Algehele kwaliteit V70

 
 
 
 
 
DreetjeG
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 01 / 2025
Subject:

Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 12.02.2025 - 08:23  ·  #1
Goedemorgen allemaal,

Zoals eerder beschreven ben ik in de markt voor zo'n prachtige wagen! Enkel begin ik me wat zorgen te maken... Ik tref toch wel wat V70's met redelijk wat defecten bij soms 'maar' de helft van wat mijn Subaru op de klok heeft staan. Zaken als carterventilatie, scheuren in de cilinderwanden, bokkende automaten en defecten aan het oliesysteem. Ik heb altijd het idee gehad dat zo'n Volvo een soort tank was! Zo heeft mijn collega het mij ook verteld.
Zijn mijn zorgen ongegrond en heb ik nou net de sites met pechgevallen getroffen?
Mijn Subaru slaat namelijk, na heel wat rondjes om de aarde, geen snaartje verkeerd. En dat hoop ik in mijn toekomstige V70 ook te treffen!

Groeten!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4473
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 12.02.2025 - 10:16  ·  #2
Tsja, ik denk dat elk merk zo wel z'n zwakke elementen heeft. De Volvo blokken (zeker de vijfcilinders) staan als zeer robust bekend (zowel de diesels als benzines kunnen vele tonnen km's aan - zelfs op LPG), maar er zijn uitvoeringen die kwetsbaarder zijn dan andere (=de blokken met 83mm cilinderboring), maar ook dat hangt weer af van hoe ermee omgegaan wordt.
De algehele kwaliteit is denk ik gerust goed te noemen: hoeveel V70s van de P2 generatie (2000-2008) zie je nog in het straatbeeld in NL, terwijl die auto's 17-25 jaar oud zijn intussen. Zet daar auto's van andere merken naast en die halen dat niet, in ieder geval niet in die staat.
Daarentegen zijn het wel auto's die - toen ze uitkwamen - behoorlijk aan de prijs en doorgaans ook luxe uitgevoerd waren, dus er zitten wel dingen aan die kapot gaan (bijv. rubbers in de ophanging), maar die met goed onderhoud heel lang mee kunnen gaan (lees: carterventilatie, automaatbak etc).
En op een forum als dit worden natuurlijk meestal de problemen aangehaald, daarvoor zijn we hier, om mee te denken en te keuvelen. Als het allemaal probleemloos liep was er niet veel te vertellen, dus van het gros hoor je niks (en ook niet van de mensen die niets begrijpen van hun auto of hem afleveren bij de garage als er een lampje niet werkt...)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3932
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 12.02.2025 - 14:08  ·  #3
Een Volvo is motorisch (zeker in vergelijking met een Japanner) echt niet heilig of beter. Alleen mensen blijven er vaak meer geld in investeren. En vaak hebben we het dan over auto's met al aardig wat kilometers achter de kiezen.
De punten die je opnoemt zijn vrij modelspecifieke Volvo kwaaltjes, of net pechgevallen (automaat problemen, alhoewel er oook gewoon echt slechte automaten geleverd zijn in bepaalde modellen/bouwjaren).
Wil je betrouwbaar rijden, dan kan je het beter bij je Subaru (of een Toyota) houden. Alleen Volvo heeft wel de roestpreventie beter voor elkaar dan Subaru :P
McGyver
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meerstad
Leeftijd: 45
Berichten: 249
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 14.02.2025 - 09:41  ·  #4
Als je Mighty Car Mods volgt, weet je dat een Subaru boxer blok ook echt wel stuk kan. Het is maar net hoe je zo'n auto gebruikt.

Het is precies wat Bolbo al aangeeft; men komt over het algemeen naar een forum om een oplossing te vinden voor een probleem. Dus als je hier rond kijkt, lijkt het net of een Volvo een grote probleem bak is.
Op sommige punten is dat ook echt zo:
  • V70 P3 2.0T met Powershift automaat is berucht;
  • V70 P3 2L (zonder turbo) kan boven de 200K een olieboot worden;
  • XC90 (weet even niet welke motor) heeft een serie gehad met een minder betrouwbare automaat. Ik heb de bijnaam 'glasbak' wel eens gehoord voor deze automaatbakken.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5123
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 14.02.2025 - 10:04  ·  #5
Quote door McGyver


[*]XC90 (weet even niet welke motor) heeft een serie gehad met een minder betrouwbare automaat. Ik heb de bijnaam 'glasbak' wel eens gehoord voor deze automaatbakken.[/list]


Dat gaat dat om de 2.9T6 met 4 traps automaat van GM.
DreetjeG
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 01 / 2025
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 14.02.2025 - 17:04  ·  #6
Dank tot dusver! Nu wil alleen het geval, dat ik gisteren per toeval op dit onderdeel van het forum stuitte: belangrijke-preventieve-reparaties-f74.html en daar kreeg ik even de hik van, tientallen pagina's over problemen met oliedruk en carterventilatie :-O
Ik zag m'n hele droom dus in duigen vallen, dus heb ik daarom de Volvo dealer vandaag eens een bezoekje gebracht, met de vraag wat hun van deze beschreven problematiek vinden. Ik kreeg na een bakje koffie en een bandentrap praatje met één van de verkopers, de werkplaatschef te spreken en die had nog geen enkele benzine Volvo gezien waarbij deze problemen voorkwamen. Enkel de D5 had rond 2005 een probleem met slechte O-ringen en hij kon me daarvan een bulletin tonen. Naar zeggen van hem, zijn deze reparaties commercie vanuit het forum, hij had al wel meer klanten gezien die allerlei onnodige zaken hadden laten doen ''omdat men graag de fora gelooft''. 🤯 Wel had hij in zijn 25 jaar bij Volvo heel veel automaatbakken vervangen bij de V70 maar ook S60 en S80, omdat deze door de ''eco software'' zichzelf vervuilen en uiteindelijk in de puree draaien. De 4 bakken van de oude V70/S70 waren naar zijn zeggen ''veel sterker''. Ook schijnen de VVT's heel snel te slijten bij de 2.4's en meestal tegelijk met iedere distributieriem vervangen worden, hij had wat foto's van riemen die er zowat afliepen. Mij werd aangeraden om de V70 vanaf 2008 te bekijken. Deze schijnen zeer verfijnd door Ford te zijn en veel sterker met de betere 6 bak automaatbakken en 2.5t. Echter vind ik deze lang niet zo majestueus en ze zullen wel stukken duurder zijn!

Nu ben ik alleen de weg een beetje kwijt... Jullie maken toch niet voor niets topics aan met broodnodige reparaties? Daarnaast zijn er nu wat nieuwe potentiële kosten naar boven gekomen.
Mijn Subaru heeft inderdaad een Boxer-blok, maar hier heb ik nooit geen problemen mee gehad en loopt nog loepzuiver. Die Youtubers ken ik daarom ook niet.
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 377
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 14.02.2025 - 17:46  ·  #7
Tja, mijn monteur gaf aan (nadat ik de V70nn had gekocht ;)) dat de V70n facelift toch echt de betrouwbaarste V70 was die je momenteel kon kopen.
Zo heeft iedereen weer een eigen mening op basis van eigen ervaringen en anekdotische verhalen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3932
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 14.02.2025 - 21:30  ·  #8
Quote door DreetjeG

Dank tot dusver! Nu wil alleen het geval, dat ik gisteren per toeval op dit onderdeel van het forum stuitte: belangrijke-preventieve-reparaties-f74.html en daar kreeg ik even de hik van, tientallen pagina's over problemen met oliedruk en carterventilatie :-O
Ik zag m'n hele droom dus in duigen vallen, dus heb ik daarom de Volvo dealer vandaag eens een bezoekje gebracht, met de vraag wat hun van deze beschreven problematiek vinden. Ik kreeg na een bakje koffie en een bandentrap praatje met één van de verkopers, de werkplaatschef te spreken en die had nog geen enkele benzine Volvo gezien waarbij deze problemen voorkwamen. Enkel de D5 had rond 2005 een probleem met slechte O-ringen en hij kon me daarvan een bulletin tonen. Naar zeggen van hem, zijn deze reparaties commercie vanuit het forum, hij had al wel meer klanten gezien die allerlei onnodige zaken hadden laten doen ''omdat men graag de fora gelooft''. 🤯 Wel had hij in zijn 25 jaar bij Volvo heel veel automaatbakken vervangen bij de V70 maar ook S60 en S80, omdat deze door de ''eco software'' zichzelf vervuilen en uiteindelijk in de puree draaien. De 4 bakken van de oude V70/S70 waren naar zijn zeggen ''veel sterker''. Ook schijnen de VVT's heel snel te slijten bij de 2.4's en meestal tegelijk met iedere distributieriem vervangen worden, hij had wat foto's van riemen die er zowat afliepen. Mij werd aangeraden om de V70 vanaf 2008 te bekijken. Deze schijnen zeer verfijnd door Ford te zijn en veel sterker met de betere 6 bak automaatbakken en 2.5t. Echter vind ik deze lang niet zo majestueus en ze zullen wel stukken duurder zijn!

Nu ben ik alleen de weg een beetje kwijt... Jullie maken toch niet voor niets topics aan met broodnodige reparaties? Daarnaast zijn er nu wat nieuwe potentiële kosten naar boven gekomen.
Mijn Subaru heeft inderdaad een Boxer-blok, maar hier heb ik nooit geen problemen mee gehad en loopt nog loepzuiver. Die Youtubers ken ik daarom ook niet.

Een V70N of S80/S60 van de laatste bouwjaren, met een 2.5T kan je prima kopen, het is niet zo alsof ze altijd stuk gaan. Die VVT poelies kunnen stuk gaan ja. Ik heb 2 S80's gehad (met 2.5T), de eerste heb ik met 340k weg gedaan en daar heb ik nooit problemen gehad met de poelies. De 2e heb ik met 260k o.i.d. gekocht, volledig dealer onderhouden. En wat denk je, 15k later VVT poelies gaar.
Bij die 2e heb ik toen uiteindelijk een hele hoop preventief vervangen bij het vervangen van de VVT poelies, dus O-ringen onderblok, carterventilatie, D-riem (en alles er omheen), diverse sensoren. Dat blok liep daarna wel loepzuiver (stuk mooier dan mijn eerste S80). De automaat was (naar mijn weten) nog nooit gespoeld, en die schakelde (naar mijn idee) erg goed, zonder slippen of bonken.
Maar, zo betrouwbaar als een Japanner gaat het niet worden, dat is iets wat zeker is.
Als je zelf een beetje handig bent en het ook leuk vindt, is een hoop prima zelf te doen. En dat scheelt veel geld! Het voordeel is dat er van de P2 generatie heel veel verkocht zijn (S60/S80/V70/XC70), dus alle kwaaltjes (en oplossingen) zijn tot in den treuren gedocumenteerd en terug te vinden op fora/youtube.
9000
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 / 2025
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 14.02.2025 - 23:12  ·  #9
Omdat ik voor mijn werk door het hele land moet rijden, wilde ik een gasinstallatie in mijn Saab 9-5 (Estate uit 2000 met 320K op de teller) laten inbouwen door Johan Autogas in Assen maar de kosten zouden volgens Johan niet opwegen tegen het voordeel mede gezien de algehele staat van de auto.
Hij had wel een Zweedse import V70 staan uit december 2004 (model 2005) met 180K op de teller en 140pk onder kap maar die liep niet want de auto moest technisch nog gereed worden gemaakt voor de verkoop.
Ik heb alleen mensenkennis maar geen technische kennis. Zonder de motor te hebben horen lopen of zelfs maar in de wagen te hebben gezeten heb ik hem gekocht.
Twee weken geleden heeft Johan er een gasinstallatie met klepsmeersysteem ingezet, de remmerij aan de achterkant vernieuwd, de riem met waterpomp vervangen, een nieuwe pomp voor de stuurinrichting, alle vloeistoffen ververst, nieuwe bougies en door de wasstraat getrokken. 6 februari jongstleden konden we onze 'nieuwe' auto in Assen ophalen en zijn we er meteen mee naar Frankrijk op vakantie gegaan. Inmiddels hebben we ruim 2000 kilometer achter de knopen en kan ik je de V70 van harte aanbevelen hoewel we de thuisreis nog moeten maken. Heerlijke reiswagen en geen druppel olie verbruikt. Alle opties - en dat zijn er best veel - werken uitstekend. Het is geen racewagen en je moet er even mee leren omgaan en leren begrijpen maar als je daar de rust en de tijd voor neemt heb je een auto waar je tonnen aan kilometers van kunt genieten. Dat staat ook hier op het forum!
Als ik snap - ligt niet aan jou Bigdog - hoe je foto's moet plaatsen zal ik er een stel plaatsen dan weet je waar we het over hebben. En bedenk tijdens je zoektocht: de enige zekerheden die we hebben zijn death and taxes!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 40020
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 15.02.2025 - 08:09  ·  #10
Het makkelijkste is om de foto’s extern te uploaden.
Je kunt dan rechtstreeks je foto’s uploaden en de link direct in je post kopiëren.

Bijvoorbeeld hier;
https://postlmg.cc/

Als je na het uploaden de link “ Hotlink voor fora:” kopieert, dan kun je hem direct in je post zetten.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3857
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 15.02.2025 - 09:32  ·  #11
Dat de dealer die kwaaltjes niet kent verbaast me niet zoveel. Auto's van deze leeftijd komen niet zoveel meer bij de dealer ;) Die o-ringen, dat komt gelukkig niet vaak voor, maar áls het gebeurt, ben je mooi in de aap gelogeerd. Daarom laten veel mensen die o-ringen preventief vervangen. Wellicht dat het bij 90% toch wel goed was blijven gaan, maar dat weet je niet.
Vergeet ook niet dat een auto voor veel mensen puur een gebruiksvoorwerp is. Die rijden van APK naar APK. Vaak zijn auto's die wel het e.e.a. mankeren niet al te best onderhouden en zal er ook niet al te best op gepast zijn. Die kun je beter laten staan.
Mensen die daarentegen die preventieve reparaties laten uitvoeren, zijn juist wél heel zuinig op hun auto. Dan lijkt het misschien alsof er vanalles mis is (geweest), maar betekend het eigenlijk gewoon dat ze hun auto in top conditie willen houden.
Maar, de meeste Aziaten zijn betrouwbaarder dan Volvo's. Die kun je vaak probleemloos van APK naar APK rijden. Vragen weinig 'bijzonder' onderhoud. Aan de andere kant, de kwaliteitsbeleving is bij Volvo groter; mooiere materialen, degelijker knoppen, hendels, deuren als een kluis die dichtvalt, etc. Er rijden ook niet zoveel Aziaten rond met 5 ton op de klok, vergeleken met Volvo's. Als die Aziaten 5 ton moeten gaan rijden, komen er ineens ook allerlei gekke onderhoudsdingetjes op hun pad...
josf
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 04 / 2024
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 15.02.2025 - 14:09  ·  #12
Tja, mijn v70 uit 2002 automaat 140pk heeft slecht onderhoud gehad voordat ik hem kocht, heb gewoon pech ermee, gasklephuis defect, O ringen oliedruk probleem, nu de bovenste ecu in de spiegel en de radio doet het niet. Echter pas 340000 km gelopen, veel ruimte en het is echt een tank.
Ben bezig om de slag intehalen.

Kennis van mij had een subaru impreza en continue koppakking.
problemen.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 691
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 17.02.2025 - 09:02  ·  #13
Quote door josf

...
Kennis van mij had een subaru impreza en continue koppakking.
problemen.


Dat was zeker een 2.5l blok? Een 2.0l (EJ20) is een stuk betrouwbaarder. M'n 2005 WRX heeft 250k km op de teller zonder maar één noemenswaardig probleem.

On topic: ik ben, voor mijn huidige V70, van een Forester uit 1998 (op gas) naar een XC70 diesel uit 2003 gegaan en heb met beide geen grote problemen gehad. Met allebei heb ik 150k km gereden (tot ongeveer 450k km). Ik vond de beleving van een Subaru en een Volvo heel anders. Het voelde als een enorme upgrade qua luxe en gevoel (klopt ook wel als je naar de nieuwprijzen kijkt).
McGyver
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meerstad
Leeftijd: 45
Berichten: 249
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 17.02.2025 - 09:32  ·  #14
Quote door Doeke Dobma
Dat de dealer die kwaaltjes niet kent verbaast me niet zoveel. Auto's van deze leeftijd komen niet zoveel meer bij de dealer ;)

Dat was ook precies mijn eerste gedachte toen ik las wat de reactie van de dealer was! Daarnaast zal een forumbezoeker eerder een topic aanmaken, omdat er een probleem is met een auto, dan om de auto op te hemelen.
Een Volvo is geen probleemloze auto, maar met goed en soms preventief onderhoud kan je héél ver komen.
DreetjeG
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 01 / 2025
Subject:

Re: Algehele kwaliteit V70

 · 
Posted: 19.02.2025 - 15:12  ·  #15
Betwijfel dat laatste wel eerlijk gezegd! Toen ik er was, stonden er al 2 op de brug... De werkplaatschef had deze serie naar eigen zeggen zien 'opgroeien' van baby tot nu senior en men werkt er soms nog dagelijks aan... Maar O-ringen vond hij een commercieel ''forum-verhaaltje''... Had hij nog nooit in de afgelopen 25 jaar gedaan en ook nog geen enkele collega gehoord over oliedrukproblemen. Ik ben na jullie berichten nog eens verder gaan neuzen en heb een Volvo specialist gebeld, deze weet er wellicht meer van en ik ben niet voor één gat te vangen, haha! Deze gaf aan dat hij de O-ringen wel een keertje vervangen had, maar enkel bij een geval met een vervuild oliesysteem. Toen moest het carter los voor het reinigen en hij vervangt rubbertjes dan liever meteen, omdat ze anders door alle activiteit kapotgaan. Maar preventief of omdat de O-ringen niet goed waren, nee, ook hij kende dit verhaal niet uit de praktijk.

Voorlopig nog even goed zoeken en zolang de Subaru snaarstrak loopt, is er ook geen echt ''moeten'' bij natuurlijk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0