Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

Wil lichte vertraging op gaspedaal verhelpen

 
 
 
 
 
martijnmv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 21.11.2023 - 15:55  ·  #1
Ik rijd een V70 2.5T my2004 en heb recent een andere ecu geplaatst. Reden was dat ik een aantal problemen heb gehad die gerelateerd leken aan o.a. turbo en gasklephuis. Na vervangen van beiden bleven problemen grotendeels terugkomen, maar nu verscheen een algemeen icm-error in Vida. Garage was enigszins blij omdat ze al in de richting van icm/ecu dachten maar nooit de vinger erop konden leggen.

Na het vervangen van de ecu (met gekloonde settings) lijkt de boel stabiel te zijn, alhoewel ik nog geen tuning heb teruggezet. Voor tuning had ik echter soms meer kracht en agressie dan op andere momenten waar dit nu mooi constant is.

Als ik even kort dotje gas geef, loslaat en meteen weer gas geef merk ik dat het even duurt voordat de motor oppakt. Ook is er hele lichte vertraging bij het intrappen van het gaspedaal. Dit lijkt mij te komen door een trage ecu, aangezien ik dit ook in andere Volvo's uit dezelfde generatie heb gemerkt.

Als ik wat dieper in tuning duik zie ik dat de echte specialisten vaak werken met andere ecu vanwege reactiesnelheid. Ik zie echter nergens welke ecu's geschikt zouden zijn om in mijn V70 te hangen, en of dat überhaupt voordeel oplevert.

Ik heb momenteel een Bosch L6.2 (partnr 0261207712). Bestaat hier een sneller alternatief voor, of een andere hack om reactiesnelheid te verhogen?
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3248
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 21.11.2023 - 17:12  ·  #2
Ik heb in twee van mijn andere auto's een Pedalbooster gemonteerd. Wat dit ding doet, is de traagheid in gasreactie weghalen.
Is instelbaar, of via een separaat bedieningskastje, of via een app. Ik heb deze laatste uitvoering.
Wellicht is dat een mogelijke oplossing voor je?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 21.11.2023 - 18:58  ·  #3
Ik denk dat je het ergens anders moet zoeken. Een ecu hoeft echt geen zware berekeningen te doen, die sloomheid zit niet in de ecu. Kan mij ook niet voorstellen dat een andere ecu gaat werken. Volvo had toentertijd het elektronische gedeelte al aardig 'dichtgetimmerd' (zelfs een radio van een ander bouwjaar kan al raar doen).

De enige andere ecu die zou werken is als je een standalone systeem gaat gebruiken, b.v. megasquirt of KMS. Maar dat is een onnodig complexe en dure oplossing voor een probleem wat er wss helemaal niet is eigenlijk.

Grote kans dat het gewoon het gebrek aan tuning is.
Edit:
En anders is het gewoon een producteigenschap van de motor zoals die uit de fabriek komt en Volvo het bedoelt heeft ('gedempt', lekker comfortabel). Mijn 2.5T is ook niet bijzonder fel op het gas. Ik heb 2 maanden geleden een proefritje gemaakt in een Mazda 6 met een 2.5 liter 4-cilinder (zonder turbo), toen ik in zijn vrij even gas gaf, dacht ik eerst ff dat ik te maken had met een motorfietsblok, zo fel was dat ding op het gas.
martijnmv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 22.11.2023 - 11:06  ·  #4
Het is best lastig uit te leggen, maar ik bedoel te zeggen dat als de motor het signaal krijgt om lekker te gaan dat er dan echt wel pit in zit. Het duurt echter een fractie voordat dat signaal gegeven wordt of aankomt. De vorige eigenaar heeft er een turbo van een T5 ingehangen waardoor er wat extra pit beschikbaar is. Door die kleine vertraging is het soms lastig doseren, als je een keer sprintje wil trekken met een petje/bontkraagje die heel de tijd op de bumper zat te etteren. Dat resulteert in het ingrijpen van de traction control en piepende banden. Niet dat ik dit vaak doe, maar meer om te illustreren dat pit het probleem niet is, maar het kunnen doseren wel.
Het kan een product-eigenschap zijn maar volgens mij heeft de facelift 2.5T een andere ecu gekregen. Dat duidt erop dat de product-eigenschappen niet helemaal gewenst waren. En ja, ik zit ontzettend te zeuren maar wil gewoon kijken hoever je de eigenschappen nog verder kan verbeteren. ;-)

@PvL: Ik heb de info bekeken en het valt me op dat er bij de auto-typen alleen V70n's met dieselmotoren worden vermeld. Heb jij gewoon de gok gewaagd? Of heb jij ergens meer info gevonden?
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 736
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 22.11.2023 - 11:49  ·  #5
Heb je nu een ECU met een standaard 2.5T instelling en een turbo van T5?
Dan kan ik me voorstellen dat dit soort problemen zich voordoen, ik denk dat je inderdaad moet zoeken in tuning van je ECU, zoals Tom denk ik suggereert..
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2079
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 22.11.2023 - 12:03  ·  #6
Gewoon fatsoenlijk laten afstellen als je het mij vraagt, de reactie op het pedaal is ook een factor die je veel gevoeliger kan instellen als je een voorzichtige goed gedoseerde rechtervoet hebt, maar sneller wordt die er niet door.
martijnmv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 22.11.2023 - 12:10  ·  #7
Ik heb de mapping niet vergeleken, maar overweeg dat wel te doen. Aangezien de auto een 3" downpiep en sportcat had bij aanschaf doe ik de aanname dat er wel aanpassingen in de mapping gedaan zijn voor de grotere turbo.
Ik heb nog niet zoveel kaas gegeten van turbo's. Jouw verwijzing klinkt alsof je verwijst naar een vorm van turbo-lag? Ik heb wel enige turbo-lag maar dat is niet wat ik bedoel. Die lag zorgt ervoor dat je motor op toeren komt en met enige vertraging je pas de trekkracht voelt. Bij mij zit het in het op toeren komen. Daar zit bij mij voor het gevoel de vertraging. En bedoel ik niet dat de toeren langzaam oplopen, maar dat de motor een fractie van een seconde wacht voordat hij doet wat ik wil.

Ik vind het lastig om precies te beschrijven wat ik bedoel, maar hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 22.11.2023 - 12:27  ·  #8
Eigenlijk heb je dus iets wat sowieso niet uit de fabriek komt. Dan snap ik wel dat de auto niet doet wat je verwacht. Een T5 heeft een grotere turbo, die zal wss ook later opspoelen.
En dan heb je ook nog een ecu die er geen raad mee weet.
Laat hem idd afstellen zoals gezegd
martijnmv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 22.11.2023 - 13:18  ·  #9
Ik zal proberen om het op een andere manier te beschrijven, zodat ik duidelijk kan maken wat ik bedoel. Uit de reacties maak ik namelijk op dat ik niet helemaal duidelijk ben.
De auto loopt prima en vertoont geen vreemde kuren. Turbo werkt netjes en geeft de druk wanneer nodig. Bij accelereren komt motor mooi snel op toeren en komt de echte kracht bij zo'n 2500rpm voor de extra duw in de rug. De motor doe dus netjes wat verwacht mag worden
Mijn 'probleem' zit 'm in het moment dat ik het gaspedaal intrap en tijd die het kost voordat de motor daarop reageert, ongeacht of de turbo wordt aangeroepen. Vergelijk het tussen een oude en een nieuwe telefoon, waarbij de oude telefoon wat meer tijd nodigt heeft om te reageren op de swipe of klik.
Een van de voordelen van een stand-alone ecu is een betere reactiesnelheid, wat impliciet aangeeft dat oudere ecu's trager zijn. Ik hoop echter een hack te vinden om een passende ecu te vinden die sneller werkt.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 22.11.2023 - 14:02  ·  #10
Dat ligt niet aan de ecu, dat ligt gewoon aan de mapping
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 22.11.2023 - 15:43  ·  #11

Deze heb ik 20 minuten geleden gemaakt. Een poep originele 2.5T
martijnmv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 22.11.2023 - 15:50  ·  #12
Dat is precies wat ik bedoel. Zoals gezegd is het geen issue, maar als het te tweaken is wil ik er graag meer over weten. En hieruit blijkt dus dat het helemaal niks met andere turbo of mapping te maken heeft. Thx voor dit filmpje!!
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 22.11.2023 - 16:15  ·  #13
Quote door martijnmv70

Dat is precies wat ik bedoel. Zoals gezegd is het geen issue, maar als het te tweaken is wil ik er graag meer over weten. En hieruit blijkt dus dat het helemaal niks met andere turbo of mapping te maken heeft. Thx voor dit filmpje!!

Zoals ik al zei, een producteigenschap dus. Het is een bewuste keuze van Volvo geweest. Op deze manier 'filter' je een hoop weg en is het lekker gedempt/comfortabel.

Ga naar een tuner en laat de mapping aanpassen, dan is het op te lossen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 23.11.2023 - 09:41  ·  #14
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 566
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Ander type ECU om snellere reactie te krijgen?

 · 
Posted: 23.11.2023 - 15:25  ·  #15
er zit een stukje waarheid in de snelheid van de electronica tussen de pre en post-facelifts. Maar dat heeft niets met gasrespons te maken, maar met een verschil in snelheid van het CAN-bus protocol. Je kunt niet een post-facelift ecu omzetten naar een pre-facelift auto (en een 'snellere' ECU verwachten), omdat de rest van de electronica (inc. de gaspedaalsensor etc.) in de pre-facelift auto volgens een andere, lagere snelheid werkt (ik weet niet of het een lagere baudrate is of dat het simpelweg het ontbreken van CAN-HIGH is, of dat het slechts de snelheid van de LIN-bus is...).

enfin, het heeft niets te maken met de hardware van de nieuwe ECU/ECM, maar zoals hierboven gezegd heeft het alles te maken met de software. Er zit OEM een kleine vertraging op de gaspedaalinput (zodat de auto niet zenuwachtig rijdt en op elke beweging van het gaspedaal reageert).
Wat betreft tuning: De standaard 2.5T software verwacht een bepaalde turbodruk bij een bepaald toerental en spuit een bepaalde hoeveelheid brandstof in en timed de ontsteking (en VVT) daar ook naar. Die dynamiek (druk en toerental) verander je hardwarematig met een grotere T5 turbo (die bij een hoger toerental inkomt). De 2.5T software (map) kan daar wel mee omgaan, maar niet optimaal. Dat kun je verbeteren met een tuning én daar kun je ook die gaspedaalvertraging laten verwijderen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0