Hallo Allemaal,
Ik rij sinds 4 jaar als 3e eigenaar in een V70 D5 automaat, een oersterke en betrouwbare auto. Toch heeft hij mij 2x lelijk laten zitten. De 1e keer was afgelopen februari. Alles is toen nagekeken, uitgelezen, niks gevonden. Daarna was ik het eigenlijk vergeten (zal wel een incident zijn). Totdat 2 weken geleden mijn dochter met de V70 op de snelweg hetzelfde overkwam en ze door een bergingsdienst van de vluchtstrook moesten worden gepikt.
Dit is wat er gebeurde volgens mijn dochter:
- De naald van de snelheidsmeter ging paar keer heen en weer
- Met 120 p/u viel plotseling de aandrijving weg (ontkoppeld)
- Motor bleef lopen (ook na stop op de vluchtstrook)
- Alle dashboard waarschuwingen gingen tegelijk aan en blijven branden
- De elektronische parkeerrem ging er spontaan op (niet tijdens het uitrollen gelukkig) met dito dashboardindicator
- De pook van de automaat was als vergrendeld in Drive
- Het bleek mogelijk de automaat in P te zetten en motor af te zetten
- Daarna wilde hij niet meer starten
- Aanhoudend 'P-bremse' (Duitse import auto) en alle waarschuwingsleds weer aan, ook met sleutel uit het contact
- De berger moest wiggen onder de banden slaan om de auto te kunnen bergen vanwege de spontane elektronisch rem
Hetzelfde was dus al eens afgelopen februari gebeurd, toen 's ochtends met een koude start bij mij voor de deur.
Wat ik mij nog herinner van die 1e keer:
- Dashboard bleef aan (contact aan) zelfs zonder sleutel in contact en herhaaldelijk contact indrukken voor 'Stop' (zonder voet op rempedaal)
- Het gebruik van de knop elektronische handrem (aan de zijkant richting de pedalen) had geen effect op de 'P-bremse' waarschuwing, dit bleef aanhouden
Wat uiteindelijk helpt is het loskoppelen van de accu en dan x aantal uren laten staan. 2 keer was 1 nacht voldoende. Dan accu er weer op, starten en rijden maar alsof er nooit iets gebeurd is. Het lijkt erop dat hij 'diep' moet resetten, totdat de autoklok ook niet meer weet hoe laat het is. Een paar minuten van de accu af is niet voldoende voor hetzelfde effect. Bij het wegrijden na de reset hoorde/voelde ik een soort 'kloink' alsof je de elektronische handrem er toen pas af ging.
Beide keren is de auto naar 2 verschillende vakgarages gereden en uitgebreid onderzocht en uitgelezen. Ook gecontroleerd op kabelbeschadigingen, contacten, maar er rolt tot nu toe niks uit wat wijst naar een oorzaak. Kan zijn dat de reset hiervoor verantwoordelijk is, er waren wel tig meldingen die juist aan de reset zelf te koppelen zijn.
Laatste 2 weken rijdt hij weer als een zonnetje en we zijn weer 1.000km verder, maar het voelt nu toch als een tikkende tijdbom. Mijn vrouw wil er eigenlijk al niet meer mee de weg op voor lange afstanden.
Het kan toch niet werkelijk zo zijn dat al die systemen waarvoor er een waarschuwingslampje is tegelijk een echte storing hebben.
Iemand hier ervaring mee?
Ik rij sinds 4 jaar als 3e eigenaar in een V70 D5 automaat, een oersterke en betrouwbare auto. Toch heeft hij mij 2x lelijk laten zitten. De 1e keer was afgelopen februari. Alles is toen nagekeken, uitgelezen, niks gevonden. Daarna was ik het eigenlijk vergeten (zal wel een incident zijn). Totdat 2 weken geleden mijn dochter met de V70 op de snelweg hetzelfde overkwam en ze door een bergingsdienst van de vluchtstrook moesten worden gepikt.
Dit is wat er gebeurde volgens mijn dochter:
- De naald van de snelheidsmeter ging paar keer heen en weer
- Met 120 p/u viel plotseling de aandrijving weg (ontkoppeld)
- Motor bleef lopen (ook na stop op de vluchtstrook)
- Alle dashboard waarschuwingen gingen tegelijk aan en blijven branden
- De elektronische parkeerrem ging er spontaan op (niet tijdens het uitrollen gelukkig) met dito dashboardindicator
- De pook van de automaat was als vergrendeld in Drive
- Het bleek mogelijk de automaat in P te zetten en motor af te zetten
- Daarna wilde hij niet meer starten
- Aanhoudend 'P-bremse' (Duitse import auto) en alle waarschuwingsleds weer aan, ook met sleutel uit het contact
- De berger moest wiggen onder de banden slaan om de auto te kunnen bergen vanwege de spontane elektronisch rem
Hetzelfde was dus al eens afgelopen februari gebeurd, toen 's ochtends met een koude start bij mij voor de deur.
Wat ik mij nog herinner van die 1e keer:
- Dashboard bleef aan (contact aan) zelfs zonder sleutel in contact en herhaaldelijk contact indrukken voor 'Stop' (zonder voet op rempedaal)
- Het gebruik van de knop elektronische handrem (aan de zijkant richting de pedalen) had geen effect op de 'P-bremse' waarschuwing, dit bleef aanhouden
Wat uiteindelijk helpt is het loskoppelen van de accu en dan x aantal uren laten staan. 2 keer was 1 nacht voldoende. Dan accu er weer op, starten en rijden maar alsof er nooit iets gebeurd is. Het lijkt erop dat hij 'diep' moet resetten, totdat de autoklok ook niet meer weet hoe laat het is. Een paar minuten van de accu af is niet voldoende voor hetzelfde effect. Bij het wegrijden na de reset hoorde/voelde ik een soort 'kloink' alsof je de elektronische handrem er toen pas af ging.
Beide keren is de auto naar 2 verschillende vakgarages gereden en uitgebreid onderzocht en uitgelezen. Ook gecontroleerd op kabelbeschadigingen, contacten, maar er rolt tot nu toe niks uit wat wijst naar een oorzaak. Kan zijn dat de reset hiervoor verantwoordelijk is, er waren wel tig meldingen die juist aan de reset zelf te koppelen zijn.
Laatste 2 weken rijdt hij weer als een zonnetje en we zijn weer 1.000km verder, maar het voelt nu toch als een tikkende tijdbom. Mijn vrouw wil er eigenlijk al niet meer mee de weg op voor lange afstanden.
Het kan toch niet werkelijk zo zijn dat al die systemen waarvoor er een waarschuwingslampje is tegelijk een echte storing hebben.
Iemand hier ervaring mee?