Allweather of niet

Crossclimate

grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: Allweather of niet

· 
Posted: 26.08.2015 - 16:32  ·  #31
Ga me nou niet wijsmaken dat AutoBild onafhankelijk is. Kijk eens in hun sponsorlijstje. Ik heb zelfs ooit mijn abonnement AutoWeek opgezegd omdat het aandeel VAG/Mercedes/BMW wel heel erg hoog werd, een jaar of 10 geleden. Geen idee of dat nog zo is.

Dan stel ik meer vertrouwen in ADAC/ANWB/AAA enzovoort.

Maar concluderend is het wel interessant om vast te stellen wat we volgens mij allemaal al vaststellen: in de categorie winterbanden en in de categorie zomerbanden regent het tests, maar goede tests van zomerbanden in de winter tegen winterbanden in de zomer zijn er maar heel weinig...
DV70T5
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 17:14  ·  #32
Voor wie het interesseert, ik heb onder de Saab 900 (Turbo) een paar weken geleden Cross Climates laten monteren in de maat 225-45-17.

Ik vind het een voordeel om niet meer te hoeven wisselen, ben benieuwd of dat met deze investering te verwezenlijken is en heb eigenlijk wel vertrouwen in de belofte
"Zomerband die goed presteert in winterse omstandigheden".
Tot nu toe ervaar ik ze in ieder geval als erg goed sturend (òòk als het serieus hard gaat), redelijk comfortabel en behoorlijk stil. Dit alles ook in de regen.

Deze banden zouden ook bij lagere temperaturen in vochtige omstandigheden beter presteren dan zomerbanden en dat is voor mij altijd de voornaamste reden geweest om winterbanden te gebruiken. Zo vaak hebben we hier geen "echte" winterse omstandigheden, maar pas àls we die hebben zal blijken of deze banden voldoen voor ons gebruik.

Ik denk hierbij ook aan het risico de bandenwissel nèt verkeerd te timen.
Een best belangrijk veiligheids voordeel van dit type band wat, mits hij doet wat Michelin ons belooft, niet moet worden onderschat volgens mij. Immers, korte maar grote temperatuurs verschillen kenmerken onze winters ook.(Steeds meer lijkt het wel?)
En vaak precies rond die 7 graden Celcius….

Enfin, na de komende winter weet ik meer over hoe deze banden bevallen. Uit eigen ervaring.
Al met al zou me dit met twee auto's vier wissels per jaar kunnen gaan schelen.
killerbee
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Homepage: pchelpforum.nl
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 18:14  ·  #33
Leuk zo al die reactie's te lezen.
Heb deze auto gekocht met zomerbanden.
Maar zo snel als ik de kans krijg gaan er all weathers onder.
Met mijn vorige auto meer als 60K met allweathers gereden en waren nog niet op.

Met een winterband ga je ook niet in de zomer rijden.
En in NL hebben we vaker lente en herfst weer.
Dus lijkt mij een all weather een mooi alternatief :D
hsv70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 20:44  ·  #34
Beroepsmatig rij ik in/op een ambulance, en voorheen reden wij 's zomers op zomerbanden en 's winters op winterbanden.
Daar dit een hele heisa was om voor het hele wagenpark dubbele sets banden er op na te houden, is besloten om over te gaan op all seasons/weather, uiteraard van een gerenomeerd merk.
Hoewel het prima banden zijn, is het toch merkbaar dat het in de winter geen winterbanden zijn en in de zomer geen zomerbanden, m.a.w. het is het allemaal net niet. Dient er wel bij gezegd te worden dat ik deze ervaring op doe in een ambulance die regelmatig met spoed rijdt, bij normaal gebruik merk ik weinig verschil.

Persoonlijk heb ik weinig met winterbanden in de Nederlandse winter. Ik ga niet op wintersport, en afgelopen winter heb ik slechts 2 avonden op besneeuwde wegen moeten rijden met mijn eigen auto. Gewoon goede zomerbanden met ruim profiel.
Daar moeder de vrouw er komende winter veel mee zal gaan rijden bij avond en nacht, vond zij het wel een prettig idee om er winterbanden onder te hebben, dus toch maar een set winterbanden aangeschaft, en geen all weather, omdat ik van dit voordeel, door mijn ervaring, niet echt overtuigd ben.

Ik kom beroepsmatig elke sneeuwdag weer bij ongevallen, en ik durf te stellen dat in 90% van deze ongevallen een te hoge snelheid de oorzaak is. En alle veroorzakers reden op winterbanden. Dachten blijkbaar dat de winterbanden hen wel zouden redden?

In deze discussie, die overigens niemand kan winnen, kom ik tot op heden 1 echte wijsheid tegen, en dat is die van Olaf.
Gebruik gewoon je boerenverstand :thumb:
John uit Drenthe
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 20:47  ·  #35
s 'zomers all weather, in d winter winterbanden. Regen moet ook z'n uitgang kunnen vinden en daar hebben we deze maand genoed van gehad!
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 21:07  ·  #36
Quote door hsv70

Beroepsmatig rij ik in/op een ambulance, en voorheen reden wij 's zomers op zomerbanden en 's winters op winterbanden.
Daar dit een hele heisa was om voor het hele wagenpark dubbele sets banden er op na te houden, is besloten om over te gaan op all seasons/weather, uiteraard van een gerenomeerd merk.
Hoewel het prima banden zijn, is het toch merkbaar dat het in de winter geen winterbanden zijn en in de zomer geen zomerbanden, m.a.w. het is het allemaal net niet. Dient er wel bij gezegd te worden dat ik deze ervaring op doe in een ambulance die regelmatig met spoed rijdt, bij normaal gebruik merk ik weinig verschil.

Persoonlijk heb ik weinig met winterbanden in de Nederlandse winter. Ik ga niet op wintersport, en afgelopen winter heb ik slechts 2 avonden op besneeuwde wegen moeten rijden met mijn eigen auto. Gewoon goede zomerbanden met ruim profiel.
Daar moeder de vrouw er komende winter veel mee zal gaan rijden bij avond en nacht, vond zij het wel een prettig idee om er winterbanden onder te hebben, dus toch maar een set winterbanden aangeschaft, en geen all weather, omdat ik van dit voordeel, door mijn ervaring, niet echt overtuigd ben.

Ik kom beroepsmatig elke sneeuwdag weer bij ongevallen, en ik durf te stellen dat in 90% van deze ongevallen een te hoge snelheid de oorzaak is. En alle veroorzakers reden op winterbanden. Dachten blijkbaar dat de winterbanden hen wel zouden redden?

In deze discussie, die overigens niemand kan winnen, kom ik tot op heden 1 echte wijsheid tegen, en dat is die van Olaf.
Gebruik gewoon je boerenverstand :thumb:

Iets te snelle conclusie, mensen op winterbanden zijn over het algemeen mensen die veel rijden, dus statistisch gezien is 90% misschien zelf nog weinig en is in verhouding die 10% op zomerbanden groter.

Anyway, ik deel je ervaringen, al is het maar voor die 10x per winter dat ik er van profiteer, de winterset komt eronder zodra de 0 benaderd wordt.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 22:08  ·  #37
Ik schreef het ook al een keer.

Mensen overschatten hun mogelijkheden en door het gebruik van winterbanden doet daar nog een beste stuiver bij op.

Niet alle mensen met winterbanden.
Net zoals niet alle mensen met zomer banden onverantwoord rijden.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 27.08.2015 - 07:45  ·  #38
Ik kan het er alleen maar mee eens zijn.
Blok70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 27.08.2015 - 16:47  ·  #39
+1 :thumb:
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 27.08.2015 - 17:19  ·  #40
en dat is 4 :yes: :thumb:
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 27.08.2015 - 17:53  ·  #41
Ga dus komende week crossclimate kopen.

Het verslag uit Engeland beviel me wel, en ons kikkerlandje wijkt niet veel af denk ik.
Martijn
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Subject:

· 
Posted: 27.08.2015 - 17:57  ·  #42
Banden, het is net als olie ; ieder heeft zo zijn eigen voorkeur en eigen argumenten/criteria waar hij, zij waarde aan hecht. ;) :thumb:
John uit Drenthe
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.08.2015 - 19:33  ·  #43
Quote door Martijn

Banden, het is net als olie ; ieder heeft zo zijn eigen voorkeur en eigen argumenten/criteria waar hij, zij waarde aan hecht. ;) :thumb:

je kan veel willen, maar experts hebben voorrang
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 27.08.2015 - 19:57  ·  #44
Als ze van rechts komen of op een voorrangsweg rijden bedoel je? :bandit:
@@lgra
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 30.08.2015 - 21:15  ·  #45
Ik lees een boel onzin over zomer en winterbanden.p

Mensen met winterbanden rijden doorgaans ook weer sneller onder winterse omstandigheden. Weg voordeel.

Je hebt goede zomerbanden die onder winterse omstandigheden iig gelijkwaardig presteren als slechte winterbanden.

Met winterbanden onder zomerse omstandigheden geeft een vrijwel zelfde remvertraging als met zomerbanden. De stuureigenschappen verschillen echter wel.

Het 7 graden verhaal hoor ik nog steeds. In werkelijkheid is de marge in temperatuur veel groter.

Kies je voor pingpong winterbanden laat deze dan liggen en koop A kwaliteit zomerbanden. Met goede winterbanden kun je ook onder natte omstandigheden bij veel hogere temperaturen voordeel halen.

Alles heeft zijn prijs en net als het echte leven is niets zwart wit edoch alles meet dan 50 tinten grijs.

Ik denk dat de nieuwste alle weetjes banden van Nokian en Michelin voorwaar geen slechte keus is. Alles blijft een compromis en dat geldt net zo goed vorm een winter als een zomerband.

Selected quotes for multi-quoting:   0