Analyseren start probleem Volvo C70

Sep1983
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

Analyseren start probleem Volvo C70

· 
Posted: 04.04.2021 - 10:57  ·  #1
Goedemorgen,

ik merk dat ik graag mijn startprobleem van mijn Volvo C70 wil aanpakken. niet klakkeloos vervangen van onderdelen maar een soort stappenplan hoe ik deze klacht kan aanpakken. ik heb er een kort filmpje van gemaakt: https://youtu.be/G--PhlYWv0M

je hoor de startmotor draaien, toerenteller blijft rond de 0 en soms een soort plof(je) en af en toe schiet de toerenteller ook naar de 3 tot 4 duizend toeren.

het is niet altijd zo. wat heb ik inmiddels al gedaan (ook omdat dit standaard onderhoud was).
- nieuwe bougies, filters(brandstof ook), olie.
- BDP sensor vernieuwd, oude was de kabel beschadigd
- Nieuwe accu (de oude was op)
- startmotor vervangen (koolborstels oude startmotor waren versleten)
- antennering verwisseld
- complete distributieriem etc is vervangen door garage (klachten waren voor het vervangen ook al)

wat ik zelf merk is dat het niet uit maak of ik bijvoorbeeld een flink stuk heb gereden. of ik kort na elkaar start. soms gaat het fantastisch goed en soms ben je best even bezig vooral korte starts lijkt het beste te werken, doorstarten lukt bijna niet.
als de motor loopt, loopt deze mooi ik heb ook de waardes uitgelezen qua STFT en LTFT ook dit is keurig. verder geen enkele fout met uitlezen (Vida).

maar het is vooral een stukje afbreuk aan kwaliteit vind ik dat je soms zo staat te starten. nu heb ik een VIDA bij de hand dus ik vroeg me af hoe verder. welke parameters en vooral hoe kan ik deze interpreteren. ik zag bijvoorbeeld de MAF sensor die net wat afwijkt van de opgegeven waardes maar geen fout genereert. eigenlijk dat soort data zodat ik enerzijds ervan kan leren en anderzijds niet klakkeloos complete motorruimte aan het vervangen ben.

het betreft een Volvo C70 2.0T(b5204t4)163PK handgeschakeld met 261K op de teller. redelijk verwaarloosd in het verleden en heeft ooit ook op LPG gereden.

alvast super bedankt voor het meedenken!
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Analyseren start probleem Volvo C70

· 
Posted: 04.04.2021 - 11:23  ·  #2
Hoi Sep,

Dat geluid in het fimpje klonk wel vrij bar zeg.. Ik snap je, je wilt gewoon dat je auto een beetje vlot en normaal start.

Ik ben geen monteur dus ik waag me maar niet aan een kant en klaar plan oid. Wel is duidelijk (volgens mij) dat het mengsel niet correct is tijdens start.
Je hebt al een aantal zaken weggestreept, dus nu zoeken naar de rest en de juiste..
Het plofje zou vgls mij toch wijzen op even teveel benzine in de kamer en dus bang.. (kleine bang)

Je hebt de lucht component toch ook al uitgesloten he? (filter, buizen, inlaatraject zeg maar).
Bij een benzinemotor is de theorie simpel: de juiste hoeveelheid lucht en benzine, correct gemixed in de verbrandingskamer en de juiste vonk geeft de juiste bang en de arbeidsslag kan beginnen.😉. Alleen is dat de theorie...

Mijn S60 2.0T startte altijd binnen 1,5 seconden, ik draaide altijd maar heel kort aan de sleutel (veel korter dan de buren bv) ik heb me blijkbaar die slechte gewoonte aangeleerd, maar zoals gezegd; altijd starten en lopen.

Je idee van de LMM lijkt me idd ook goed om mee te nemen, die heeft vast invloed in het bepalen van het mengsel.
Ik heb hem ooit preventief vervangen, voor zover ik weet ligt de oude nog op zolder te verstoffen of ik heb hem toch weggegeven op een forumdag oid..

Mocht je die willen proberen, pm me dan ff dan ga ik even goed zoeken naar de stapel ondelerdelen die daar nog ligt. (ga ik nog te koop / te geef zetten)
Ik hoop dat meer technische mannen van het forum mee willen denken.
Succes hoor
DJ
Gero
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.04.2021 - 11:25  ·  #3
Quote door Sep1983

Goedemorgen,

ik merk dat ik graag mijn startprobleem van mijn Volvo C70 wil aanpakken. niet klakkeloos vervangen van onderdelen maar een soort stappenplan hoe ik deze klacht kan aanpakken. ik heb er een kort filmpje van gemaakt: https://youtu.be/G--PhlYWv0M

je hoor de startmotor draaien, toerenteller blijft rond de 0 en soms een soort plof(je) en af en toe schiet de toerenteller ook naar de 3 tot 4 duizend toeren.

het is niet altijd zo. wat heb ik inmiddels al gedaan (ook omdat dit standaard onderhoud was).
- nieuwe bougies, filters(brandstof ook), olie.
- BDP sensor vernieuwd, oude was de kabel beschadigd
- Nieuwe accu (de oude was op)
- startmotor vervangen (koolborstels oude startmotor waren versleten)
- antennering verwisseld
- complete distributieriem etc is vervangen door garage (klachten waren voor het vervangen ook al)

wat ik zelf merk is dat het niet uit maak of ik bijvoorbeeld een flink stuk heb gereden. of ik kort na elkaar start. soms gaat het fantastisch goed en soms ben je best even bezig vooral korte starts lijkt het beste te werken, doorstarten lukt bijna niet.
als de motor loopt, loopt deze mooi ik heb ook de waardes uitgelezen qua STFT en LTFT ook dit is keurig. verder geen enkele fout met uitlezen (Vida).

maar het is vooral een stukje afbreuk aan kwaliteit vind ik dat je soms zo staat te starten. nu heb ik een VIDA bij de hand dus ik vroeg me af hoe verder. welke parameters en vooral hoe kan ik deze interpreteren. ik zag bijvoorbeeld de MAF sensor die net wat afwijkt van de opgegeven waardes maar geen fout genereert. eigenlijk dat soort data zodat ik enerzijds ervan kan leren en anderzijds niet klakkeloos complete motorruimte aan het vervangen ben.

het betreft een Volvo C70 2.0T(b5204t4)163PK handgeschakeld met 261K op de teller. redelijk verwaarloosd in het verleden en heeft ooit ook op LPG gereden.

alvast super bedankt voor het meedenken!

het moeilijk kunnen starten, je heb je bougies al verwisseld, maar hoe zit het met je bougieskabels, je bobine ? hoe oud zijn deze ?je ontstekingsgedeelte.
Sep1983
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.04.2021 - 11:48  ·  #4
Hoi DJ,

dank je wel voor het meedenken. ik heb gisteren die MAF sensor uitgemeten stationair met VIDA dan zit deze op 15,2kg/h volgens mij volgens de referentie in Vida zou dit rond de 14 moeten zijn.

ergens vond ik ook die andere waarden op volvo forum

bij 850 toeren zit deze rond de 4,0 g/s -- > 3,3 advies
bij 1500 toeren zit deze rond de 6,0 g/s -- > 5,7 advies
bij 2000 toeren zit deze rond de 7,8 g/s -- > 7,3 advies
bij 2500 toeren zit deze rond de 9,5 g/s -- > 9,3 advies

mijn waarden zitten structureel wel hoger. als ik die MAF los trek dan start de auto niet eigenlijk dezelfde symptomen en je ruikt de benzine gewoon (uitlaat). misschien toch hier dan beginnen met de MAF?
Sep1983
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.04.2021 - 11:50  ·  #5
hoi Gero

bougies zijn net nieuw. de kabels zijn niet bijzonder fraai omdat hier volgens mij ook gebeund is met gas. in ieder geval de mantels zijn weg maar kabels zijn wel intact. (bobines geven geen foutmelding en ik heb er 2 vernieuwd omdat met bougies wisselen het onderstuk los kwam). verder geen foutmeldingen op het ontstekingsgedeelte in VIDA. motor loopt ook boterzacht als deze eenmaal start
motorfietsenmaker
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 04.04.2021 - 12:19  ·  #6
Je geeft aan dat deze ooit op lpg heeft gelopen.
Dan zou ik ook eens goed naar de bedrading kijken..
Wellicht is er bij het demonteren van de lpg een verbinding niet goed gerepareerd..

Dit kan zomaar die soort onbetrouwbare effecten kunnen geven.
ravado
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 04.04.2021 - 14:37  ·  #7
Nokkenassensor?

Dit soort storingen kom je alleen maar uit, door te meten en te elimineren.. .
Kuip
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 04.04.2021 - 14:52  ·  #8
Die plofjes duiden mijns inziens op iets met de ontsteking. Ik verdenk je (overige) bobines danwel bedrading...
Sep1983
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.04.2021 - 15:57  ·  #9
Ok even resume.

De LMM heeft wat afwijking.
Bedrading naar Bobines
Uitlezen van nokkenas sensor

Met name dat uitlezen ik zie in vida wel aantal mogelijkheden kan ik die parameters dan gebruiken om uit te sluiten of die sensor goed werkt?
ravado
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 04.04.2021 - 17:20  ·  #10
Als je weet welke waarden de sensors moeten hebben wel.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 04.04.2021 - 20:48  ·  #11
De vijf kabelboompjes naar de bobines hebben twee massapunten. Op de een zitten de eerste twee en op de tweede de laatste drie geschoefd. Ik heb ooit eens meegemaakt dat het boutje dat de laatste drie aan massa verbindt, niet goed vastgedraaid zat met als gevolg ontbrekingen in de ontsteking. Je zoekt je drie slagen in de rondte.
Sep1983
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.04.2021 - 22:03  ·  #12
Thnx , komende dagen ga ik verder op onderzoek.
Roboer
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.04.2021 - 21:28  ·  #13
Mijn V70 heeft ook startproblemen gehad. De gasklep is toen gereinigd en daarmee was het probleem verholpen.
Deze zou je in het oorzakenlijstje erbij kunnen noteren.
Sep1983
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.04.2021 - 10:12  ·  #14
Goeie tip dank je wel idd
flevodirk
Supporting Member
Geslacht: