seconden aan en afslaan, [ook samengaand met het zacht geklik uit de ccunit ]
al het geklik en magneetkopp aan en afslaan is pas weg als ik de airco knop van ON naar OFF zet.
één ding nog, kan belangrijk zijn. 2 weken geleden haalde ik zekering no 4 los, want mijn ABS lampje brandde
weer eens hinderlijk [oranje] zette de zekering terug, en ABS lampje bleef tijdje uit.
maar misschien verbeeld ik het me, maar sinds die tijd begon het getik en aan en afslaan gedoe !!?
zou ik misschien een elektrisch storing hebben veroorzaakt?
zou dit dan toch nog teveel ruimte zijn in de magneetkopplingsspleet.
of zou dit een relais of enig ander elektrische storing kunnen zijn.
misschien moet ik de ccunit maar eens los en naar voren halen., en bekijken.
bedankt alvast voor het meedenken
gerard v z
betreft een v70 2.5 , 10v lpg 3, uit 99,
sinds een paar weken hoor ik de magneetkoppeling van de airco compressor om de 3-4 seconden aanslaan en afslaan.
veek vaker dus dan gewoon is.
maar ik hoor als dat gebeurt, ook een klikje, of meer een licht getik, aan uit ,[ gelijkmatig met het aan en afslaan van de
magneetkoppeling] , vanachter het midden van het dashboard, zeg maar uit de climatecontrolunit komen.
dat tikje [of zacht klikje\ heb ik nog nooit eerder gehoord.
lijkt op een relaistwat aan en af schakelt, en heeft het daar erg druk mee dus.
de airco doet het wel redelijk goed nog, alhoewel ik al jaren ieder voorjaar flink moet laten bijvullen.
maar ik kan het ondanks dit getik en geklikgedoe, gewoon goed op 19 of 20 c houden.
ik moest wel meteen denken aan de magneetkoppeling- spleetruimte, die mogelijk te groot geworden was.
dat heb ik eerder gehad met een 940, maar dan doet de airco het volgens mij ook niet of niet goed meer.
ik heb de befaamde nylon zipties, [draadbinder] truc toegepast, omdat de spleet ruim één mm was.
maar nadien merkte ik geen verschil. het regelmatig aan en afslaan van de magneetkoppeling ging gewoon stug door,
zo tussen de 3-4 seconden, soms blijft de magneet iets langer, hangen, het langste was ik gemeten had, terwijl ik
het zon 15 minuten in de gaten hield, was 10 seconden.
ook als ik de temperatuur op de ccunit, op bv 24 c zet, [en vandaag was het niet warmer dan 16 hier buiten, blijft de
magneet kopp om de 3-4 seconden aan en afslaan, [ook samengaand met het zacht geklik uit de ccunit ]
al het geklik en magneetkopp aan en afslaan is pas weg als ik de airco knop van ON naar OFF zet.
één ding nog, kan belangrijk zijn. 2 weken geleden haalde ik zekering no 4 los, want mijn ABS lampje brandde
weer eens hinderlijk [oranje] zette de zekering terug, en ABS lampje bleef tijdje uit.
maar misschien verbeeld ik het me, maar sinds die tijd begon het getik en aan en afslaan gedoe !!?
zou ik misschien een elektrisch storing hebben veroorzaakt?
zou dit dan toch nog teveel ruimte zijn in de magneetkopplingsspleet.
of zou dit een relais of enig ander elektrische storing kunnen zijn.
misschien moet ik de ccunit maar eens los en naar voren halen., en bekijken.
bedankt alvast voor het meedenken
gerard v z