Dat was inderdaad een gezellige dag.
Wij kwamen tot de conclusie dat er 4 cilinders vervuild zijn en dat de zuigerveren van cilinder 3 hun beste jaren achter zich hebben liggen, maar niet dramatisch.
De bougies geven aan dat er een te arm mengsel is, maar dit zou misschien ook door de schrale verbranding van de lpg kunnen komen.
Verder lekt de olievuldop en de bovenste aansluiting van het pcv-systeem behoorlijk.
Rondom de bobines was het een olie zwembad.
Het ringetje van de dop hebben we schoon gemaakt en omgekeerd.
Het slangklemmetje van de pcv hebben we wat strakker gezet.
Maar dat is natuurlijk allemaal maar zeer tijdelijk, als het überhaupt al wat doet.
Ook lag er een klein beetje nattigheid onder het thermostaat huis.
De olie lekkage aan de bestuurders kant hoog achter op het blok is duidelijk een heftige.
Ergens rondom de olie leidingen van de turbo, een sensor of een nokkenas keering komt het er behoorlijk uit.
Daarvandaan vindt het zich een weg naar de rechter aandrijfas.
De aandrijfas verzorgd de coating van de gehele achterzijde van de motor, het brandschot, de versnellingsbak, de stuurbekrachtiging en de gehele bodem van de auto.
Dit maakte het wat lastiger om te bepalen waar de lekkage zich bevindt.
Maar met de auto op bokken en een stationair draaiende motor is het toch gelukt om een richting te bepalen.
De grote hoeveelheid vrije-uitloop olie oogde in eerste instantie alsof de olie er echt uitspoot.
Gelukkig is dat niet het geval en is het "beperkt" tot een stevig consistente druppel-incontinentie.
Al met al zien de meeste slangen, motorsteunen en bijvoorbeeld de kabelboom in de motorruimte er keurig uit.
De olie lekkages moeten duidelijk aangepakt worden en wat onderhoud zou ie ook niet erg vinden.
De automaat is door een specialist aan de tand gevoeld.
Die zit dik in de draaiuren en er is het één en ander aan vervanging toe.
De rook-inator heeft na een flinke aanloop uiteindelijk toch resultaten opgeleverd.
Maar is inmiddels vervangen door een verbeterde versie.
Nadat we alles weer terug gemonteerd hadden gooide de auto nog een curve ball.
Die besloot namelijk niet meer aan te slaan.
Codes met Vida uitgelezen en gewist maar daar zat niks tussen wat de oorzaak kon zijn.
Na een lange adem en nog wat start pogingen stonden er ineens de codes in die bij het los halen van de ontsteking en injectie voor de compressie test hoort.
Toen we die gewist hadden sloeg ze gelijk aan en leek ze zelf strakker te lopen dan voorheen.
Erik heeft overal foto's van geknipt en direct met zijn hometown-monteur gedeeld.
Samen kunnen ze nu een gericht stappenplan doorlopen om alles weer met de neus in de juiste richting te sturen.