Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

Wil lichte vertraging op gaspedaal verhelpen

 
 
 
 
 
martijnmv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 24.11.2023 - 09:34  ·  #16
Thanx all voor de info. Het is me nu duidelijk dat een alternatieve ECU geen optie is, tenzij deze helemaal los van CANBUS werkt.

Wat betreft tuning ga ik daar later op terugkomen. Auto is getuned geweest maar leverde hoop problemen op. Nu ik een andere ecu heb wil ik opnieuw een poging wagen. De tuner heeft de standaardsettings uit mijn auto opgeslagen en ik zal hem vragen deze te vergelijken met de andere 2.5T's die ze in het verleden hebben getuned. Als de settings gelijk zijn zal ook de basis aangepast moeten worden, om alles netjes op orde te houden. Omdat de auto verder soepel loopt en presteert verwacht ik hier geen verrassingen. Mijn garage heeft de turbo 1-op-1 vervangen en de vorige eigenaar heeft deze aanpassing gedaan, inclusief downpipe en sportcat.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 24.11.2023 - 10:17  ·  #17
Maar die mapping kan je natuurlijk neit vergelijken met andere 2.5T's, jij hebt een andere turbo en downpipe.
Ik zou wel oppassen met tuning, het 2.5T is nou niet het beste blok om te tunen. Beter een echte T5 (2.3 of 2.4).
martijnmv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 28.11.2023 - 09:31  ·  #18
Wat jij zegt over vergelijken is precies wat ik juist wel wil. Als de moppigs van mijn auto overeenkomen met die van een van de vele andere V70's die ze gedaan hebben, dan zijn de standaardmappings dus niet aangepast op grotere turbo. Vandaar dat ik wil vergelijken.
Ik ben me inderdaad bewust van de risico's van het tunen van een 2.5T. Het blok is nagenoeg gelijk aan het blok van een V70R. Die gaan ook vaak kapot, maar zijn dan vaak getuned en afgeragd. Ik bedoel dat de eigenaar de auto met koude motor helemaal plattrapt en daarna zonder afkoelen stil zet. Met tuning blijf ikbinnen de specs van een standaard R En ik rij altijd de eerste 10-15 minuten rustig warm. Daarnaast trap ik zelden helemaal door, behalve bij inhalen. Ik besef me dus de risico's maar schat deze laag in. Thx voor de waarschuwing anyway!
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 137
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 28.11.2023 - 10:57  ·  #19
Wat gebeurt er allemaal tussen het indrukken van het gaspedaal en het stijgen van je motorvermogen:
1. gaspedaal wordt ingedruk
2. signaal wordt door de ECU omgezet in 'load request'
3. ECU zet dit om naar een gasklepstand/injector duty cycle/turbodruk, afhankelijk van de situatie regelt hij dit openloop of closedloop dacht ik.
4. gasklep servo reageert
5. meer lucht/brandstof/turbodruk

Stap 2 en 3 gebeuren binnen luttele milliseconden, dus daar zou ik niet teveel op focussen. Echter, de stand van het gaspedaal wordt eerst gefilterd. Als jij over een hobbelig weggetje rijdt is de stand van je gaspedaal niet constant. De ECU zou dan constant vermogen bij en af regelen, waardoor je een heel stoterige en zenuwachtige auto krijgt. Wat ook een belangrijke reden is, is dat je bij accelereren niet 'vast' zit in je zachte Zweedse fauteuil. Bij optrekken wordt je een beetje naar achter gedrukt, waardoor je iets minder diep op het pedaal drukt. Het motorvermogen daalt, dus je schuift weer iets naar voren, waarmee je het pedaal weer dieper indrukt, waardoor je weer naar achteren schuift. Resultaat is een zichzelf versterkende lus waardoor je stotend optrekt. En dat wil je niet. Vandaar dat deze gedempt wordt.

Met een mechanische gasklep is dit veel minder een probleem, want een mechanische gasklep beweegt maar een klein beetje als je het pedaal een klein beetje beweegt. Maar met een elektronisch gasklephuis kan het best zijn dat de ECU 'm helemaal vol open zet, omdat je bijvoorbeeld 200Nm koppel vraagt bij lage toeren. Je vraagt met de P2 namelijk om koppel met je gaspedaal, en de ECU doet zijn best om dat bij ieder toerental te halen.

Ik verdenk de vorige eigenaar van een tune op mijn T5 waarmee gerommeld is met de gasrepsons, want bovenstaande verhaal heb ik af en toe last van, terwijl ik dat in andere P2s niet ervaar.
martijnmv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 28.11.2023 - 15:05  ·  #20
Mooie aanvulling! Ik snap nu de vertraging wel, alhoewel andere auto's waar in rijd en die een stuk nieuwe zijn dit veeeel minder hebben. Mogelijk dat goede custom (eco-)tuning dit een stuk kan verbeteren. En het is geen probleem hoor, maar meer een stapje in het verder optimaliseren van de auto.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0