Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 
 
 
 
 
Mick
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Klarenbeek
Leeftijd: 41
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 07:35  ·  #16
Snap ik inderdaad. Ik zat te kijken naar Steverink bandencentrum in Apeldoorn, blijkt hoog aangeschreven te zijn. Ook in de autosport en de snellere auto's.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4793
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 07:40  ·  #17
Woon je in apeldoorn?

Ik weet dat er volgens mij in huissen of westervoord ook een hele goede zit.
Staat in de lijst op het forum
Mick
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Klarenbeek
Leeftijd: 41
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 07:44  ·  #18
Ik woon in Klarenbeek, dus om de hoek bij Apeldoorn.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4793
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 08:05  ·  #19
Quote door Mick

Ik woon in Klarenbeek, dus om de hoek bij Apeldoorn.


Veel mensen zetten de plaatsnaam in hun profiel, altijd handig als er eens hulp nodig is of geboden.
Dan kan iemand zeggen je woont naast de deur.
Mick
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Klarenbeek
Leeftijd: 41
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 08:11  ·  #20
Gelijk even gedaan. Overigens heb ik Steverink gebeld en die geeft aan dat uitlijnen geen trillingen zou oplossen. Wel .....balanceren, ben de naam even kwijt.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 08:20  ·  #21
Mocht je toch gaan uitlijnen, Steverink in Apeldoorn is echt een topbedrijf. Zeker niet te vergelijken met de gemiddelde bandenboer.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1913
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 08:29  ·  #22
En welk merk banden zitten eronder en hoe oud zijn die .
Zelf ooit ook last van trillingen gehad , zat er vocht in de banden , waarschijnlijk meegekomen door een slechte of niet werkende vochtafscheider op de compressor van de garage .
Uiterlijk zie je dan niks .
Had toen ook erg wisselende klachten , lag er aan hoe het water verdeeld zat .
Ook het gebruik van die spuitbussen voor lek te dichten kunnen dit veroorzaken .
Ik zou in ieder geval beginnen met uitlijning en eventueel een set nieuwe banden en dan is verder kijken .
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4793
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 08:38  ·  #23
Dat van die spuitbus klopt helemaal.
Ook ik heb eens een keer een band vol gespoten in de polder en er was nadien niet lekker meer mee te rijden.

Een gebalanceerde band is perfect en die spuitbussen verpesten het balans.
Mick
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Klarenbeek
Leeftijd: 41
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 10:02  ·  #24
Er zitten michelin energy savers onder van volgens mij een jaar of 6 oud. Banden zitten nog goed in het profiel verder. Vocht in de band....dat had ik nog niet eerder gehoord. Ik weet dat het een trial and error tochtje gaat worden, maar kan ik het volgende tot nu toe concluderen?

- aandrijfas kan maar is onwaarschijnlijk gezien de aard van de trilling
- uitlijnen heeft niet veel effect voor trillingen
- banden blijven een optie (evt vocht in de band)
- schokbrekers blijven een optie
- Zijn slechte schijven voor nog een optie?
- net zoals een niet geheel ontlucht remsysteem, die overigens niet lijkt aan te lopen?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4793
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 12:03  ·  #25
Geen idee of banden een levensduur hebben maar 6 jaar halen die van mij nooit.
Meestal is het na 2 of max 3 jaar wel gebeurd.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 13:08  ·  #26
Quote door Mick

Gelijk even gedaan. Overigens heb ik Steverink gebeld en die geeft aan dat uitlijnen geen trillingen zou oplossen. Wel .....balanceren, ben de naam even kwijt.



Als die beste man dat soort uitspraken doet kan je beter bij hem weg blijven.

De opmerking dat een aandrijfas alleen trilt bij optrekken/accelereren is ook complete onzin.
Een aandrijfas trilt/hobbelt snelheidsafhankelijk. Dus net als met niet goed gebalanceerde banden. Hoe hoger de snelheid hoe meer trilling, en het kan bij bepaalde snelheden minder zijn.

Schokdempers en met name de schokdemperlagers kunnen een oorzaak zijn.

Wat ik al eerder zei, is dat niet goed functionerende verstuivers ook een trilling kunnen veroorzaken tijdens het rijden. Dit hoeft niet eens ,merkbaar te zijn bij stationair draaien.

Vergeet trouwens ook niet de handremschoenen. Als deze aanlopen veroorzaken ze ook een trilling.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1913
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 13:12  ·  #27
Quote door Mick

Er zitten michelin energy savers onder van volgens mij een jaar of 6 oud. Banden zitten nog goed in het profiel verder. Vocht in de band....dat had ik nog niet eerder gehoord. Ik weet dat het een trial and error tochtje gaat worden, maar kan ik het volgende tot nu toe concluderen?

- aandrijfas kan maar is onwaarschijnlijk gezien de aard van de trilling
- uitlijnen heeft niet veel effect voor trillingen
- banden blijven een optie (evt vocht in de band)
- schokbrekers blijven een optie
- Zijn slechte schijven voor nog een optie?
- net zoals een niet geheel ontlucht remsysteem, die overigens niet lijkt aan te lopen?


6 jaar , dan zou ik met deze problemen de banden niet uitsluiten .
Ze hebben hun beste tijd zeker gehad , rubber veroudert na 5 jaar wordt als grens veel aangehouden , nu ben ik ook niet van de banden zo maar vervangen maar gezien je problemen , zou ik het wel doen , een andere set eronder van iemand anders die 100% goed is , al is het maar een winterset zou daar uitsluitsel kunnen geven .
Uitgebalanceerd op een apparaat zegt niet alles , kan prima gebalanceerd zijn , ook met een hoogte slag erin , die is wel zichtbaar tijdens het balanceren , maar kan perfect in balans zijn of worden gebracht , blijft echter trillen etc .
Er kan ook nog een koordlaag probleem zijn , die zijn vaak niet zichtbaar van buitenaf .
Gezien de leeftijd van de banden , en waarschijnlijk staat de auto geregeld wat langer stil (anders had je er al nieuwe banden onder ), krijg je vlakke stukken op de band , die verdwijnen meestal wel weer na warm rijden , maar van binnen kan de boel daar wel is los gaan zitten van de koordlagen , met vaak een onverklaarbare variatie in tril gedrag .

De aandrijfassen zou ik daarna verdenken , schokbrekers zou ik niet snel verdenken , maar kunnen het wel versterken als ze op zijn , en ze hebben hun beste tijd wel gehad boven de 250k .

Schijven en remmen die niet goed los komen en versleten zijn , kan maar dan heb je meestal wel wat hitte ontwikkeling kwestie van voelen (niet met je vinger op de schijf heet ), als ie echt aan loopt dan wordt het heet , voel met je achterkant van de hand op een paar cm van de schijf , na een normale richt is het wel warm ,maar als je verkleuring ziet(blauw bv) dat zou niet moeten .

Maar zoals je zegt het loopt niet aan dan verwacht ik niet dat de schijven remmen er iets mee te maken hebben .

Als de boel niet goed ontlucht is heb je sponzige rempedaal , maar trillen nee dat zie ik niet gebeuren .
Maar ontluchten indien twijfel is wel een goede zaak , en is niet een grote klus met de juiste spullen/kennis , en hoort wel 100% voor elkaar te zijn ,bij elke auto .
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1913
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 13:16  ·  #28
Quote door Turbodesk

Quote door Mick

Gelijk even gedaan. Overigens heb ik Steverink gebeld en die geeft aan dat uitlijnen geen trillingen zou oplossen. Wel .....balanceren, ben de naam even kwijt.



Als die beste man dat soort uitspraken doet kan je beter bij hem weg blijven.

De opmerking dat een aandrijfas alleen trilt bij optrekken/accelereren is ook complete onzin.
Een aandrijfas trilt/hobbelt snelheidsafhankelijk. Dus net als met niet goed gebalanceerde banden. Hoe hoger de snelheid hoe meer trilling, en het kan bij bepaalde snelheden minder zijn.

Schokdempers en met name de schokdemperlagers kunnen een oorzaak zijn.

Wat ik al eerder zei, is dat niet goed functionerende verstuivers ook een trilling kunnen veroorzaken tijdens het rijden. Dit hoeft niet eens ,merkbaar te zijn bij stationair draaien.

Vergeet trouwens ook niet de handremschoenen. Als deze aanlopen veroorzaken ze ook een trilling.


Eens maar de remmen , vooral handrem zal dan ook geluid maken omdat de boel los hangt , of een hoop warmte ontwikkelen .

Uitlijnen banden , aandrijfassen , dat zou mijn volgorde zijn , daarna stap verder
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 13:18  ·  #29
Quote door GRUNNS60
Quote door Mick
- Auto bromt bij intrappen van de rem bij stilstand. Als hij koud is, klein stukje gereden heb en na een tijdje in de file. Als ik een stuk snelweg gehad heb is het nagenoeg nihil. Staat hij een tijdje stil of dergelijk, is het er weer.
Op zoek naar waar de brom vandaan komt. bv met grote schroevendraaier aan t oor delen in de motorruimte beluisteren(erop zetten dus). andere optie met (ja het klinkt grieplig) een buis of slang aan t oor luisteren waar het geluid vandaan komt.

Frank, moest van de week even aan jou denken met je schroevendraaier toen ik een collega met dit ding door een bus zag lopen:


80 euro bij Conrad, en waarschijnlijk een schijntje in China :)

Mick, uitlijnen doe ik ook niet meer bij de bandenboer. Ben ook naar Lammert van der Meulen gegaan in Dokkum net als Turbodesk.
Kost je 90 euro ipv 40-60 bij de bandenboer maar ja, laat je banden er verder mee rijden en dat geld heb je zo terug.
Mijn auto werd er iets stiller van, al had ik al geen last van getril.

Dacht bij het lezen van de topic titel even dat je het had over een soort decibel projectje maar het is dus echt iets dat trilt in de machinekamer.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 13:53  ·  #30
Dat is inderdaad een mooi tooltje.

Twee weken geleden nog bij de Volvo dealer gebruikt bij mijn voorste wiellagers.
Met het blote oor niets te horen. Met dat ding er tegen hoorde ik duidelijk verschil tussen links en rechts. Links ratelde meer dan rechts. Is nog niet defect, maar zal er wel als eerst aankomen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0