Allweather of niet

Crossclimate

Blok70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: Allweather of niet

· 
Posted: 26.08.2015 - 13:27  ·  #16
De waterafvoerende capaciteiten van een winterband zijn (tov zomerbanden) ronduit bedroevend. (Deze (waterafvoerende) resultaten worden al zeker 8 jaar niet meer gepubliceerd....) Ik destileer dat uit de resultaten van max behaalde (bocht- en uitwijk-) snelheden. De remweg van een zomerband vs winterband? Idem dito! Echt shocking die verschillen. Kun je iedere winterbanden test gewoon weer teruglezen! Geen punt!...

een "zomer"-Chinese Fuyawhei(verzonnen naam :D ) staat eerder stil dan een A-merk "winter". Onder natte omstandigheden; lees elke winter in Nederland, altijd!

Daarom kan ik dit niet begrijpen, sorry;
Winterbanden presteren over de gehele linie beter onder de 7 graden. Bij droog, nat, besneeuwd en beijzeld wegdek.

Mijn stelling:
Voor Nederlandse winters zijn winterbanden ondergeschikt aan zomerbanden.

Het hoeft geen betoog dat NL winters gewoonweg nat en lauw zijn. Ideale omstandigheden voor een zomerband dus :thumb:

Voor die halve vlok sneeuw en avond met ijzel geldt inderdaad; blijft thuis of gedraag je! Maar winterbanden? Nee! Liever wat eerder stilstaan en de bocht veilig kunnen ronden.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 13:30  ·  #17
Je zou het bijna niet geloven maar we krijgen best wat regen , maar het is vaker droog dan nat .

Heb een aantal jaren in noorden van de usa gezeten tegen de 20 mtr sneeuw elk jaar(lake effect snow noemden ze het daar je weet niet wat je mee maakt in het begin ) en met de mannen van Goodyear die een test site langs de startbaan hadden voor winterbanden gekletst , weet er wel wat van door de mannen .

Ben niet een Amerikanen fan , vind ze vaak beetje oogkleppen op hebben , maar 1ding deden ze wel goed daar , 6 maanden lang in de sneeuw waar ik toen zat , AFSTAND houden , reed gewoon 80 to 100 km per uur in de sneeuw , maar gewoon 100mtr achter je voorganger(ook op de snelweg) glij je een keer wat , niks aan de hand , tuurlijk was daar minder verkeer , maar hier snappen we het echt niet of het nu sneeuw of regen is .

Overigens had ik een sneeuwscooter om naar mijn werk te komen als het net gesneeuwd had want dan ging het niet met de auto .
R-W
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 13:39  ·  #18
@Blok,
Ik weet niet waar jij je bevindt in de wintermaanden maar hier zit ik toch regelmatig, zeker 's ochtends, in temperaturen rond of onder 0grd. Verder overdrijf je nogal en vergeet voor het gemak dat met de opkomst van winterbanden, de zomerbanden steeds meer echte zomerbanden zijn geworden.
Maar dit is en blijft de eeuwige discussie, ik ben absoluut voor winterbanden, ook in NL. Wil je dat niet, ook prima, maar dan sluit ik me aan bij het eerste advies van die 'bandenwinkels' om een goede zomerband te kopen. Dat is beter dan je altijd te moeten 'behelpen'.
R-W
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 13:41  ·  #19
@olaf, reden ze daar niet met spikes of studs? Dat maakt wel wat verschil in grip en rijgedrag in dergelijke omstandigheden.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 13:50  ·  #20
Quote door hermanusb

Geinige reacties.

Vooral dat art 5 gebeuren.
15 jaar geleden reed niemand op winterbanden en nu ben je bijna een crimineel als je ze niet hebt.

Ik heb het woord crimineel niet gebruikt. Toen ik 40 jaar geleden bij mijn vader op de achterbank van de Volvo 66 zat hadden we ook geen driepuntsgordels, airbags, SIPS en hoofdsteunen. Dat wil niet zeggen dat de Volvo 66 even veilig was als de V70.
Blok70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 14:25  ·  #21
Quote door R-W

@Blok,
's ochtends, in temperaturen rond of onder 0grd. Verder overdrijf je nogal en vergeet voor het gemak dat met de opkomst van winterbanden, de zomerbanden steeds meer echte zomerbanden zijn geworden.

Je omschrijft omstandigheden waarin een zomerband (die zijn tot 0 graden "nat" getest en dikke prima) véél veiliger is; 1 (bij A-merken) tot 5(!) autolengtes remweg verschil kunnen we toch met droge ogen niet accepteren?

Iedere (top) winterband staat tenminste 5 meter later stil dan een (sh%t) winterband. In ieder geval afgelopen wintertests...

Ja, ik herken jouw wintermorgenomschrijving. Maar dat geeft me juist bevestiging niet te wisselen, echt :dont:

Ik praat over een Nederlandse winter, dat is helder (hoop ik). Tegen ijzel heb je alleen wat aan spikes trouwens.... daarvoor hoef je je ook geen wintersloffen aan te schaffen.

en tuurlijk; de wintersporters onder ons geef ik groot gelijk te wisselen :thumb:
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 14:36  ·  #22
Ben het niet met je eens, Blok. Hier nog wat leesvoer voor iedereen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blok70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 14:43  ·  #23
Quote door grrroovedude

Ben het niet met je eens, Blok. Hier nog wat leesvoer voor iedereen.

Ja, haha echt betrouwbare club met en dito resultaten. Manman, Micky Mouse blaadje tegenwoordig. Ik zag hem nét ook al on the interwebs...
Ik kom erop terug hoor, no worries! No offence trouwens he, ruimte voor iedereen!
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 14:48  ·  #24
Tja. Als we bij iedere testende club die het niet met ons eens is de geloofwaardigheid in twijfel gaan trekken heeft verder praten weinig zin, he.
Blok70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 14:59  ·  #25
Quote door Blok70

Ik kom erop terug hoor, no worries! No offence trouwens he, ruimte voor iedereen!

Uit dit stukje valt te lezen:

Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden.

Voor die onafhankelijkheid betaal ik trouwens gewoon, abonnementskosten. We worden op internet haast ondergesneeuwd (stop de grap) door bandenboeren als je testresultaten zoekt.

Meerdere jaargangen Autobild heb ik thuis (ergens)... en lees dit al jaren. Die ANWB publicatie trek ik in sterke twijfel als ik haar (website) sponsors zo eens bekijk..

Moet ik die Autobilts eens inscannen?
R-W
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 15:05  ·  #26
tyrereview heeft de meeste testen wel op de site staan, helaas kan ik zo snel geen zomer- en wintertest in dezelfde bandenmaat en bij dezelfde snelheid vinden maar om een idee te geven:
winter tyre braking (225/50-17) by 50mph :
1: wet 35.7
2: wet 36.4
3: wet 36.5

summer braking test (185/50-15) by 62mph:
1: wet 47.5
2: wet 48.1
3: wet 49.5

http://www.tyrereviews.co.uk/A…erview.htm
http://www.tyrereviews.co.uk/A…g-Test.htm
R-W
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 15:10  ·  #27
Quote door Blok70

Quote door Blok70

Uit dit stukje valt te lezen:

Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden.

Voor die onafhankelijkheid betaal ik trouwens gewoon, abonnementskosten. We worden op internet haast ondergesneeuwd (stop de grap) door bandenboeren als je testresultaten zoekt.

Meerdere jaargangen Autobild heb ik thuis (ergens)... en lees dit al jaren. Die ANWB publicatie trek ik in sterke twijfel als ik haar (website) sponsors zo eens bekijk..

Moet ik die Autobilts eens inscannen?

Grappig dan wel weer dat 'dit stukje' het voornamelijk heeft over de tests van de anwb (adac, autobild) :yes:
Blok70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 15:11  ·  #28
Quote door grrroovedude

Tja. Als we bij iedere testende club die het niet met ons eens is de geloofwaardigheid in twijfel gaan trekken heeft verder praten weinig zin, he.

Tja, maar ik schat ons als bovengemiddelde auto-idioten toch wel wát kritischer dan, with all due respect de ANWB.. Welke niet gestikt in hun laatste rectificaties.
Blok70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 15:26  ·  #29
Quote door R-W

Grappig dan wel weer dat 'dit stukje' het voornamelijk heeft over de tests van de anwb (adac, autobild) :yes:

Dat kan ik niet vinden?

Bij tyrereviews.co.uk lees ik iets bemoedigends:
The summer tyre matched the best winter tyre on test, stopping in just 36 metres in the wet
. we praten over de dure "winter" winnaar. Dát is al iets! Maar dat is uiteraard geen reden om dáárvoor deze band maar te kopen.

Anyway zodra winterbanden veiliger gaan presteren bij Neerlands-winteromstandigheden (en dat lijkt me misschien aanstaande.... ?), zal ik het gaan overwegen.

Intussen zijn we al 10+ jaar he-le-maal kierewiet gemaakt. Overigens neemt u me niet kwalijk hoor maar.... mijn Classic heeft indeed winterbanden klaar liggen. Ze zaten bij de koop. En ik vind het prima om ze van de winter eronder te schroeven. Maar dat doe ik dan om mijn zomerbanden te sparen, en hoop tussendoor op wat vlokjes, en ga misschien nog in Oostenrijk kijken ect ect. Dus ik blijf (net als u, hoop ik) relativeren. Als ik winterbanden gebruik pas ik juist mijn afstand en snelheid aan!
R-W
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 15:29  ·  #30

Selected quotes for multi-quoting:   0