Algehele kwaliteit V70

 
 
 
 
 
Spier1968
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 56
Berichten: 399
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 19.02.2025 - 15:39  ·  #16
Is het ook niet zo dat bij de preventieve oliedruk herstel reparatie er ook een andere (betere?) aanzuigbuis wordt geplaatst in het carter? Ik heb hem zo'n drie jaar geleden wel laten doen i.c.m. het vervangen van de carterventilatie door Poika. Ik ben iig blij dat het is gedaan.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39981
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 19.02.2025 - 18:36  ·  #17
Quote door DreetjeG

Maar O-ringen vond hij een commercieel ''forum-verhaaltje''...


Er lopen wel vaker blokken kapot, echter, er wordt zelden gezocht naar de oorzaak.
Misschien moet je dit draadje maar eens doorlezen.
Ed-Raket
 
Avatar
 
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 19.02.2025 - 19:41  ·  #18
Bij mijn oude V70 met 430.000km op de klok is het carter er nog nooit af geweest. Ik weet dat zeker want ben in het bezit van de gehele onderhoudshistorie.
Ook ik heb nog nooit problemen gehad met oliedrukverlies en blokje loopt nog als een naaimachientje.
Gewoon regelmatig de olie verversen met 5W40 Valvoline van de Action en de boel goed warm rijden en af en toe flink het gas erop bij onze Oosterburen waar ik vaak moet zijn voor aangename bezigheden.
Dan gaan die O ringen nooit stuk. Zou ook niet weten hoe die krom zouden kunnen trekken want ze zitten als het ware opgesloten in het metaal van het blok.
Die komen er echt niet uit.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 19.02.2025 - 22:36  ·  #19
Iedereen is vrij om datgene aan je auto te laten doen waar jij in gelooft.
Maar mijn ervaring is dat die oliedruk herstel bij het carter wel degelijk nodig kan zijn.
Bij de 850, die al ruim 10 jaar in onderhoud was bij een Bosch garage, werd bij ca. 340k km de olie langs de vuldop naar buiten gedrukt. Die garage kende dit probleem niet, pas toen ik hen hier op wees hebben ze dit probleem opgelost maar dat was gewoon te laat. Het blok draaide daarna bij koude start op 3 of 4 cilinders, was door dit probleem ontstaan.
De V70N 2.5T die ik daarna had ook weer bij die Bosch garage in onderhoud. Maar na 2 jaar bezit ben ik naar de Volvo specialist gegaan en die constateerde dat het bij die motor ook nodig was. Heb dit daar laten uitvoeren en nog ruim 120k km zonder problemen met die auto gereden.
Het juiste en tijdige onderhoud is mede bepalend voor vrij probleemloze kilometers.
En DreetjeG, als ik al jou reacties hier lees kun je beter bij Subaru’s blijven, je vertrouwen in Volvo kan niet tippen aan jou ervaringen met Subaru. Daar ben je heel tevreden over en dan moet je geen Volvo willen.
DreetjeG
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 01 / 2025
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 20.02.2025 - 12:47  ·  #20
Goedemiddag!

Die berichten heb ik gelezen Bigdog! Vandaar dat ik mijn hier in ben gaan verdiepen. Ik lees in dat draadje vooral dat het ''preventief'' gedaan wordt. Maar echt gevallen dat het door kromme ringen mis is gegaan mis ik daarin. Ik denk dat het wel meevalt?? Immers lees ik ook meerdere berichten dat de ringen na 250dkm nog piekfijn waren en het carter er eigenlijk voor niets af is gehaald.. Ed-Raket bevestigt eigenlijk wel dat het wel losloopt met zijn zeer ervaren auto. Als het advies zo'n beetje om de 200dkm ringen wisselen is... Heeft hij dit al 2x overgeslagen, zonder centje pijn. Dealer en specialist kennen het verhaal niet uit de praktijk. Dus ik denk dat ik met een gerust ''Volvohart'' zo'n wagen kan aanschaffen.

Overigens ProVolvo....: als de ringen kromdrukken, komt er toch geen olie door je vuldop? Dat lijkt mijn persoontje meer te zoeken in een overdruk ergens? carterventilatie?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3914
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 20.02.2025 - 13:01  ·  #21
Quote door Ed-Raket

Bij mijn oude V70 met 430.000km op de klok is het carter er nog nooit af geweest. Ik weet dat zeker want ben in het bezit van de gehele onderhoudshistorie.
Ook ik heb nog nooit problemen gehad met oliedrukverlies en blokje loopt nog als een naaimachientje.
Gewoon regelmatig de olie verversen met 5W40 Valvoline van de Action en de boel goed warm rijden en af en toe flink het gas erop bij onze Oosterburen waar ik vaak moet zijn voor aangename bezigheden.
Dan gaan die O ringen nooit stuk. Zou ook niet weten hoe die krom zouden kunnen trekken want ze zitten als het ware opgesloten in het metaal van het blok.
Die komen er echt niet uit.


Ze komen er ook niet uit, ze vervormen naar 'binnen' toe, en is er dus geen goede afdichting meer.
Ik heb ze preventief vervangen, en bij mij waren ze wel degelijk vervormd (en er zijn alleen al op dit forum al meer voorbeelden over te vinden). Olie vervangen heeft helaas geen invloed hier op.
Iedereen moet het natuurlijk allemaal zelf weten, maar zeker als je zelf een beetje handig bent is het een reparatie van niks die een hoop ellende kan schelen.
Ed-Raket
 
Avatar
 
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 20.02.2025 - 13:23  ·  #22
Quote
Ze komen er ook niet uit, ze vervormen naar 'binnen' toe, en is er dus geen goede afdichting meer.


Juist als ze naar binnen zouden vervormen en er dus geen goede afdichting meer is zou je toch ook een lekkage aan de buitenkant van het blok moeten zien?
Dan sijpelt de olie er wel door tussen blok en carterpan afdichting zou ik denken.
Tim Post
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 169
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 20.02.2025 - 15:20  ·  #23
Quote door Ed-Raket

Quote
Ze komen er ook niet uit, ze vervormen naar 'binnen' toe, en is er dus geen goede afdichting meer.


Juist als ze naar binnen zouden vervormen en er dus geen goede afdichting meer is zou je toch ook een lekkage aan de buitenkant van het blok moeten zien?
Dan sijpelt de olie er wel door tussen blok en carterpan afdichting zou ik denken.


Nee, dat heeft er niks mee te maken. Die ringen zitten in het carter. De afdichting tussen blok en carterpan staan er dus los van
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4930
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 20.02.2025 - 17:54  ·  #24
Toch zelf in 2 jaar tijd zeker een 5-tal Volvo's meegemaakt waarbij er onvoldoende oliedruk was en na het vervangen van de o-ringen de oliedruk weer in orde was. Iedereen moet het zelf weten uiteraard maar het is wel degelijk een bekend probleem, dat soms voorkomt. Een Volvo specialist die dit verhaal niet kent is niet voldoende thuis in de V70N serie naar mijn idee.

Ook vaak genoeg preventief uitgevoerd, waarbij niets te zien was aan de o-ringen. Valt op voorhand simpelweg niets van te zeggen.

Belangrijk om geen silicone kit te gebruiken als carterpanpakking, deze duwt de o-ring naar binnen met alle gevolgen van dien. Origineel Volvo hiervan pakken of een equivalent. Al een hoop prutswerk gezien helaas...
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3418
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 20.02.2025 - 18:47  ·  #25
Quote door volvo355
Belangrijk om geen silicone kit te gebruiken als carterpanpakking,
Origineel Volvo hiervan pakken of een equivalent. Al een hoop prutswerk gezien helaas...


In die Volvo tube zit Loctite 5910 als ik het goed heb toch?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2016
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 20.02.2025 - 19:07  ·  #26
Quote door volvo355

Toch zelf in 2 jaar tijd zeker een 5-tal Volvo's meegemaakt waarbij er onvoldoende oliedruk was en na het vervangen van de o-ringen de oliedruk weer in orde was. Iedereen moet het zelf weten uiteraard maar het is wel degelijk een bekend probleem, dat soms voorkomt. Een Volvo specialist die dit verhaal niet kent is niet voldoende thuis in de V70N serie naar mijn idee.

Ook vaak genoeg preventief uitgevoerd, waarbij niets te zien was aan de o-ringen. Valt op voorhand simpelweg niets van te zeggen.

Belangrijk om geen silicone kit te gebruiken als carterpanpakking, deze duwt de o-ring naar binnen met alle gevolgen van dien. Origineel Volvo hiervan pakken of een equivalent. Al een hoop prutswerk gezien helaas...




Is dit O-ring punt eigenlijk ook van toepassing op de XC90 ?

Is er eigenlijk vanuit Volvo ooit een modificatie op gedaan zodat het vanaf een bepaald bouwjaar niet meer nodig is ?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3914
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: Gisteren om 09:00  ·  #27
Quote door Jeroen

Quote door volvo355
Belangrijk om geen silicone kit te gebruiken als carterpanpakking,
Origineel Volvo hiervan pakken of een equivalent. Al een hoop prutswerk gezien helaas...


In die Volvo tube zit Loctite 5910 als ik het goed heb toch?


Loctite 510, voor flensafdichtingen
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1554
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: Gisteren om 09:16  ·  #28
Quote door MTE



Is er eigenlijk vanuit Volvo ooit een modificatie op gedaan zodat het vanaf een bepaald bouwjaar niet meer nodig is ?


Dat vind ik ook erg interessant om te weten!
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3914
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: Gisteren om 09:54  ·  #29
Alleen voor de olie aanzuigleiding. Niet voor de O-ringen
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3418
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: Gisteren om 10:19  ·  #30
Quote door [-Tom-]

Quote door Jeroen

Quote door volvo355
Belangrijk om geen silicone kit te gebruiken als carterpanpakking,
Origineel Volvo hiervan pakken of een equivalent. Al een hoop prutswerk gezien helaas...


In die Volvo tube zit Loctite 5910 als ik het goed heb toch?


Loctite 510, voor flensafdichtingen


Oh, hoe kom ik dan bij 5910... Bijna hetzelfde.
Dank je
 
Selected quotes for multi-quoting:   0