Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 
 
 
 
 
ErikB1971
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: zoetermeer
Leeftijd: 53
Berichten: 149
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 11.02.2025 - 16:41  ·  #1
Hallo allemaal.. dit is een onderwerp waarvan ik niet zo goed wist of het bij het motorisch subforum moest, of bij de automaat, dus maar even gegokt. Het kan denk ik alle twee.
Vooraf: ik rij de Volvo zakelijk als youngtimer.. eventuele kosten zijn dus netto wat goedkoper.

Een jaar geleden heb ik mijn VolvoV70 2,4T gekocht. Voor heel weinig geld, en met 317.000 km op de teller. Ik heb er diverse dingen aan laten opknappen. (waaronder nieuwe vedestijn all track all season banden en de aandrijfassen) en een LPG installatie in laten zetten en Ik ben klaar voor jaren onbezorgd rijplezier. Dacht ik.

Inmiddels, een jaar later en 355.000 op de teller lijkt het tijd voor wat rigoreuze maatregelen, vanwege een aantal problemen:

1. Het blok verbruikte altijd al wat olie, ongeveer een liter op 1000km het blok leek wel droog, dus dit lijkt een verbruik probleem, geen lekkage.

2. Sinds kort verbruikt hij veel meer olie, ik ben nog even aan het meten, maar het lijkt op zeker twee keer zoveel, en de onderkant lijkt nat van de olie. Volgens eigen monteur lijkt het op: "Zal wel een keerring uitgelopen zijn. Maar dan denk dat we ook de carter ventilatie moeten vervangen. Als de keerringen eruit geblazen worden"

3. De auto trilt de laatste tijd tussen de 80 en 110 km per uur.

4. Als ik met lage snelheid op een rotonde aankom rijden en ik geef bij het oprijden wat stevig gas dan schakelt hij soms met een enorme bonk terug

5. Als ik een beetje gas bijgeef en de auto schakelt terug dan trilt de auto soms even een seconde of twee... alsof er iets slipt....

Kortom: er mankeert nog wel het een en ander aan, end at voelt allemaal niet jofel.. en duur. Mijn eerste reactie was: jammer, kan gebeuren, ik koop wel een andere. Maar toen merkte ik wat ik vorig jaar ook al merkte: ik haat het gedoe van een auto kopen. Bovendien: in het segment waarin ik koop (V70 ouder dan 15 jaar en incl opknappen niet heel veel meer dan 8.000 euro) loop je eigenlijk altijd wel een risico. Ik merk eigenlijk dat ik het liefste gewoon deze auto wil met een gefixt blok en een gefixte bak. Geen lekkages en trillingen meer en al sik dan toch bezig ben: gelijk het blok maar shimmen (zo heet dat toch?) om een lange levensduur proberen te waarborgen. Als dat alles bij elkaar zo'n 6000-7000 euro kost dan is dat maar zo.

En dan ga ik daar nog jarenlang probleemloos mee rijden. Of met andere problemen. :-)

Ik gok dat het wel zo efficiënt is om alles tegelijk te doen omdat er dan geen dubbele dingen gedaan hoeven worden. Maar daar zit natuurlijk wel het risico aan dat er dan 1 ding niet gaat en je de rest wel gedaan hebt... Maar ik merk dat ik een beetje tegen de logistieke uitvoering opzie. Mijn vaste garage wil ivm blessure geen blokken en bakken meer in en uit bouwen... en gelijk heeft hij.

Jullie hebben vast een mening over deze operatie, en misschien wel tips over hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken. Ik hoor ze graag! Ik woon zelf of in de regio Lunteren of Zoetermeer.
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 765
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 11.02.2025 - 19:14  ·  #2
Tja, je auto in goede staat brengen kost geld en ja, je weet nu wat je hebt.

Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat je het niet moet doen. Mijn S60 krijgt nl. volgende week een compleet nieuwe koppelingset en die is uit 2001.

Is ie dat waard? Ik vind van wel.

Dus gewoon lekker je Volvo laten herstellen. Succes.😉
Ed-Raket
 
Avatar
 
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 11.02.2025 - 19:39  ·  #3
Je kan ook gewoon bij een Volvo specialist deze inruilen op een goede veel jongere en frissere V70 van de derde generatie.
Voor het geld dat jij nu gaat investeren in je oude moe gestreden V70 rijdt je met gemak in een veel jongere V70 van de generatie erna met de fijne 2.5T motor die ook nog eens betrouwbaarder en steviger schijnt te zijn. Ik kan je zeggen, ik kan ze goed vergelijken want bezit momenteel beide generaties. En die V70 3 is toch echt de veel fijner en stabieler rijdende auto. Een hele stap vooruit in de tijd. Probeer er maar eens eentje en je weet waar ik over praat.
Verder, je zal de eerste niet zijn die na een forse investering van 8/9 duizend euro nog steeds zit met een auto vol, schijnbaar niet op te lossen, rare problemen.
Eenmaal houd het gewoon op voor een auto en is deze afgeschreven. Dat kan vroeg of laat zijn al naar gelang onderhoud en de manier waarop er mee is omgegaan.
Mijn ervaring is, je kan kapitalen gaan investeren in een oude afgeschreven auto. Zoals deze hoort te rijden gaat nooit meer gebeuren. Het is en blijft een oude frikandel zoals Joep van klokje rond het zo vaak zegt.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1616
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 11.02.2025 - 20:20  ·  #4
En zo dacht ik er ook over👍
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 703
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 11.02.2025 - 21:10  ·  #5
Quote door Ed-Raket

van de generatie erna met de fijne 2.5T motor die ook nog eens betrouwbaarder en steviger schijnt te zijn.


Die heeft toch hetzelfde probleem?
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 11.02.2025 - 21:50  ·  #6
Geld uitgeven om zaken te laten opknappen is een keuze die gunstig kan uitvallen maar bij een auto van die leeftijd en kilometerstand moet er regelmatig e.e.a. vervangen worden, denk o.a. aan uitgedroogde rubbers. Versleten keerringen is idd een oorzaak van hoog olie verbruik (verlies).
Als je kiest voor opknappen vergeet dan niet om de auto te laten taxeren. Als je buiten jou schuld een aanrijding met de auto krijgt wordt die anders heel snel total löss verklaard.
Daarom heb ik in 2020 mijn V70N 2.5T AWD Titanium van 2003 ingeruild en niet meer geïnvesteerd in die hele fijne auto waar ik nog erg tevreden over was. En de P3 modellen zijn weer van een nieuwere generatie.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2016
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 11.02.2025 - 22:00  ·  #7
Een taxatie van je wagen als de boel helemaal goed is is op zichzelf geen slecht idee. Bedenk echter dat het we van je verzekering afhangt of een maatschappij daar ook iets mee doet. Zij kijken heel zakelijk ; leeftijd, kilometerstand marktprijs en daar stopt het wel een beetje.
Met een recent en erkend rapport kun je een discussie hebben maar toch…

Slijtage delen heb je met zowel een p2 als p3 . Sommige delen zijn beter, sommige delen maken ze gewoon niet meer zoals je het mag verwachten.

Heeft je huidige uitvoering echt alles wat jij graag wilt hebben ?
Zijn er nog potentiële verborgen kosten posten ?


En …. Hoeveel moet je uitgeven om een erg mooi exemplaar te kopen dat aantoonbaar klaar is…
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 658
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 12.02.2025 - 01:11  ·  #8
Erik toen je over die defecte bobine schreef liet je vallen dat je een compressie test hebt gedaan.
Misschien een rare vraag, maar ik haal niet uit het verhaal of je alle 5 cilinders hebt getest.
Waren ze allen goed?

Ken je de handschoen test?
Link
ErikB1971
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: zoetermeer
Leeftijd: 53
Berichten: 149
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 12.02.2025 - 07:10  ·  #9
Quote door Ed-Raket

Je kan ook gewoon bij een Volvo specialist deze inruilen op een goede veel jongere en frissere V70 van de derde generatie.
Voor het geld dat jij nu gaat investeren in je oude moe gestreden V70 rijdt je met gemak in een veel jongere V70 van de generatie erna met de fijne 2.5T motor die ook nog eens betrouwbaarder en steviger schijnt te zijn. Ik kan je zeggen, ik kan ze goed vergelijken want bezit momenteel beide generaties. En die V70 3 is toch echt de veel fijner en stabieler rijdende auto. Een hele stap vooruit in de tijd. Probeer er maar eens eentje en je weet waar ik over praat.
Verder, je zal de eerste niet zijn die na een forse investering van 8/9 duizend euro nog steeds zit met een auto vol, schijnbaar niet op te lossen, rare problemen.
Eenmaal houd het gewoon op voor een auto en is deze afgeschreven. Dat kan vroeg of laat zijn al naar gelang onderhoud en de manier waarop er mee is omgegaan.
Mijn ervaring is, je kan kapitalen gaan investeren in een oude afgeschreven auto. Zoals deze hoort te rijden gaat nooit meer gebeuren. Het is en blijft een oude frikandel zoals Joep van klokje rond het zo vaak zegt.


wat ik me dus een beetje afvraag is: is er een youngtimer te koop die echt aantoonbaar goed is? Ik zit nu even op gaspedaal te kijken, en als ik daar zoek op een vergelijkbare V70 maar dan uit 2010 (nieuwste voor youngtimer) en onder de 200.000 km dan zijn ze allemaal boven de 15.000. Dan moet er nog LPG in, dus dan gaan ze naar de 17.500. Dara gaat dan nog wle de inruil van mijn huidige auto van af. Maar dan heb je nog steeds een auto met 200.000 km op de teller, waar ik de komende 4 jaar nog eens twee ton bij ga zetten. Zou je dan echt zoveel probleemlozer rijden?

Daar zit hem mijn afweging... en daarbij komt dat met zo'n auto aan bijtelling natuurlijk ook fors omhooggaat.. die van mij staat nu voor 1000 euro in de boeken, dat kost me netto een bijtelling 175 euro per jaar. Voor zo'n nieuwe wordt dat denk ik zo maar 10x zo veel. Als je zeker zou weten dat je dan probleemloos rijdt is dat prima... maar ik denk dat het nog steeds een oude.. nou ja net geen frikandel is.. maar nog steeds geen biefstuk ;-) Of zie jij dat anders?
ErikB1971
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: zoetermeer
Leeftijd: 53
Berichten: 149
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 12.02.2025 - 07:14  ·  #10
Quote door Maartjinski

Erik toen je over die defecte bobine schreef liet je vallen dat je een compressie test hebt gedaan.
Misschien een rare vraag, maar ik haal niet uit het verhaal of je alle 5 cilinders hebt getest.
Waren ze allen goed?

Ken je de handschoen test?
Link


het lijkt me een goed idee dat voordat ik met zo'n heftige operatie begin, er ook even echt goed gekeken wordt of het basis materiaal wel echt in orde is! Of vroeg je het met een andere reden? Ik heb toen geen compressie test gedaan op alle cilinders. Wel de testset gekocht ;-)
ErikB1971
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: zoetermeer
Leeftijd: 53
Berichten: 149
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 12.02.2025 - 07:20  ·  #11
Quote door MTE

Een taxatie van je wagen als de boel helemaal goed is is op zichzelf geen slecht idee. Bedenk echter dat het we van je verzekering afhangt of een maatschappij daar ook iets mee doet. Zij kijken heel zakelijk ; leeftijd, kilometerstand marktprijs en daar stopt het wel een beetje.
Met een recent en erkend rapport kun je een discussie hebben maar toch…

Slijtage delen heb je met zowel een p2 als p3 . Sommige delen zijn beter, sommige delen maken ze gewoon niet meer zoals je het mag verwachten.

Heeft je huidige uitvoering echt alles wat jij graag wilt hebben ?
Zijn er nog potentiële verborgen kosten posten ?


En …. Hoeveel moet je uitgeven om een erg mooi exemplaar te kopen dat aantoonbaar klaar is…


Ja precies dat. Ik gok dat de verzekeringsmaatschappij zegt: 20 jaar oud, 4 ton op de teller: klaar.

Mijn huidige uitvoering heeft alles wat ik wil hebben wat er op deze uitvoering te krijgen is, en er is al best wat vervangen. Maar het blijft een oud frituur hapje natuurlijk....
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2135
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 12.02.2025 - 10:11  ·  #12
De youngtimer prijzen zijn best fors te noemen en idd qua bijtelling ga je er flink op achteruit (of vooruit hoe je het bekijkt haha). Had eerst ook een v70 voor 2k in de boeken en nu eentje voor 12500.
Van netto 21 naar 135 pm bijtelling.
Succes met je keuze.
Ik ben wel blij met mn nieuwe v70 p3
Ed-Raket
 
Avatar
 
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 12.02.2025 - 11:00  ·  #13
Quote door ErikB1971

Quote door Ed-Raket

Je kan ook gewoon bij een Volvo specialist deze inruilen op een goede veel jongere en frissere V70 van de derde generatie.
Voor het geld dat jij nu gaat investeren in je oude moe gestreden V70 rijdt je met gemak in een veel jongere V70 van de generatie erna met de fijne 2.5T motor die ook nog eens betrouwbaarder en steviger schijnt te zijn. Ik kan je zeggen, ik kan ze goed vergelijken want bezit momenteel beide generaties. En die V70 3 is toch echt de veel fijner en stabieler rijdende auto. Een hele stap vooruit in de tijd. Probeer er maar eens eentje en je weet waar ik over praat.
Verder, je zal de eerste niet zijn die na een forse investering van 8/9 duizend euro nog steeds zit met een auto vol, schijnbaar niet op te lossen, rare problemen.
Eenmaal houd het gewoon op voor een auto en is deze afgeschreven. Dat kan vroeg of laat zijn al naar gelang onderhoud en de manier waarop er mee is omgegaan.
Mijn ervaring is, je kan kapitalen gaan investeren in een oude afgeschreven auto. Zoals deze hoort te rijden gaat nooit meer gebeuren. Het is en blijft een oude frikandel zoals Joep van klokje rond het zo vaak zegt.


wat ik me dus een beetje afvraag is: is er een youngtimer te koop die echt aantoonbaar goed is? Ik zit nu even op gaspedaal te kijken, en als ik daar zoek op een vergelijkbare V70 maar dan uit 2010 (nieuwste voor youngtimer) en onder de 200.000 km dan zijn ze allemaal boven de 15.000. Dan moet er nog LPG in, dus dan gaan ze naar de 17.500. Dara gaat dan nog wle de inruil van mijn huidige auto van af. Maar dan heb je nog steeds een auto met 200.000 km op de teller, waar ik de komende 4 jaar nog eens twee ton bij ga zetten. Zou je dan echt zoveel probleemlozer rijden?

Daar zit hem mijn afweging... en daarbij komt dat met zo'n auto aan bijtelling natuurlijk ook fors omhooggaat.. die van mij staat nu voor 1000 euro in de boeken, dat kost me netto een bijtelling 175 euro per jaar. Voor zo'n nieuwe wordt dat denk ik zo maar 10x zo veel. Als je zeker zou weten dat je dan probleemloos rijdt is dat prima... maar ik denk dat het nog steeds een oude.. nou ja net geen frikandel is.. maar nog steeds geen biefstuk ;-) Of zie jij dat anders?


Sorry hoor, maar ik zou echt geen 15.000 euro uit gaan geven voor zo'n oude auto.
De mijne heb ik op de kop getikt voor ver onder de 10.000 euro en is een erg mooi exemplaar. Heeft dan wel iets meer gelopen maar maakt mij niet uit. Dit zijn best goede motoren en de 2.5T is er qua betrouwbaarheid behoorlijk op vooruit gegaan. Over de 2.5T/FT hoor je eigenlijk nooit over gebarsten cilinderwanden terwijl dit bij de 2.4T best vaak voor kwam.
Deze bijvoorbeeld is nog een erg net exemplaar en 2de eigenaar; https://www.autotrack.nl/a/volvo-v70-benzine-2008-56931604
Natuurlijk heb je handelaren zoals die in Rheden genaamd VTR automotive. Verkopen erg veel ex Zweeds spul. Ik ben er zelf een keer wezen kijken maar wat ze daar durven vragen zeg........ Beter dan een veel goedkoper Nederlands exemplaar met wat meer kilometers zijn ze echt niet. Ik vond best wat corrosie op de V70 die ik voor een proefrit mee kreeg en de motor leek wat in te houden. Zat ook niet echt een aantoonbare historie bij dus maar snel laten staan.
15.000 euro zou ik nooit uitgeven voor zo'n oude auto. Voor dat geld koop je ook erg mooi jong spul zoals een jonge Ford Focus bijvoorbeeld of een Opel Astra. Dan heb je een veel modernere auto met een lager verbruik en beter infotainment. En die dingen rijden best erg lekker en ik praat uit eigen ervaring.
Wat youngtimers betreft, mijn collega kocht laatst een super mooie Mercedes E klasse uit 2007 voor nog geen 7.000 euro met ver onder de 200.000 op de teller. Een 2.8 V6. Dat rijdt ook super lekker. Eigenlijk nog beter dan een V70 en kost je dus niet de kop. Dan zou ik zoiets aanschaffen als het me ging om de lage bijtelling.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2135
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 12.02.2025 - 11:09  ·  #14
De exemplaren onder de 10 zijn toch veelal kaal, handbak en idd richting de 3ton. Net als bovenstaand voorbeeld.
Ben het met je ens hoor dat 15 wel erg veel is zeker in verhouding tot een nieuwere auto.
Overigens kom ik inderdaad ook veel youngtimer Mercedes tegen die veelal lager geprijsd zijn, lijken me ook heerlijke auto. Heb er verder geen ervaring mee, maar heb wel het idee dat daar zoveel meer toeters en bellen op zitten die op die leeftijd kunnen sneuvelen en het dan mogelijk qua onderhoud een veel duurdere auto is. Maar dat is enkel een aanname.
Blijkbaar zijn Volvo's erg populair....
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2016
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

 · 
Posted: 12.02.2025 - 11:14  ·  #15
Tis idd een beetje wat Ed aangeeft.
Er staat als ik me niet vergis een v70R te koop. Handbak, schuifdak en dat ene interieur. Met 300k + opende klok maar wel met een prijskaartje van zo’n 15000 euro. Onbekend of het R blok geshimmed is dus ws niet …. Wat koop je dan ?

Volvo’s, de v70, kosten best geld om te onderhouden ( zware auto’s slijten wat harder) , zeker als het moet laten doen. Ga je voor dealeronderdelen of sprokkel je op de aftermarket met de vraag hoe lang gaat het mee?

Een auto is op uitzonderingen na een slechte investering .

Waarom rijden er nog zover v70 ? Wellicht zeer zeker ook omdat het een auto is met een berg aan ruimte. Daarom zullen sommigen er toch geld in blijven stoppen . Grote station wagens zijn er niet echt . Een BMW 5 serie ? Stuk kleiner, ook met platte bank.
Een s60 gaat veel eerder de knijper in.

Een V70 is een erg praktische wagen, dat zal vaak de reden zijn dat het ding blijft.


Wat de bak betreft; sommigen willen juist een handbak. Geen spoelgezeur en je bent meer aan het rijden ( maar das erg persoonlijk) 😄
 
Selected quotes for multi-quoting:   0