Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

· 
Posted: 12.02.2025 - 12:48  ·  #16
Quote door ErikB1971

Quote door Maartjinski

Erik toen je over die defecte bobine schreef liet je vallen dat je een compressie test hebt gedaan.
Misschien een rare vraag, maar ik haal niet uit het verhaal of je alle 5 cilinders hebt getest.
Waren ze allen goed?

Ken je de handschoen test?
Link

het lijkt me een goed idee dat voordat ik met zo'n heftige operatie begin, er ook even echt goed gekeken wordt of het basis materiaal wel echt in orde is! Of vroeg je het met een andere reden? Ik heb toen geen compressie test gedaan op alle cilinders. Wel de testset gekocht ;-)

Dat is zeker waarom ik het vraag! ;-)
Ik denk zelfs dat er misschien niet eens zo een heftige operatie nodig is...
Mijn gok is dat de meeste van de ellende veroorzaakt wordt door het pcv-systeem.
Wat dat betreft denk ik dat je monteur het bij het rechte eind had.

Gezien de km stand en leeftijd zou het me ook niet verbazen dat er een paar vacuüm slangen vervangen willen worden.
Dit zou eventueel ook het lompe schakelgedrag kunnen veroorzaken.
Misschien versterkt door een versleten motorsteun hier of daar.

Helaas heeft mijn glazen bol een storing waardoor ik niet kan zien wat de toekomst zal brengen voor deze auto.
Maar was dit mijn auto dan begon ik inderdaad met bepalen of de basis nog goed is.
Zoals ie er nu bij staat krijg je er nog nauwelijks iets voor terug en zijn de gedane investeringen ook verloren.
Eerst eens de handschoen test en compressie meten.
Dan pas verder panikeren.

Zelfs een oud frituur hapje kan soms met wat tlc weer lekker pittig worden. :devil:
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

· 
Posted: 12.02.2025 - 13:22  ·  #17
Ik heb hier een kaart hangen waar op staat "het leven is als een frikandel, je moet het zelf speciaal maken" ;-)
Als je het mij vraagt zijn de gestelde operaties wel een hele grote investering voor een dergelijke auto, tenzij je zeker weet dat de rest van de auto in topstaat is.
En als je de kosten een beetje binnen de perken wil houden zou je toch al veel zelf moeten doen, en wat mooi spul regelen via Adriaan (V70R^2) tegen een redelijke prijs o.i.d.
Want als je na zoiets ook nog moet beginnen aan een nieuwe uitlaat, nieuwe ophanging (want draagarmen en dempers slijten ook) en dan evt. nog ander klein gezeur zoals scheuren in de bekleding of schade aan de lak oid, dan wordt het een gebed zonder eind.
Het zijn fijne auto's waar je lang mee kan doen, maar vanuit financieel oogpunt betwijfel ik of het verstandig is.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 12.02.2025 - 14:06  ·  #18
Voor dat geld koop je ook andere knappe auto's met een stuk minder gezeik
ries123
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 12.02.2025 - 18:22  ·  #19
Quote door Ed-Raket

Natuurlijk heb je handelaren zoals die in Rheden genaamd VTR automotive. Verkopen erg veel ex Zweeds spul. Ik ben er zelf een keer wezen kijken maar wat ze daar durven vragen zeg........ Beter dan een veel goedkoper Nederlands exemplaar met wat meer kilometers zijn ze echt niet. Ik vond best wat corrosie op de V70 die ik voor een proefrit mee kreeg en de motor leek wat in te houden. Zat ook niet echt een aantoonbare historie bij dus maar snel laten staan.

Daar had je toch juist een V70 gekocht zoals je schrijft in je voorsteltopic🧐
Ed-Raket

Subject:

· 
Posted: 12.02.2025 - 19:25  ·  #20
Quote door ries123

Quote door Ed-Raket

Natuurlijk heb je handelaren zoals die in Rheden genaamd VTR automotive. Verkopen erg veel ex Zweeds spul. Ik ben er zelf een keer wezen kijken maar wat ze daar durven vragen zeg........ Beter dan een veel goedkoper Nederlands exemplaar met wat meer kilometers zijn ze echt niet. Ik vond best wat corrosie op de V70 die ik voor een proefrit mee kreeg en de motor leek wat in te houden. Zat ook niet echt een aantoonbare historie bij dus maar snel laten staan.

Daar had je toch juist een V70 gekocht zoals je schrijft in je voorsteltopic🧐

Inderdaad. Heb getracht een beetje om de brei heen te draaien zonder ze slecht te maken.
Mijn V70 2.5 FT die ik daar kocht was verre van foutloos en best veel heibel gehad achteraf met die verkoper.
Uiteindelijk is er toch nog een groot deel van de reparaties vergoed door hun. Het betrof voornamelijk veel achterstallig onderhoud. Dus wil ze ook niet direct slecht maken.
Eigenlijk had ik mijn ogen beter de kost moeten geven na die eerste proefrit. Heb die auto toen bij de Dekra op de brug gehad en die vond flink roestschade aan subframe en onderzijde van die auto.
Later nog een keer terug geweest bij dit bedrijf want ze hadden nu een beter exemplaar staan en die dus uiteindelijk gekocht.
Eigenlijk net op tijd want als ik kijk wat ze nu voor gebruikte V70's vragen heb ik die van mij nog voor een koopje kunnen bemachtigen. Ondanks al dat achterstallige onderhoud.
Zoals ik er nu in sta zou ik nooit meer zo'n oude auto kopen voor dat geld. En zeker geen Zweedse import voor 15.000 euro.
Met een courante Ford Focus of Mondeo voor dat geld ben je gewoon beter af. Dan heb je een veel jongere auto met minder kilometers op de teller, uitgebreidere garantie, mooiere multimedia en een lekker zuinige motor.
Ik heb laatst een stukje gereden in de 2020 Focus 1.0 ecoboost van broer en vond die eigenlijk lekkerder rijden dan mijn eigen V70 2.5T. Echt verbluffend hoe fijn en rustig zo'n torretje loopt en een weggedrag dat stukken strakker is. En dan heb ik het nog niet over het feit dat je zomaar 1 op 18 aantikt ook als je bij de oosterburen flink op het gas gaat.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 12.02.2025 - 19:47  ·  #21
Met die eco boost haal je de 2 ton niet, ik zou daar echt geen cent in stoppen. Het internet staat vol met horror verhalen van die verschrikkelijke eco rommel.

Een vriend van mij had een 1.5 eco boost bij 180k km koelwater verlies. Diagnose: blok total loss. Auto van 12k afgeschreven in 3 jaar tijd.

Ik steek liever geld in mijn oude V70 met ruim 460k op de klok.
Steven
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.02.2025 - 20:05  ·  #22
Hier ook in de straat een 1.0 125pk - engine of the year - geploft. Hadden ze nieuw aangeschaft, iets van 1 jaar na aflopen garantietermijn en nog geen 150k gelopen. 0,0 coulance van Ford.

Neemt niet we dat het erg fijn kan rijden, zowel Fiesta, Focus als Mondeo vind ik leuke stuurauto's.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 12.02.2025 - 20:27  ·  #23
Ik ben door mijn vader opgevoed met de stelling; een motor heeft minstens 2 liter inhoud en minimaal 4 van die dingen die op en neer gaan.

Al die millieu meuk voldoet dus niet.
elevating
VolvoV70forum fan
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 12.02.2025 - 20:32  ·  #24
Die fordjes hebben niet voor niets de bijnaam ecoboem. Beter die oude Volvo rijdend houden hoor. De niet uitzonderlijke torenhoge km standen zeggen toch genoeg.
Ed-Raket

Subject:

· 
Posted: 12.02.2025 - 20:54  ·  #25
Quote door elevating

Die fordjes hebben niet voor niets de bijnaam ecoboem. Beter die oude Volvo rijdend houden hoor. De niet uitzonderlijke torenhoge km standen zeggen toch genoeg.

Onzin. Ja, de eerste 1 liter ecoboost waren niet zo best. Die met de in olie rond draaiende distributieriem.
Maar Ford heeft maatregelen genomen en die riem vervangen door een ketting. Sindsdien zijn ze prima. Dat valt ook te verifieren als je eens wat reviews op de Autoweek site door leest.
Mijn broer heeft er nu bijna 120.000km op staan en nog geen enkel probleem gehad. Amper 0.2 liter olie verbruik op de 10.000km. Het is ook maar net hoe je er mee om gaat hè.
Bovendien zijn er genoeg te vinden die al ver over de 2 ton hebben gelopen en zo oud zijn die auto's nog niet eens.
https://www.gaspedaal.nl/ford/…0&srt=df-a
elevating
VolvoV70forum fan
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 12.02.2025 - 21:17  ·  #26
Maar die reputatie hebben ze wel opgebouwd, en daar kom je niet zomaar meer vanaf. Maargoed ook bij Ford staat techniek niet stil.

Echter, ik heb met werk in menig jonge huurauto gereden, verschillende klassen en van jong tot bijna nieuw. Ik loop niet warm voor dat nieuwe spul, niks zit zo fijn als mijn oude frikandel.

En ja het is maar net hoe je ermee omgaat, maar dat geld voor een 25 jaar oude Volvo natuurlijk net zo goed. Maar die fords moeten het eerst nog maar zien te halen, die standen van 6 7 of 8 ton of soms wel hoger. Dat is toch voor maar weinig merken weggelegd hoor.
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 13.02.2025 - 10:23  ·  #27
Ik vind het mooi dat er een discussie ontstaat over het feitelijk wel of niet herstellen van deze V70 en eigenlijk ook over andere oude Volvo’s.

De vraag is nu; wordt deze V70 hersteld ja of nee?
Laurens V70n fan
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 31
Subject:

Cool

· 
Posted: 13.02.2025 - 15:17  ·  #28
Ik vind het mooi idee. Ik heb zelf ook een 2.4T met een handbak en er ook al heel veel geld in gestopt. Tijdje terug te koop aangeboden maar ik kreeg er niet voor wat ik hem waard vond.

Dus toch maar gehouden, verlaagd, bilstein b12, nieuwe remmmerij en klauwen rondom (upgrade), binnenkort 16T turbo, groene injectoren en een downpipe van IPD.

Eens kijken hoe lang dat goed gaat met de standaard automaat en blok:p
Heb ook nog een v60 t8 staan. Daar rijd m'n vrouw de kleinere ritjes mee in de buurt, we rijden niet zoveel dus hoop er nog wel even plezier van te hebben.

Maarja, ik denk wel dat het belangrijk is dat je een indicatie hebt van wat er precies mis is. Want trillende banden, of een trillende motor, het kan van alles zijn...

Het is niet gezegd dat met een automaat revisie en het blok shimmen en reviseren de problemen weg zijn.
Dan gooi je er een boel geld tegenaan en dan valt het straks tegen, dat zou jammer zijn.

Maar joh, het zijn mooie auto's, en uiteindelijk kun je je druk maken om een paar honderd of paar duizend euro, maar je kan niks meenemen hé als je dood gaat:)!
ErikB1971
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 13.02.2025 - 16:43  ·  #29
Hey dank jullie wel allemaal voor je input.. ik laat de discussie over ecooboost motoren even aan me voorbijgaan als jullie het niet erg vinden. :-)

Ik denk wel heel erg dat ik deze auto echt nog even een goede kans ga geven, maar ik ben het wel met een aantal mensen eens dat ik dat wel goed moet voorbereiden om alle andere zaken uit te sluiten. Dus een soort checklist die als alles is afgevinkt uiteindelijk uitkomt op een: reviseren bak / blok ja of nee.
Op 1 op die lijst staat: compressie van de cilinders. willen jullie eens meedenken over de andere usual suspects voor de lijst?
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 13.02.2025 - 17:31  ·  #30
Automaat en blok staan boven aan qua kosten.
Zou zelf graag willen weten of het nodig is om te shimmen .

Voor ik aan zoiets zou beginnen moet de basis tril vrij zijn en alles werken zoals het hoort te werken.

Selected quotes for multi-quoting:   0