Hallo Kaat en alle anderen,
Heb me onlangs aangemeld. Hierin staat een korte toeleiding naar een verbruiker zoals in deze situatie. Lekstroom van 4,5 Amp in een Volvo S60 2.4i Automaat, 140Pk, circa 195K, in bezit sinds eind 2012. Ruim een jaar geleden is de accu vernieuwd, zat nog de Volvo accu in. Nu een Bosch, een 60Ah, 540A, s4 (had zelf het idee dat ie wat mager is, maar goed).
Auto startte op een gegeven moment niet meer, tikken en alleen stroom voor boordcomputer e.d. Op dat moment had ik een lekke binnenspiegel. Alle zekeringen met mijn pa doorgemeten, rekening houdend met de tijd dat de auto daadwerkelijk uitschakelt (20 minuten en/of schroevendraaier in slot). Bij alledrie de consoles hebben we de zekeringen gecheckt. De kofferbaklampen, de lampen van het handschoenenkastje en de spiegels gecheckt. Op Engelse en Amerikaanse sites ging het vaak om zekering 38 van het alarm, die was al verwijderd door de vorige eigenaar denken we. Daarna is de binnenspiegel vervangen, althans de hele ombouw kun je weggooien, het gaat puur om het spiegeltje en om het overzetten van de printplaat, anders krijg je zwaar problemen met allerhande sloten en de aansturing ervan. Op Amerikaanse sites staan wat Ytube films en onlangs zag ik een mede forum gebruiker ook deze goede uitleg geven. De spiegel zou een van de oorzaken kunnen zijn (geweest). Probleem bleef. Na wat speuren bleek ook de alternator (wisselstroom dynamo) een probleem te kunnen geven, met name op de diodes/diodebrug. Die hebben we maar vervangen, de oude was inderdaad enigszins naar de getver. De nieuwe was een gereviseerde van Elferink met een nieuwe poelie. Doet het als een dolle. Probleem echter niet verholpen. Argh!!
Resumerend, van de week laat ik de accu nogmaals
en want ik vermoed dat ie toch naar z'n grootje is door al die klappen (leeg, hulpaccu's, thuis opladen, ontkoppelen etc..).
Een ander vreemd dingetje is iets wat we enkele weken geleden meemaakten toen we met het kofferslot aan het klooien waren. DIe heeft goed gewerkt en opeens ging de koffer niet op slot (met afstandsbediening). Stond gewoon open. Eerste reactie, stekkers eruit en handmatig openen, lastig, maar zoveel vervoer ik niet in die koffer (achterlijk hoe smal de toegang ook is). Enfin. Op een gegeven moment hebben we deze weer actief gemaakt, leek te werken etc. Tot 2 weken geleden, wederom open. Motortje blijft dan hangen, inmiddels een gekocht uit 2005. Het gekke was dat we de stekkers ontkoppelden van het slot en dat de kofferbakverlichting toen aanging. Schiet me nu te binnen, wellicht dat iemand daar wat mee kan.
Nou ja, wellicht als ik er een D5 accu ingooi dat alles weg is, hou jullie op de hoogte, maar ben vooral benieuwd naar het verloop van de S80 van Kaat, omdat te
en bij de zekeringen wij dezelfde afwijkingen in een bepaalde range zekeringen kregen. Lijkt de combinatie te zijn in plaats van een specifiek onderdeel.
Hoor graag.
Met groet,
Kaj