Hallo allemaal.. dit is een onderwerp waarvan ik niet zo goed wist of het bij het motorisch subforum moest, of bij de automaat, dus maar even gegokt. Het kan denk ik alle twee.
Vooraf: ik rij de Volvo zakelijk als youngtimer.. eventuele kosten zijn dus netto wat goedkoper.
Een jaar geleden heb ik mijn VolvoV70 2,4T gekocht. Voor heel weinig geld, en met 317.000 km op de teller. Ik heb er diverse dingen aan laten opknappen. (waaronder nieuwe vedestijn all track all season banden en de aandrijfassen) en een LPG installatie in laten zetten en Ik ben klaar voor jaren onbezorgd rijplezier. Dacht ik.
Inmiddels, een jaar later en 355.000 op de teller lijkt het tijd voor wat rigoreuze maatregelen, vanwege een aantal problemen:
1. Het blok verbruikte altijd al wat olie, ongeveer een liter op 1000km het blok leek wel droog, dus dit lijkt een verbruik probleem, geen lekkage.
2. Sinds kort verbruikt hij veel meer olie, ik ben nog even aan het meten, maar het lijkt op zeker twee keer zoveel, en de onderkant lijkt nat van de olie. Volgens eigen monteur lijkt het op: "Zal wel een keerring uitgelopen zijn. Maar dan denk dat we ook de carter ventilatie moeten vervangen. Als de keerringen eruit geblazen worden"
3. De auto trilt de laatste tijd tussen de 80 en 110 km per uur.
4. Als ik met lage snelheid op een rotonde aankom rijden en ik geef bij het oprijden wat stevig gas dan schakelt hij soms met een enorme bonk terug
5. Als ik een beetje gas bijgeef en de auto schakelt terug dan trilt de auto soms even een seconde of twee... alsof er iets slipt....
Kortom: er mankeert nog wel het een en ander aan, end at voelt allemaal niet jofel.. en duur. Mijn eerste reactie was: jammer, kan gebeuren, ik koop wel een andere. Maar toen merkte ik wat ik vorig jaar ook al merkte: ik haat het gedoe van een auto kopen. Bovendien: in het segment waarin ik koop (V70 ouder dan 15 jaar en incl opknappen niet heel veel meer dan 8.000 euro) loop je eigenlijk altijd wel een risico. Ik merk eigenlijk dat ik het liefste gewoon deze auto wil met een gefixt blok en een gefixte bak. Geen lekkages en trillingen meer en al sik dan toch bezig ben: gelijk het blok maar shimmen (zo heet dat toch?) om een lange levensduur proberen te waarborgen. Als dat alles bij elkaar zo'n 6000-7000 euro kost dan is dat maar zo.
En dan ga ik daar nog jarenlang probleemloos mee rijden. Of met andere problemen.
Ik gok dat het wel zo efficiënt is om alles tegelijk te doen omdat er dan geen dubbele dingen gedaan hoeven worden. Maar daar zit natuurlijk wel het risico aan dat er dan 1 ding niet gaat en je de rest wel gedaan hebt... Maar ik merk dat ik een beetje tegen de logistieke uitvoering opzie. Mijn vaste garage wil ivm blessure geen blokken en bakken meer in en uit bouwen... en gelijk heeft hij.
Jullie hebben vast een mening over deze operatie, en misschien wel tips over hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken. Ik hoor ze graag! Ik woon zelf of in de regio Lunteren of Zoetermeer.
Vooraf: ik rij de Volvo zakelijk als youngtimer.. eventuele kosten zijn dus netto wat goedkoper.
Een jaar geleden heb ik mijn VolvoV70 2,4T gekocht. Voor heel weinig geld, en met 317.000 km op de teller. Ik heb er diverse dingen aan laten opknappen. (waaronder nieuwe vedestijn all track all season banden en de aandrijfassen) en een LPG installatie in laten zetten en Ik ben klaar voor jaren onbezorgd rijplezier. Dacht ik.
Inmiddels, een jaar later en 355.000 op de teller lijkt het tijd voor wat rigoreuze maatregelen, vanwege een aantal problemen:
1. Het blok verbruikte altijd al wat olie, ongeveer een liter op 1000km het blok leek wel droog, dus dit lijkt een verbruik probleem, geen lekkage.
2. Sinds kort verbruikt hij veel meer olie, ik ben nog even aan het meten, maar het lijkt op zeker twee keer zoveel, en de onderkant lijkt nat van de olie. Volgens eigen monteur lijkt het op: "Zal wel een keerring uitgelopen zijn. Maar dan denk dat we ook de carter ventilatie moeten vervangen. Als de keerringen eruit geblazen worden"
3. De auto trilt de laatste tijd tussen de 80 en 110 km per uur.
4. Als ik met lage snelheid op een rotonde aankom rijden en ik geef bij het oprijden wat stevig gas dan schakelt hij soms met een enorme bonk terug
5. Als ik een beetje gas bijgeef en de auto schakelt terug dan trilt de auto soms even een seconde of twee... alsof er iets slipt....
Kortom: er mankeert nog wel het een en ander aan, end at voelt allemaal niet jofel.. en duur. Mijn eerste reactie was: jammer, kan gebeuren, ik koop wel een andere. Maar toen merkte ik wat ik vorig jaar ook al merkte: ik haat het gedoe van een auto kopen. Bovendien: in het segment waarin ik koop (V70 ouder dan 15 jaar en incl opknappen niet heel veel meer dan 8.000 euro) loop je eigenlijk altijd wel een risico. Ik merk eigenlijk dat ik het liefste gewoon deze auto wil met een gefixt blok en een gefixte bak. Geen lekkages en trillingen meer en al sik dan toch bezig ben: gelijk het blok maar shimmen (zo heet dat toch?) om een lange levensduur proberen te waarborgen. Als dat alles bij elkaar zo'n 6000-7000 euro kost dan is dat maar zo.
En dan ga ik daar nog jarenlang probleemloos mee rijden. Of met andere problemen.

Ik gok dat het wel zo efficiënt is om alles tegelijk te doen omdat er dan geen dubbele dingen gedaan hoeven worden. Maar daar zit natuurlijk wel het risico aan dat er dan 1 ding niet gaat en je de rest wel gedaan hebt... Maar ik merk dat ik een beetje tegen de logistieke uitvoering opzie. Mijn vaste garage wil ivm blessure geen blokken en bakken meer in en uit bouwen... en gelijk heeft hij.
Jullie hebben vast een mening over deze operatie, en misschien wel tips over hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken. Ik hoor ze graag! Ik woon zelf of in de regio Lunteren of Zoetermeer.