Ik heb afgelopen maandag proefgereden met een Volvo S80 2.4 170pk automaat.
Op het eerste gezicht een erg mooi exemplaar tegen een zeer schappelijke prijs (€ 1850,-). Wel 320.000 km op de klok maar pas geleden nog zeer veel preventief onderhoud gehad. Oa. een nieuwe distributieriem, nieuwe remmerij en nieuwe merkbanden rondom. Verder had de vorige eigenaar ook het leer op de middenarmsteun vervangen. Dit duidt toch wel op oog voor detail lijkt mij zo. Verder functioneerde alle electronica op de auto naar behoren. Zelfs de heerlijke stoelverwarming (wat een genot is dat toch) werd heerlijk warm. Het enige puntje vond ik dat de verwarming naar mijn mening niet veel warmte gaf. Had daar voor een Zweedse auto meer van verwacht. Hoe ondervinden jullie de verwarmingscapaciteit van jullie Volvo's?
Het begin van de proefrit verliep zeer voorspoedig. Motor loopt als een zonnetje en de bak schakelde ook prima. Na een half uur besloten toch nog maar even de auto te testen op de autosnelweg. Ook daar liep de auto als een zonnetje dus had het al in mijn hoofd om deze koop maar snel te sluiten aangezien deze auto mij voor deze schappelijke prijs een buitenkansje leek. Nog even op de autosnelweg de kick down uitgeprobeerd. Dit functioneerde ook allemaal prima en het 5 cilinder blok zoemde het uit van genot. Maar toen......ik nam de afrit en kwam in een kleine file terecht. Hield mijn voet op de rem en merkte dat de motor begon te bokken (stotteren). Ook toen ik de rem losliet en gas gaf een erg bokkende motor. Tijdens het kwartiertje rijden terug naar de verkoper hield dit bokkende gedrag aan. Voor het stoplicht een keer de bak in N gezet. Toen hield het bokkende gedrag op. Daarna weer in D en de motor bokte weer tijdens gasgeven.
Maar goed dat ik toch nog even die autosnelweg op ben gereden en dat dit manko naar voren kwam want, eerlijk, ik was al verliefd op deze auto en was al voornemens het koopkontrakt te ondertekenen.
Maar mijn vraag; zou dit gedrag ook veroorzaakt kunnen worden door een defekt gasklephuis (ETM) of de solenoid van de VVT? Zou het een klein probleem zijn dan zou ik alsnog de koop van de auto in overweging kunnen nemen want het was verder een hele nette wagen. Maar mijn gedachte was, stel dat het de automaat bak is die dit gedrag veroorzaakt, dan ben ik verder van huis en zit ik gelijk met hoge onkosten.
Ik heb de S80 maar weer bij de verkoper op de parkeerplaats achtergelaten omdat mij het risico toch iets te groot leek. Ok, het is maar € 1850,- maar als de automaatbak stuk is is dit mij nog veel te duur.
Ik heb even een foto bijgevoegd van de motorruimte van deze S80 waarop ook duidelijk de ETM is te zien.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).