Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 
 
 
 
 
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2125
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 13.03.2025 - 18:48  ·  #61
Ah mijnheer heeft een model 3000, chapeau hoor 😂

Goed gedaan man 👍


Overigens, hierboven had je het over remmen en de rembekrachtiger enzo , maar hoe herken jij dan of het “falen” in de klauwen zit of in die bekrachtiger ?
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 759
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 13.03.2025 - 18:55  ·  #62
De vorige was het model 2000, ook wel bekend als herbruikte mayo pot.
Werkte ook prima, maar ik verwacht hier iets meer gebruik gemak van.
En natuurlijk komt de 3000 met uitbreiding van de brandbeveiliging tov de 2000.

Alle grapjes aan de kant, dit kost ongeveer 10 euro aan materiaal.
Terwijl ik een officiële rookmachine niet onder de €80,- heb kunnen vinden.
Bovendien moet je dan met speciale vloeistof werken, wat ook natuurlijk niet gratis is. 8-)
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 759
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 13.03.2025 - 19:02  ·  #63
Quote door MTE

Ah mijnheer heeft een model 3000, chapeau hoor 😂

Goed gedaan man 👍


Overigens, hierboven had je het over remmen en de rembekrachtiger enzo , maar hoe herken jij dan of het “falen” in de klauwen zit of in die bekrachtiger ?


Klauwen controleer je visueel op lekkages.
Met het wiel los van de grond kun je voelen of de klauw niet vast zit, simpel gezegd geef je een slinger aan je wiel.
De kleur van de remschijf vertelt overigens ook of de klauw nog beweegt.

Edit. Ik zie dat ik maar half gelezen heb...
Bij een falende rembekrachtiger is er veel meer spierkracht van de bestuurder nodig om tot stilstand te komen.
Het pedaal voelt harder aan dan plezierig is.

Een rempedaal dat zich tot de bodem laat trappen is vaak het resultaat van een remvloeistof lekkage.
Voelt de remdruk normaal maar de auto vertraagd slecht, dan zit het eerder in de remklauwen, blokken en/of schijven.
Laurens V70n fan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kampen
Leeftijd: 31
Berichten: 120
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 14.03.2025 - 21:59  ·  #64
En hoe is het afgelopen?;)
ErikB1971
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: zoetermeer
Leeftijd: 53
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 15.03.2025 - 06:25  ·  #65
Gister een leuke maar frisse dag met Maarten in garage stoeprand.
Ik zit F1 te kijken, dus even snel de samenvatting:

Blok kwam prima door de koppakking test, die is dus in orde
Daarna de compressie test:
cil 1, 2, 4, 5: 14 bar
cil 3: eerst 8, daarna 10 bar (na toevoegen paar druppels olie)

Bijna alle bougies hadden wat wit-achtige corrosie / uitslag

De rooktest uiteindelijk geslaagd (na wat opstart problemen met de rookinator3000)

De lekkage van de olie hebben we niet helemaal kunnen vinden. Het lijkt te komen van vrij hoog in het blok.

Ik ga er nog even goed over nadenken maar het lijkt me alsof echt een complete revisie van het blok niet per se nodig is.... Maar jullie gedachten hierover of over de betrouwbaarheid van Toyota's zijn natuurlijk altijd welkom!
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 759
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 20.03.2025 - 09:22  ·  #66
Dat was inderdaad een gezellige dag. 8-)
Wij kwamen tot de conclusie dat er 4 cilinders vervuild zijn en dat de zuigerveren van cilinder 3 hun beste jaren achter zich hebben liggen, maar niet dramatisch.

De bougies geven aan dat er een te arm mengsel is, maar dit zou misschien ook door de schrale verbranding van de lpg kunnen komen.

Verder lekt de olievuldop en de bovenste aansluiting van het pcv-systeem behoorlijk.
Rondom de bobines was het een olie zwembad.
Het ringetje van de dop hebben we schoon gemaakt en omgekeerd.
Het slangklemmetje van de pcv hebben we wat strakker gezet.
Maar dat is natuurlijk allemaal maar zeer tijdelijk, als het überhaupt al wat doet.
Ook lag er een klein beetje nattigheid onder het thermostaat huis.

De olie lekkage aan de bestuurders kant hoog achter op het blok is duidelijk een heftige. :o
Ergens rondom de olie leidingen van de turbo, een sensor of een nokkenas keering komt het er behoorlijk uit.
Daarvandaan vindt het zich een weg naar de rechter aandrijfas.
De aandrijfas verzorgd de coating van de gehele achterzijde van de motor, het brandschot, de versnellingsbak, de stuurbekrachtiging en de gehele bodem van de auto. >_<
Dit maakte het wat lastiger om te bepalen waar de lekkage zich bevindt.
Maar met de auto op bokken en een stationair draaiende motor is het toch gelukt om een richting te bepalen.
De grote hoeveelheid vrije-uitloop olie oogde in eerste instantie alsof de olie er echt uitspoot.
Gelukkig is dat niet het geval en is het "beperkt" tot een stevig consistente druppel-incontinentie.

Al met al zien de meeste slangen, motorsteunen en bijvoorbeeld de kabelboom in de motorruimte er keurig uit.
De olie lekkages moeten duidelijk aangepakt worden en wat onderhoud zou ie ook niet erg vinden.

De automaat is door een specialist aan de tand gevoeld.
Die zit dik in de draaiuren en er is het één en ander aan vervanging toe.

De rook-inator heeft na een flinke aanloop uiteindelijk toch resultaten opgeleverd.
Maar is inmiddels vervangen door een verbeterde versie. :D
Nadat we alles weer terug gemonteerd hadden gooide de auto nog een curve ball.
Die besloot namelijk niet meer aan te slaan.
Codes met Vida uitgelezen en gewist maar daar zat niks tussen wat de oorzaak kon zijn.
Na een lange adem en nog wat start pogingen stonden er ineens de codes in die bij het los halen van de ontsteking en injectie voor de compressie test hoort.
Toen we die gewist hadden sloeg ze gelijk aan en leek ze zelf strakker te lopen dan voorheen. ^_^

Erik heeft overal foto's van geknipt en direct met zijn hometown-monteur gedeeld.
Samen kunnen ze nu een gericht stappenplan doorlopen om alles weer met de neus in de juiste richting te sturen. :Thumbsup:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0