Andere banden maat of tellerafwijking corrigeren?

Daf55
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

Andere banden maat of tellerafwijking corrigeren?

· 
Posted: 23.12.2016 - 21:21  ·  #1
Ik zit met een dillema.

Ik heb nieuwe banden nodig en ik vindt een tellerafwijking van een kleine 10% teveel op de teller tov de echte snelheid eigenlijk onacceptabel.

Nu heb ik van Obbe te horen gekregen dat hij de tellerafwijking niet kan of wil aanpassen.
Is dat inderdaad niet te doen?

En als ik nu 225-45-17 heb en ga naar 225-55-17 dan lost dat ongeveer 8% verschil op. Als ik het goed heb uitgerekend.

Wat te doen?
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

Re: Andere banden maat of tellerafwijking corrigeren?

· 
Posted: 23.12.2016 - 22:41  ·  #2
Wielomtrek is door de dealer aan te passen, kan helaas niet alleen met Vida. Zelf heb ik een CFE in de auto en dan kun je de snelheid ook digitaal weergeven. Dan zie je inderdaad het enorme verschil met de tellernaald. Maar de afgelegde afstand klopt nu wel en na aanpassing van de wieldiameter niet meer. Forumlid Arnoud heeft de naald wel een stuk beter gekregen door de naald er af te halen, een vaste snelheid (op gps) te gaan rijden en op die snelheid de naald er weer op te drukken.
Daf55
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.12.2016 - 10:01  ·  #3
Ja, die tip heb ik ook gehoord, maar dacht dat een beetje houtje-touwtje manier was...

Ik durf mijn vrouw dat niet te laten doen, dus dan maar een vriend vragen een keertje te laten sturen op een snelweg en dan over zijn schoot heen de naald prikken? Wat een gedoe, laat staan wat men denkt als je gepasseerd wordt...
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 24.12.2016 - 10:15  ·  #4
Wat ik me afvraag: Ook mijn S60 heeft een flinke afwijking op de teller. 130km/h is 120km/h volgens de GPS. Maar betekent dit ook dat de afstand weergegeven op de odometer zo'n grote afwijking heeft?
Met andere woorden; als ik volgens de odometer 600 kilometer heb gereden op de snelweg heb ik dan in het echt maar 553 kilometer afgelegd? Of is deze weergave wel juist omdat de digitale weergave via een CFE ook juist is?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 24.12.2016 - 10:19  ·  #5
Volgens mij is dat ook zo, en is dat het grootst bewaarde geheim waardoor een auto in werkelijkheid ook 10% meer verbruikt.....
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.12.2016 - 10:27  ·  #6
Quote door Waltersan

Volgens mij is dat ook zo, en is dat het grootst bewaarde geheim waardoor een auto in werkelijkheid ook 10% meer verbruikt.....

Precies mijn gedachte. Mijn Euro3 D5 is echt zuinig, maar ja misschien kloppen de afgelegde kilometers niet.
Aan de andere kant, als er een digitaal signaal is die de snelheid wel goed weergeeft, misschien wordt dat signaal wel gebruikt voor de computer....

Wie weet het zeker?
midicijnman
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 60
Subject:

· 
Posted: 24.12.2016 - 10:27  ·  #7
Ik ben van 215/55/16 naar 225/55/16 gegaan en nu klopt de afgelegde afstand wél en is mijn verbruik behoorlijk hoger geworden. Maar, per saldo rijd ik natuurlijk dezelfde afstand en met iets grotere banden is mijn werkelijke verbruik zelfs een beetje omlaag. Ik rij per maand zo'n 15 liter minder.

Wel jammer dat de stijgende benzineprijs mijn voordeel teniet doet...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 24.12.2016 - 10:33  ·  #8
Het is op zich eenvoudig te testen: zet de dagteller op nul en rij een (lange) route. Vergelijk de dagteller stand met de berekende waarde van diverse routeplanners en de TomTom. Dan moet het duidelijk worden. Ik heb ook. Wel eens gekeken, maar mijn woon werk route is maar 32 km, daar merk je het verschil niet op. En voor lange ritten pakken we de andere (diesel) auto.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.12.2016 - 10:19  ·  #9
Ik zie net dat dit op het andere forum ook al eens is behandeld. Uitkomst is dat de dagteller wel de juiste is in tegenstelling tot de naald van de snelheidsmeter.
https://www.volvo-forum.nl/top…eterteller
Daf55
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.12.2016 - 11:22  ·  #10
Oud topic, maar wel dezelfde conclusie blijkbaar. De naald wijkt af, de rest klopt prima.

Is dus mijn conclusie dat ik er niets aan ga doen. Nieuwe originele bandenmaat en accepteren dat er zichtbaar een afwijking is.

Nu de bandenkeuze nog...
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.12.2016 - 13:07  ·  #11
Ik stoor me er niet aan , mijn afwijking is overigens wat lager , 105 op de teller is 100 , dus rij ik dan 105 als je 100 mag .

Ik heb me er ook wel is over verbaasd die teller afwijking , want het zit in alle auto's , en zover ik het toen begrepen heb , is het wettelijk zo geregeld , de teller mag gewoon nooit minder aangeven dan de werkelijk gereden snelheid (krijgt ie geen type goedkeuring ) , moet altijd meer aan geven dan de werkelijke snelheid , en mag niet meer dan 12% afwijken , dus gaan ze allemaal safe zitten , met een gemiddelde van 7 a 8 % , doe daar nog is een band om de velg van een ander merk dan de origineel geleverde , en je zit zo aan de 10 % .

Dit verhaal is van jaren geleden , maar zal niet veel aan veranderd zijn .
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 26.12.2016 - 13:21  ·  #12
Mee eens.
Maar soms word je er ook behoorlijk moe van.
65km\h op een provinciale weg waar je ook nog eens niet kunt inhalen... >_<
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 26.12.2016 - 15:26  ·  #13
Je kunt inderdaad in bij de dealer een andere omloop laten instellen in het systeem van je auto. Dat heb ik ook ooit gedaan met mijn vorige V70 bij een dealer in Assen. Helaas was de monteur bijzonder eigenwijs en hij moest en zou een grotere omloop downloaden in tegenstelling tot mijn verzoek voor een kleinere omloop.
Het resultaat was een nog groter verschil in snelheid (2% extra boven op de 9% die er al was)

Als je dus geen grotere omloop op je auto kwijt kunt dan dus de omloop in de computer verkleinen.

Mijn navigatie gaf de snelheid aan dus reed ik daar maar op. (als ik die bij me had) Anders gewoon 10% hogere snelheid op de klok.

Ter controle van de afgelegde aantal km's deed ik het volgende:
Ik reed geregeld lange stukken en ik ben toen gaan kijken op verschillende trajecten van zo'n 20km. Omdat ik die trajecten vaker reed hadden we de hectometerpaaltjes vooraf geteld. Die verschillende trajecten reed ik dan op de CC, daarbij de dagteller gereset en een stopwatch gebruikt. De waardes weet ik niet meer precies maar ik meen dat er een verschil van 0.4km op 20km was. De auto gaf eerder aan 20km gereden te hebben.

Mijn huidige V70R laat gelukkig een veel kleiner verschil zien, hooguit 3% op de TomTom
De afgelegde kilometers heb ik niet meer gecontroleerd.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 26.12.2016 - 16:08  ·  #14
Fabrikanten doen dat echt met opzet , om claims te voorkomen...
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 26.12.2016 - 16:49  ·  #15
Ja, oke, begrijpelijk, maar een verschil van meer dan 5% slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Selected quotes for multi-quoting:   0