Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 
 
 
 
 
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 17:27  ·  #31
Quote door Turbodesk


Als die beste man dat soort uitspraken doet kan je beter bij hem weg blijven. Eens heb dat zelf al wel eens ervaren. vindt overigens het springen op hobbeltje belangrijkere uitspraak mbt uitlijnen.

De opmerking dat een aandrijfas alleen trilt bij optrekken/accelereren is ook complete onzin. Tja daar kan ik het dan weer niet mee eens zijn <_< . wil m wel nuanceren. als ie niet trilt bij optrekken, ook bij lagere snelheden, is de kans op problemen aandrijfas klein volgens mij. :D
Een aandrijfas trilt/hobbelt snelheidsafhankelijk. Dus net als met niet goed gebalanceerde banden. Hoe hoger de snelheid hoe meer trilling, en het kan bij bepaalde snelheden minder zijn.

Schokdempers en met name de schokdemperlagers kunnen een oorzaak zijn. lagers zijn te controleren door kracht op bovenste rubber te zetten met breekijzer of zoiets. zijn de lagers slecht zal het bovenin gaan kraken en bewegen. (even afzetten tegen de bout)



Wat ik al eerder zei, is dat niet goed functionerende verstuivers ook een trilling kunnen veroorzaken tijdens het rijden. Dit hoeft niet eens ,merkbaar te zijn bij stationair draaien.

Vergeet trouwens ook niet de handremschoenen. Als deze aanlopen veroorzaken ze ook een trilling.



en om nog wat toe te voegen hoe zijn de draagarmrubbers? die kunnen ook trillingen veroorzaken en zijn vrij gemakkelijk te controleren.
topic.php?t=11053&highlight=aa…ren&page=2

jaja trillingen ze blijven lastig. :thumb:
TonD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twello
Leeftijd: 71
Berichten: 277
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 18:11  ·  #32
als je wielen wilt proberen neem dan contact met me op ik woon in Twello rijdt V70 16 inch en heb een set winterbanden zgn met velg bij MMTS staan in Oldenzaal. let me know
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 18:54  ·  #33
Ik had een set wielen gekocht, daar gebruikte michelins op laten leggen, dus vers gebalanceerd. Maar toch trillingen, en onduidelijke dingen die niet klopten, zoals bij remmen naar stilstand dat de hele auto licht begon te deinen. Nu met nieuwe banden is dat allemaal weg. Dus probeer ook een set wielen van een ander, dan weet je al heel veel meer.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 18:57  ·  #34
een waar woord Walter. al veel mensen met trillingen voorbij zien komen die na lang zoeken te herleiden waren naar de banden. Ook al leken die nog zo goed en waren ze net uitgebalanceerd. testen met ander setje, aanbieding ligt er al. :thumb:
Mick
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Klarenbeek
Leeftijd: 41
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 19:58  ·  #35
Top al die reacties weer!

Banden heb ik overgenomen van iemand waarvan de motor stuk gelopen was. Ik rij namelijk zo'n 40k per jaar. Toen ik de auto kocht zat er ook een set winterwielen bij. Deze hebben er kort onder gezeten maar afgelopen jaar niet. De tijd dat deze er wel onder lagen bleken de draagarmrubbers stuk, dus ook een trillende auto. Lastige is dat ik dus ook niet weet of deze goed zijn verder. Daarbij is het een set met centreerringen en daar lees je ook niet de meest enthousiaste verhalen over. Maar het is het proberen waard om te kijken wat de auto dan doet. Wielen wissel,zal de hoofdprijs niet zijn. @TonD dank voor je aanbod en zeker een optie als het niet (goed) lukt met de winterset. Zou potdikkeme l#llig maar ook mooi zijn als het een banden ding is. Paar nieuwe banden kom ik wel overheen.....wordt broeder om alles in een keer te vervangen a la paar duizend euro.

Schokdemperlagers.....ik ga eens kijken of ik een breekijzer kan lenen ergens. Misschien bij de lokale inbreker ;-)

Uitlijnen blijft dus ook nog steeds een optie eventueel?

Het luisteren met de stethoscoop heeft men al eens geprobeerd en men kon het niet herleiden. Buiten de auto is het ook niet te horen overigens. Dit probleem is ontstaan na vervanging van de draagarmrubbers.

Verstuivers.......tja 'men' zegt dat de auto juist mooi rustig loopt. Is dit zonder hoop gedoe cq kosten makkelijk te testen? Dmv bijvoorbeeld uitlezen?
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 20:12  ·  #36
Velgen met centreerringen en 6 jaar oude banden.... Ik zou als eerste ingaan op het aanbod om een andere set velgen met banden te proberen. Hoop dat je er snel uit komt. Niks zo vervelend als een onvindbare veroorzaker van trillingen.
TonD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twello
Leeftijd: 71
Berichten: 277
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 13.05.2016 - 07:06  ·  #37
de set die je kunt proberen is z.g.a.n. zijn vorig jaar nieuw gekocht banden en velgen en kun je meteen aan Martin van MMTS onder de koffie nog wat suggesties vragen. je kunt me indien nodig een p.m. sturen. maar hopelijk is dat allemaal niet nodig. groet Ton Twello
Mick
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Klarenbeek
Leeftijd: 41
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 13.05.2016 - 07:34  ·  #38
TonD dank voor je aanbod.

Vanmorgen naar mijn werk gereden en het was een factor tig minder dan 'normaal' Zeker wel onwenselijk aanwezig, maar lang niet zo heftig als bijvoorbeeld woensdag. Grote kans dat het vanavond terug naar huis weer kl#te is. Snap er echt totaal niks van....... :noidea:

Enige verschil is temperatuur, maar ik heb het probleem ook gehad met andere temperaturen. En de auto heef van woensdagavond t/m vanmorgen stil gestaan.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 13.05.2016 - 07:54  ·  #39
Mick,

Ik zou het bandenaanbod zeker aannemen; onderschat niet wat banden kunnen doen. Ik heb het vorige week nog meegemaakt. Mijn achterbanden waren gebalanceerd op een Hunter met drukrol (meet ook de hoogteslag). Moest goed zijn. Maar we waren het niet; na vervanging weer een stille auto.

Als het probleem zich pas voordoet bij opwarming zijn banden zeker een goede denkrichting. Verder is er recent iemand geweest bij wie de aandrijfassen bij opwarming gingen schudden/trillen.

Als je weer de trilling hebt, zeg als de banden warm zijn, zou ik ze een keer een voor een opkrikken en er een slinger aan geven. Zie je dan iets, dan geldt dat elke beweging in/van de band wordt doorgegeven aan de auto. Ook al zegt een bandenboer dat het nog wel meevalt.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 13.05.2016 - 08:05  ·  #40
Quote door Jeroen


Frank, moest van de week even aan jou denken met je schroevendraaier toen ik een collega met dit ding door een bus zag lopen:


80 euro bij Conrad, en waarschijnlijk een schijntje in China :)
l projectje maar het is dus echt iets dat trilt in de machinekamer.



Inderdaad net voor 4 euro besteld...... weet ik ook wat de winstmarge van Conrad is :'(
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4793
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 13.05.2016 - 12:10  ·  #41
Heb je een linkje...
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 17.05.2016 - 20:17  ·  #42
Ik heb eigenlijk al zo lang ik de auto heb last van trillingen, en er schoot me net ineens iets te binnen... Het was me afgelopen weekend al opgevallen dat er aan de voorkant een beschermplaat die onder de radiator door hangt los hing in het midden... Zou het misschien kunnen zijn dat als de wind hier achter komt hij gaat klepperen en ik daardoor trillingen in de auto krijg?



Ik had al gekeken of ik 'm weer vast gezet kreeg, maar hij wil niet achter de bumper blijven hangen. Zo meteen VIDA er nog maar even op naslaan om te kijken hoe hij vast hoort te zitten.

Dus zo lang maar even met duct tape vast gezet, en straks een stukje snelweg pakken om te kijken of dat geholpen heeft...
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 17.05.2016 - 20:52  ·  #43
Ik krijg in VIDA met geen mogelijkheid het onderdeel wat hier onder uit steekt gevonden als onderdeel. Ik zie alleen in de demontage instructies dat hij in het Engels "air baffle" genoemd wordt, maar als onderdeel niet terug te vinden... Iemand een idee?
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3230
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 17.05.2016 - 21:04  ·  #44
Alweer een tijdje terug, maar als ik me niet vergis, zit die met een boutje aan beide zijkanten vast, de haakjes horen vastgeklikt te zitten.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39847
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 17.05.2016 - 21:04  ·  #45
Weet niet of het bij een S60 ook zo zit, maar denk wel dat de kans groot is.
Aan de zijkanten van deze bak zit aan beide kanten een bout.
Als je deze eruit haalt en de bak schuin naar onderen, richting het blok manouvreert, dan komt deze los.
Als je hem vervolgens weer schuin omhoog in de gaten/uitsparing drukt (aan de kant van de bumper) en vervolgens de bouten weer vast zet, dan zou het goed moeten blijven zitten.

EDIT: Pieter is snel vandaag. :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0