Allweather of niet

Crossclimate

hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

Allweather of niet

· 
Posted: 26.08.2015 - 11:25  ·  #1
Ik wil de banden vervangen en overweeg de crossclimate te kopen.
Echter...

Ik kom eigenlijk nooit over de grens.

Nu belde ik wat banden bedrijven en die zeiden allemaal.......

Koop dan een zomerband.
In de regel wat stiller en waarom een 4 seizoenenband nemen als je niet in het buitenland komt?

Tevens zijn ze huiverig voor crossclimate omdat hij minder dan 7 mm profiel heeft, oftewel amper 3 mm want omder de 4 zijn ze als winterband niet geschikt meer.

Twijfel nu wel of ik,de crossclimate ga kopen.
R-W
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: Allweather of niet

· 
Posted: 26.08.2015 - 11:41  ·  #2
Waarom zou je?
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 11:53  ·  #3
Ik zou ook voor een goede zomerband gaan , Nederland is maar een paar dagen slecht in het jaar , heb jaren zonder winterbanden gereden en altijd daar gekomen waar ik moest zijn .

De zomerband geeft je uiteindelijk de grootste veiligheid het jaar door .
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 12:04  ·  #4
Mensen met alleen zomerbanden moeten 's winters dan ook geen auto rijden en andere mensen in gevaar brengen. Ook al 'is het maar een paar dagen per jaar'. Je gaat ook niet 'maar een paar dagen per jaar' dronken achter het stuur zitten. Bij sneeuw en ijs zonder winterbanden rondrijden is wat mij betreft in strijd met artikel 5 van de wegenverkeerswet. Daar zou ik weleens een proefproces over willen uitlokken.

Verder denk ik dat je erg weinig hebt aan een winter/clossclimate band met minder dan 3 millimeter profiel. In het buitenland is 6 de minimaal toegestane winterdiepte. Da's niet voor niets. Dus als de keus een band met 3 millimeter is of een goede zomerband, koop dan lekker een goede zomerband en blijf 's winters van de weg af.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 12:15  ·  #5
Als je weinig rijd en rustig dan is een all sesason band wel te doen het hele jaar door.

Rij je veel (15/20.000km +) of sportief dan zijn sowieso 2 goede sets noodzakelijk.

Zoals grrrooverdude zegt, het is ronduit asociaal en gevaarlijk om met ijs en sneeuw op zomerbanden te rijden, en zij die dat ontkennen zijn onwetend. :yes:
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 12:19  ·  #6
Quote door grrroovedude

Mensen met alleen zomerbanden moeten 's winters dan ook geen auto rijden en andere mensen in gevaar brengen. Ook al 'is het maar een paar dagen per jaar'. Je gaat ook niet 'maar een paar dagen per jaar' dronken achter het stuur zitten. Bij sneeuw en ijs zonder winterbanden rondrijden is wat mij betreft in strijd met artikel 5 van de wegenverkeerswet. Daar zou ik weleens een proefproces over willen uitlokken.

Verder denk ik dat je erg weinig hebt aan een winter/clossclimate band met minder dan 3 millimeter profiel. In het buitenland is 6 de minimaal toegestane winterdiepte. Da's niet voor niets. Dus als de keus een band met 3 millimeter is of een goede zomerband, koop dan lekker een goede zomerband en blijf 's winters van de weg af.

En rij jij toevallig ook je winterbanden op in het voorjaar en zomer , is ook dat dan ook artikel 5 .
Wat als de weg droog is in het voorjaar en de temperatuur rond de 10 graden is , ook artikel 5 .
Want in die gevallen is de remweg van een winterband behoorlijk minder , sterker nog ik denk dat een droge schone weg met een temperatuur van 0 c je met een zomerband nog steeds beter remt .

Dus iedereen maar aanpakken , sorry maar je had vandaag toch echt met je zomerband moeten rijden , het is droog .

Allweather band haalt het overigens ook niet bij een winterband ook artikel 5 , en wat dan met die goedkope f banden uit china etc .

Waar ik het met je eens ben is ,bij extreem weer , sneeuw gladdigheid etc en geen winterbanden laat die dag je auto dan staan , zelfs met winterband zou je kunnen overwegen niet te rijden , meeste Nederlanders zijn gladdigheid niet gewend en rijden slecht in die omstandigheden .
Ijzel en winterbanden is ook niks , dan helpen alleen spijkerbanden nog , dus advies is gewoon thuis blijven of de benenwagen , want de trein rijdt ook niet tegen die tijd .
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 12:36  ·  #7
Winterbanden presteren over de gehele linie beter onder de 7 graden. Bij droog, nat, besneeuwd en beijzeld wegdek. Zomerbanden boven de 7 graden. Dus als het op het tijdstip waarop ik normaal in de auto zit de gemiddelde temperatuur boven de 7 of onder de 7 graden komt, wissel ik. Dit jaar heb ik een wissel extra gedaan omdat het weer koud werd. Ik rijd 50-60 kkm per jaar. De meeste mensen die ik ken die winterbanden niet nodig vinden rijden aanzienlijk minder, maar gaan in de winter met hun gladde zomerslickjes doodleuk de weg op. En brengen mij daarmee in gevaar. Daar heb ik een pleurishekel aan.

Overigens heb je een punt: Het komt idd. weleens voor dat ik iets langer doorrijd met mn winterbanden en daar heb je een punt, dat heeft inderdaad invloed op de remweg. Een winterband boven 7 graden heeft echter nog altijd meer grip dan een zomerband onder 7 graden bij nat, besneeuwd of beijsd wegdek. Maar goed punt, nogmaals.
R-W
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 12:46  ·  #8
Quote door grrroovedude

Niet waar,
Duitsland, Italie: minimale diepte is gewoon de normale minimale diepte van 1.6mm, advies is minimaal 4mm. Dat je geen barst hebt aan een winterband met 1.6mm spreekt voor zich.
Oostenrijk: minimale diepte 4mm
Frankrijk: minimale diepte 3,5mm
Zwitserland: winterbanden niet verplicht
Zweden: minimaal 3mm
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 12:55  ·  #9
Tikfout. Bedoelde 4. Overigens in Duitsland heb je verzekeringstechnisch een probleem als je winterband minder dan 4 mm profiel heeft en je bent betrokken bij een aanrdijding, vertelden vrienden uit Duitsland mij.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 13:00  ·  #10
Geinige reacties.

Vooral dat art 5 gebeuren.
15 jaar geleden reed niemand op winterbanden en nu ben je bijna een crimineel als je ze niet hebt.

Gisteren reed er iemand achter mij die mimimaal 75K km per jaar rijd, ongeveer 2 meter afstand met zn vrachtwagen...

Ook crimineel.

Of als je 60 rijd op,een 50 km weg.

Het gaat er meer om of het in NL zo zinvol is om een allweather band te kopen.
Dan boeit het me maar weinig dat het een compromis is tussen de beide soorten.

En als ik met zomerbanden gewoon anticipeer op het weer rij ik altijd nog veiliger dan dat een ander met winterbanden zijn mogelijkheden overschat.

Het is niet vreemd dat juist mensen met winterbanden te hard rijden..... Want ze hebben winterbanden
R-W
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 13:02  ·  #11
@Groove, that was:

Dan vertelden ze dat verkeerd, minimale diepte is 1.6mm. Wel is het zo dat je in Dld mede-aansprakelijk gesteld kan worden als je niet uitgerust bent naar de geldende omstandigheden en ja, dat geldt dus ook als je met winterbanden in 35grd onderweg bent en net dat metertje te kort kwam bij een noodstop.
R-W
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 13:04  ·  #12
Quote door hermanusb

Geinige reacties.

Vooral dat art 5 gebeuren.
15 jaar geleden reed niemand op winterbanden en nu ben je bijna een crimineel als je ze niet hebt.

Gisteren reed er iemand achter mij die mimimaal 75K km per jaar rijd, ongeveer 2 meter afstand met zn vrachtwagen...

Ook crimineel.

Of als je 60 rijd op,een 50 km weg.

Het gaat er meer om of het in NL zo zinvol is om een allweather band te kopen.

En als ik met zomerbanden gewoon anticipeer op het weer rij ik altijd nog veiliger dan dat een ander met winterbanden zijn mogelijkheden overschat.

Het is niet vreemd dat juist mensen met winterbanden te hard rijden..... Want ze hebben winterbanden

Geklets,

dat is nu net eigenlijk het enige dat je wél zou moeten boeien.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 13:07  ·  #13
Er is een middel wat zo een beetje alles oplost , en dat is (en velen bezitten het niet is mijn menig ) BOERENVERSTAND .
R-W
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 13:12  ·  #14
@Olaf, klopt, winterbanden zijn allesbehalve zaligmakend maar wel een (goede) hulp.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2015 - 13:16  ·  #15
Het gaat mij erom wat de bandenwinkel aangaf.
Kom je niet over de grens is een goede zonerband ook een optie.

Remweg in de tegen bij bovengenoemde band geeft een A wat wil zeggen dat in de regen je snel genoeg stil staat.
We hebben nu eenmaal vaker regen dan sneeuw

Selected quotes for multi-quoting:   0