Er waren een aantal aanwijzingen dat in mijn auto deze upgrade vrij makkelijk te doen zou zijn, want wat is het geval; mijn auto heeft af fabriek alarm, midden op het dashboard zit een zwart vierkant dopje, waar bij sommige volvos een knipperLED zit en bij de mijne niet. Dus ik ben op onderzoek uit gegaan.
Wat blijkt: onder dit dopje zit een fotocel, die wordt gebruikt voor de automatische airco, maar deze zit met 3 draden aangesloten, wat niet nodig is, twee is genoeg voor een fotocel, en het printje is voorbereid om er een LED op te solderen (maar zat er dus niet op bij de mijne).
Na het uitpluizen en aansluiten werkt de LED keurig zoals het hoort: na het afsluiten van de auto gaat deze in een rustig tempo knipperen. (En als het goed is gaat hij op een ander tempo/interval knipperen als het alarm is afgegaan.)
Toch ook weer leuk om te ontdekken!
Hoe zit het: als je auto af fabriek alarm heeft EN de fotocel op het dashboard is met 3 draden aangesloten (zie foto 6), dan gaat dit denk ik altijd werken. Bij de mijne wel althans (een V70N uit 2000).
dit moet je doen:
- haal de unit uit het dashboard, maak de stekker los en haal de groene connector uit de zwarte behuizing. Zie foto 1. Het zwarte huisje en het deksel zijn twee losse onderdelen en zitten aan elkaar geklikt.
- haal nu voorzichtig het printje van de groene connector af.
- je ziet dat er maar twee contact pinnen zijn. De middelste ontbreekt. Zie foto 2.
- soldeer een massief draadje (ik heb een pootje van een LED gebruikt) in de middelste vrije aansluiting. Op die manier heb je een derde aansluit contact.
- Soldeer de LED op de twee aansluitingen op de print met K en A aangeduid. let op de LED goed zit met de kathode en anode (plus en min). Zie foto 3.
- het ziet er dan uit zoals op foto 4.
- maak een gat in de het kapje zodat de LED naar buiten kan kijken. Zie foto 5.
- foto 6 toont de uiteindelijke situatie, klik de unit nu terug in het dashboard. Let op dat je de zelf gemaakt contact pin goed in het middelste gaatje van de connector laat komen.
Ik heb een standaard LED gebruikt, dus gewoon een model wat op 1.5 of 2 volt werkt, exacte specs weet ik niet, ze lagen er al een tijdje. Het is dus NIET een knipperLED van zich zelf, en het is ook niet een 12 volt LED.
Ik zal vanavond in het donker kijken hoe fel de LED is, hij lijkt niet zo fel nu, maar hij hoeft wat mij betreft ook niet op 20 meter zichtbaar te zijn. Maar mogelijk dat ik er een andere in soldeer.
Als bovenstaande te veel werk is, dan kun je ook een originele unit kopen, nieuw of gebruikt: deze bijvoorbeeld: https://www.ebay.nl/itm/VOLVO-…SwXPNZ6SLD
Wat blijkt: onder dit dopje zit een fotocel, die wordt gebruikt voor de automatische airco, maar deze zit met 3 draden aangesloten, wat niet nodig is, twee is genoeg voor een fotocel, en het printje is voorbereid om er een LED op te solderen (maar zat er dus niet op bij de mijne).
Na het uitpluizen en aansluiten werkt de LED keurig zoals het hoort: na het afsluiten van de auto gaat deze in een rustig tempo knipperen. (En als het goed is gaat hij op een ander tempo/interval knipperen als het alarm is afgegaan.)
Toch ook weer leuk om te ontdekken!
Hoe zit het: als je auto af fabriek alarm heeft EN de fotocel op het dashboard is met 3 draden aangesloten (zie foto 6), dan gaat dit denk ik altijd werken. Bij de mijne wel althans (een V70N uit 2000).
dit moet je doen:
- haal de unit uit het dashboard, maak de stekker los en haal de groene connector uit de zwarte behuizing. Zie foto 1. Het zwarte huisje en het deksel zijn twee losse onderdelen en zitten aan elkaar geklikt.
- haal nu voorzichtig het printje van de groene connector af.
- je ziet dat er maar twee contact pinnen zijn. De middelste ontbreekt. Zie foto 2.
- soldeer een massief draadje (ik heb een pootje van een LED gebruikt) in de middelste vrije aansluiting. Op die manier heb je een derde aansluit contact.
- Soldeer de LED op de twee aansluitingen op de print met K en A aangeduid. let op de LED goed zit met de kathode en anode (plus en min). Zie foto 3.
- het ziet er dan uit zoals op foto 4.
- maak een gat in de het kapje zodat de LED naar buiten kan kijken. Zie foto 5.
- foto 6 toont de uiteindelijke situatie, klik de unit nu terug in het dashboard. Let op dat je de zelf gemaakt contact pin goed in het middelste gaatje van de connector laat komen.
Ik heb een standaard LED gebruikt, dus gewoon een model wat op 1.5 of 2 volt werkt, exacte specs weet ik niet, ze lagen er al een tijdje. Het is dus NIET een knipperLED van zich zelf, en het is ook niet een 12 volt LED.
Ik zal vanavond in het donker kijken hoe fel de LED is, hij lijkt niet zo fel nu, maar hij hoeft wat mij betreft ook niet op 20 meter zichtbaar te zijn. Maar mogelijk dat ik er een andere in soldeer.
Als bovenstaande te veel werk is, dan kun je ook een originele unit kopen, nieuw of gebruikt: deze bijvoorbeeld: https://www.ebay.nl/itm/VOLVO-…SwXPNZ6SLD
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).