Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

elevating
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

· 
Posted: 13.02.2025 - 17:50  ·  #31
Een andere bak en ander blok zou je ook nog kunnen overwegen.
ErikB1971
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

· 
Posted: 13.02.2025 - 18:15  ·  #32
Quote door MTE

Automaat en blok staan boven aan qua kosten.
Zou zelf graag willen weten of het nodig is om te shimmen .

Voor ik aan zoiets zou beginnen moet de basis tril vrij zijn en alles werken zoals het hoort te werken.

Ik gin er eigenlijk van uit dat als je dat aan het doen bent dat al het loshaal werk voor het shimmen al gedaan is.. en het dus relatief efficient is om dat gelijk te doen.... shimmen is meer preventief dan tegen klachten toch? Of heb ik me helemaal verkeerd ingelezen?
ErikB1971
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.02.2025 - 18:19  ·  #33
Quote door elevating

Een andere bak en ander blok zou je ook nog kunnen overwegen.

zat ik ook aan te denken.. maar hoe weet je of dat echt goed is? Eigenlijk ook nooit echt heb ik het idee.. Ik ga er nog een ton of twee mee rijden minstens... Dus bij iedere min of meer preventieve reparatie of tweedehands onderdeel vraag ik me af: brengt dit me nog twee ton verder? Ik probeer naar autokosten te kijken in termen van kosten per gereden kilometer als je 250.000 erbij gereden hebt. Ik weet niet of dat terecht is, maar ik word er wel vrolijker van! ;-)
elevating
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 13.02.2025 - 18:58  ·  #34
Maar dan is het hele verhaal toch inherent aan oude auto's? Dan heb je echt alleen maar zekerheid met een nieuwe auto die nog in de garantie zit...

Wat je ook doet, het blijft een oudere auto. Of die dan 15 of 25 jaar oud is, dit soort "onzekerheid" blijft je toch houden, bij het 1 wat meer dan bij het ander.
ErikB1971
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.02.2025 - 10:07  ·  #35
Quote door elevating

Maar dan is het hele verhaal toch inherent aan oude auto's? Dan heb je echt alleen maar zekerheid met een nieuwe auto die nog in de garantie zit...

Wat je ook doet, het blijft een oudere auto. Of die dan 15 of 25 jaar oud is, dit soort "onzekerheid" blijft je toch houden, bij het 1 wat meer dan bij het ander.

Zeker, maar als je je eigen auto maat laat reviseren zou ik denken dat die wat meer zekerheid geeft dan een bak die je tweedehands koopt en waarvan je dus niet echt weet of ie in orde is? Zelfde geldt voor een blok. Nieuw is ivm kosten en bijtelling gewoon geen optie. Dus dan maar the next "best" thing.. voor mij.
elevating
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 14.02.2025 - 12:01  ·  #36
Dat is uiteraard wel zo. Echter, toen je die wagen kocht wist je ook niet wat je kreeg.

Kijk niets is onmogelijk als je maar betaald. Maar mijn keuze zou zijn hier niet 3x de dagwaarde in te steken als het echt allemaal foute boel is, maar er wat anders in hangen of naar een andere auto zoeken. Hangt natuurlijk van de portemonnee af, en wat je zelf wilt.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 14.02.2025 - 13:50  ·  #37
Quote door ErikB1971

Ik denk wel heel erg dat ik deze auto echt nog even een goede kans ga geven, maar ik ben het wel met een aantal mensen eens dat ik dat wel goed moet voorbereiden om alle andere zaken uit te sluiten. Dus een soort checklist die als alles is afgevinkt uiteindelijk uitkomt op een: reviseren bak / blok ja of nee.
Op 1 op die lijst staat: compressie van de cilinders. willen jullie eens meedenken over de andere usual suspects voor de lijst?

Zoiets zou mijn onderzoeks basis zijn:

- Uitlezen foutcodes
- Rook test
- Handschoen test
- Compressie test
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 14.02.2025 - 13:53  ·  #38
Wat noem je reviseren van de motor, hoe ver wil je gaan, wat wil je laten vernieuwen?
Keerringen krukas en nokkenassen, zuigerveren (olie verbruik?), lagerschalen, koppakking, shimmen, klepsteelpakkingen.. zoiets?
Qua materiaal niet eens heel duur denk ik maar het is vooral heeeel veel werk.

Automaat revisie is wel een dure dacht ik, 2000 euro verder?
Weet je ongeveer wat het totaal plaatje gaat kosten?

Het is maar net wat je er voor over hebt en hoe lang wil je er nog in rijden, maar zo te lezen bevalt de auto verder prima.
Oud ding of niet, als hij lekker rijdt is er niemand die zegt dat je er geen geld meer in mag stoppen.

Ik had vorig jaar een verbrande klep in de 2.5T. Kop er af geschroefd en toen bleek het nog erger.
Sommige mensen kopen dan een andere auto, ik heb een ander blok gezocht en op de oprit er in gelepeld. Voor 1100 euro klaar, daar had ik geen andere auto voor.
ErikB1971
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.02.2025 - 11:32  ·  #39
Quote door Jeroen

Wat noem je reviseren van de motor, hoe ver wil je gaan, wat wil je laten vernieuwen?
Keerringen krukas en nokkenassen, zuigerveren (olie verbruik?), lagerschalen, koppakking, shimmen, klepsteelpakkingen.. zoiets?
Qua materiaal niet eens heel duur denk ik maar het is vooral heeeel veel werk.

Automaat revisie is wel een dure dacht ik, 2000 euro verder?
Weet je ongeveer wat het totaal plaatje gaat kosten?

Het is maar net wat je er voor over hebt en hoe lang wil je er nog in rijden, maar zo te lezen bevalt de auto verder prima.
Oud ding of niet, als hij lekker rijdt is er niemand die zegt dat je er geen geld meer in mag stoppen.

Ik had vorig jaar een verbrande klep in de 2.5T. Kop er af geschroefd en toen bleek het nog erger.
Sommige mensen kopen dan een andere auto, ik heb een ander blok gezocht en op de oprit er in gelepeld. Voor 1100 euro klaar, daar had ik geen andere auto voor.

Ja precies.. zoiets.. ik ben nog heel erg bezig met de logistiek en bedenken waar en door wie.. en nog geen idee wat de kosten gaan zin.. ik gok dat het iets goedkoper is als je het allemaal laat doen, er zit best wat overlappend werk in....
ErikB1971
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.02.2025 - 11:52  ·  #40
- Uitlezen foutcodes
- Rook test
- Handschoen test
- Compressie test

Ga ik doen!
Gimle
Supporting Member
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Subject:

· 
Posted: 17.02.2025 - 14:18  ·  #41
Wanneer is de laatste keer dat de olie van je automaat is vervangen/geflusht? Zou dat eerst doen voordat ik aan een andere automaatbak zou denken.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 17.02.2025 - 14:34  ·  #42
Quote door Gimle

Wanneer is de laatste keer dat de olie van je automaat is vervangen/geflusht? Zou dat eerst doen voordat ik aan een andere automaatbak zou denken.

v70-nummer-twee-v70-2003-automaat--p414212.html#real414212
DreetjeG
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.02.2025 - 14:51  ·  #43
Quote door ErikB1971

- Uitlezen foutcodes
- Rook test
- Handschoen test
- Compressie test

Ga ik doen!

Met toeval kom ik op dit topic uit, jeetje wat een verhaal! Ik dacht tot voor kort serieus dat een Volvo zonder centje pijn naar minstens de half miljoen reed.
Wat ik mijn enkel afvraag: waarom ga je zoveel testen doen, als je het blok toch overweegt te reviseren? Immers maakt men het gehele blok al open en vervangt wat slecht is.
Spier1968
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 19.02.2025 - 15:49  ·  #44
Volgens mij rijdt er geen enkele auto zonder een centje pijn naar de 5 ton kilometers. Goed onderhoud en regelmatig verse olie + filter enzo zijn wel belangrijk. Ik heb de mijne voor relatief weinig met ook relatief weinig kilometers op de kop getikt bij een handelaar, maar met veel achterstallig onderhoud. Dat is de afgelopen jaren in grote stappen (in het begin) en kleinere opgepakt. Resultaat is een soepele heerlijke auto waar ik nog lang plezier van hoop te hebben.
ErikB1971
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.02.2025 - 08:01  ·  #45
Quote door DreetjeG

Quote door ErikB1971

- Uitlezen foutcodes
- Rook test
- Handschoen test
- Compressie test

Ga ik doen!

Met toeval kom ik op dit topic uit, jeetje wat een verhaal! Ik dacht tot voor kort serieus dat een Volvo zonder centje pijn naar minstens de half miljoen reed.
Wat ik mijn enkel afvraag: waarom ga je zoveel testen doen, als je het blok toch overweegt te reviseren? Immers maakt men het gehele blok al open en vervangt wat slecht is.

goeie vraag! Ik heb er niet echt een antwoord op, maar iemand anders misschien wel!

Selected quotes for multi-quoting:   0