Algehele uitval motor T5

 
 
 
 
 
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3238
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Algehele uitval motor T5

 · 
Posted: 16.07.2014 - 20:27  ·  #1
Ok, komt-ie:

Vandaag zijn mijn vrouw en dochters met de T5 naar de Efteling geweest. Ik was gewoon aan het werk.
Ze belt me een minuut of 20 geleden op met de mededeling dat in een scherpe bocht (oprit snelweg) ze even een rood lampje zag opflikkeren, wat gelijk daarna weer weg ging.
Vervolgens kreeg ze een Four C foutmelding. Daar kan ze mee doorrijden, dus dat heb ik geadviseerd.
Vijf minuten later een tweede telefoontje : er brandt nu een oranje lampje - na het zien van een gemaakte foto, bleek dit het lampje te zijn dat een storing in het uitlaatgasreiningingssysteem aangeeft. Op het moment dat ze me belt krijgt ze ook een melding te zien dat de bak een service vereist (of zoiets). Vervolgens vallen de toerenteller en de kilometerteller uit en zegt de display dat ze de motor uit moet zetten en daarna weer aan. Inmiddels is ze geparkeerd (op de vluchtstrook) maar de wagen start niet meer. Merkwaardig genoeg doen de alarmlichten het wel. Ze wachten nu in de berm op de ANWB.

Gezien de veelvoud van meldingen, denk ik eigenlijk aan een te lage accuspanning. Volgens mij zit de eerste accu er nog in, dus het zou kunnen zijn dat die hemelen is. Wat zeggen jullie?
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 46
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Algehele uitval motor T5

 · 
Posted: 16.07.2014 - 20:55  ·  #2
Zou kunnen. Echter waarom pas bij het rijden? Meestal houden ze er mee op bij de start, en sneller bij erg koud of warm weer.

Zou eerder dan dynamo zijn. Denk dat de anwb man/vrouw hier snel genoeg antwoord op kan geven.

Succes!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Algehele uitval motor T5

 · 
Posted: 16.07.2014 - 21:04  ·  #3
Jezus..dat dit net je vrouw moet gebeuren :'(
Waarschijnlijk inderdaad de boordspanning,dan krijgen ze nog wel eens rare kuren.

Succes.


Ps....gelukkig is het wel mooi weer :whistle:
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3238
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Algehele uitval motor T5

 · 
Posted: 16.07.2014 - 21:05  ·  #4
Ja, zou kunnen, maar de display geeft eigenlijk aan dat er tijdens het rijden minimaal 13,5-13,9 V Volt wordt bijgeladen. Althans gisteren...


ANWB is er nu bij. Ik hoor het straks wel. Belangrijker is nu dat het hele spul weer veilig thuiskomt...
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3238
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Algehele uitval motor T5

 · 
Posted: 16.07.2014 - 21:10  ·  #5
Quote door Knip S70

Jezus..dat dit net je vrouw moet gebeuren :'(
Waarschijnlijk inderdaad de boordspanning,dan krijgen ze nog wel eens rare kuren.

Succes.


Ps....gelukkig is het wel mooi weer :whistle:




Nou, zeg dat, ik heb vorige week in mijn uppie nog een hele lange rit gemaakt zonder een centje pijn. En nu met de wagen vol geladen stranden ze aan de kant van de weg...

Dat van dat weer had ik haar ook al gepapt.


EDIT : de ANWB medewerker krijgt hem niet lopend... Hij vermoed dat de timing ontregeld zou zijn.
Auto wordt nu veilig gesteld, mijn vrouw krijgt een leenauto mee en de Volvo wordt vrijdag naar Arendsen Zevenaar gebracht voor verdere inspectie...

:'(
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Algehele uitval motor T5

 · 
Posted: 16.07.2014 - 21:24  ·  #6
Oei, dat is niet zo mooi.
Gelukkig komt het gezelschap nu goed thuis.
Ben nieuwsgierig wat nu de oorzaak hiervan is.
Succes.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3238
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Algehele uitval motor T5

 · 
Posted: 16.07.2014 - 21:30  ·  #7
Thanks Hans. Zet de bevindingen van Arendsen hier wel neer tzt.
Dacht ik dat je met goed onderhoud dit soort dingen niet hoeft mee te maken...
Het blijft mechanisch allemaal.

Geluk bij een ongeluk is dat we eind volgende week naar Spanje zouden rijden. Dan toch liever nu.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3238
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Algehele uitval motor T5

 · 
Posted: 21.07.2014 - 16:41  ·  #8
Zoals beloofd de update.
Auto is vrijdag aangeleverd bij Arendsen - Zevenaar. Diagnose was gauw gesteld: dynamo was niet helemaal fris meer. Deze moest dus worden vervangen. Verder constateerde Arendsen dat de CFE ook storingen veroorzaakte, dus die hebben ze afgekoppeld. Dit laatste vond ik vreemd, want de CFE heeft bij eerdere systeemuitlezingen nooit storingen veroorzaakt. Hoe dan ook afgekoppeld. Vond bij de OBD opening de kabel van de CFE terug. Weet iemand zo waar deze ingeplugd dient te worden? Installatie is nl. door Marcel van Volvotech gedaan toen.

Helaas had mijn T5 bij aankomst in Zevenaar transportschade opgelopen door Logix (de afsleepdienst). Er zat een deuk in het dak en de voorruit was zwaar beschadigd. Ik had, op het moment dat Arendsen mij belde om dit te melden, net 10 minuten geleden de door Logix ter beschikking gestelde V40 D2 weer ingeleverd. Logix accepteerde wel de schade te repareren, maar kreeg geen vervangend vervoer van hun ter beschikking gesteld - dit was vervolgschade en werd niet door hun gedekt. Kon grieplen als brugman, maar hielp niets. Het bedrijf levert NB via ANWB vervangende voertuigen, maar als ze zelf schade veroorzaken, geven ze vwb vervangend vervoer geen sjoege meer?!? Hier is het laatste woord nog niet over gesproken, mijn jurist is er al mee bezig... Hele vreemde reactie van deze mensen.

Hoe dan ook, de deuk is eruit gelepeld, de voorruit vervangen, tevens de ruitenwisserbladen laten vervangen en een algehele softwareupdate (ging verder dan 2.0 aldus Arendsen) laten uitvoeren en tenslotte gelijk ff een zomercheck.

Rijdt weer als een nieuwe.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Algehele uitval motor T5

 · 
Posted: 21.07.2014 - 19:25  ·  #9
Allereerst mooi dat de auto weer klaar is.
Wel zijn de reacties van de vervoerder op zijn zachts gezegd nogal klantonvriendelijk, temeer daar zij zelf de schade hebben veroorzaakt.
Ben nieuwsgierig of je jurist hier iets mee kan.
Succes en blijf vooral genieten van je Volvo.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 57
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Algehele uitval motor T5

 · 
Posted: 21.07.2014 - 20:20  ·  #10
Die zit achter in je radio.

Anders bel/mail gewoon even met Bob, die weet het helemaal zeker wat hij gedaan heeft.
Die vermeende storingen van de CFE zouden zij bij Volvo niet kunnen zien omdat de CFE zichzelf uitzet zoda hij de CT ziet van de dealer. Wat zou er dan moeten storen?

Het idee CFE zelf denk ik.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Algehele uitval motor T5

 · 
Posted: 21.07.2014 - 21:15  ·  #11
Eén van de aansluitmogelijkheden van de CFE is op de OBD poort. Als je daar een losse kabel ziet hoort hij daar dus ingeprikt te worden. Zo heb ik hem zelf ook aangesloten.

Tom
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3238
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Algehele uitval motor T5

 · 
Posted: 21.07.2014 - 21:35  ·  #12
Ik neem morgen wel even contact op met Volvotech, dan weet ik zeker dat ik het goed doe.
Ben wel van plan de CFE weer aan te sluiten; veel gemak van!
Bedankt voor jullie reacties.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Algehele uitval motor T5

 · 
Posted: 21.07.2014 - 21:39  ·  #13
Gelukkig deed de V70 niet gek op weg naar DE om mn S80 te halen... hij liep als een nieuwe.
Blijft trouwens een lage km stand om een rotte dynamo te hebben, 180.k , nu zie je maar dat die wagens vol met electronica zitten en een simpel ding als een dyname de hele wagen plat kan leggen.

Wat een schande hoe Logix zich onttrekt aan hun verantwoordelijkheid... ze laten je gewoon barsten dus, je moet tegenwoordig gewoon 2 wagens hebben :)

Wbt de CFE, is de plaatsing niet afhankelijk van model/en jaar?
Ik heb hem in de 04 S80 rechts achterin zitten, maar moet hem nu in de 05 S80 gaan plaatsen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0