andere Volvo maar welke?

 
 
 
 
 
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 27.11.2018 - 21:12  ·  #31
Quote door Dirk342

De D2 (1.6 diesel) is gewoon een rotblok in mijn eigen en leuk voor een Focus oid maar absoluut Volvo onwaardig. Zowel qua rijden als qua sleutelen, een D4 is dan al een betere keuze, rijd beter en zijn ook (iets) steviger al blijft het een geleend blok wat Frot ook weer heeft geleend (meen ik). De moderne 4 cilinder twin turbo's word / is het ook niet want die halen echt geen 6 a 7 ton meer. Bij 2 ton zijn de meeste al zo goed als dood of op sterven na dood. Vind het echt rommel persoonlijk.



Bedoel je met 4 cilinder twin turbo het VEA blok?
D4 is bij mijn weten altijd het Volvo blok geweest, eerst de 2 liter 5 cilinder en later de 4 cilinder vea.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1701
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 27.11.2018 - 21:17  ·  #32
Koers, heb even benzine voor je uitgerekend
Code

       B      D      G
prijs  1.654 1.446 0.868
ver    9      14    8
2000  1296  1971  1617
4000  1663  2177  1834
6000  2031  2384  2051
8000  2398  2590  2268
10000  2766  2797  2485
12000  3133  3003  2702
14000  3501  3210  2919
16000  3868  3417  3136
18000  4236  3623  3353
20000  4604  3830  3570
22000  4971  4036  3787
24000  5339  4243  4004
26000  5706  4449  4221
28000  6074  4656  4438
30000  6441  4863  4655


11000 benzine -> Diesel
>30000 LPG- > Diesel
Basg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 27.11.2018 - 21:41  ·  #33
Quote door bartk

Koers, heb even benzine voor je uitgerekend
Code

       B      D      G
prijs  1.654 1.446 0.868
ver    9      14    8
2000  1296  1971  1617
4000  1663  2177  1834
6000  2031  2384  2051
8000  2398  2590  2268
10000  2766  2797  2485
12000  3133  3003  2702
14000  3501  3210  2919
16000  3868  3417  3136
18000  4236  3623  3353
20000  4604  3830  3570
22000  4971  4036  3787
24000  5339  4243  4004
26000  5706  4449  4221
28000  6074  4656  4438
30000  6441  4863  4655


11000 benzine -> Diesel
>30000 LPG- > Diesel


Huh? Ook ietsje verschil in wegenbelasting misschien? En laten we het maar niet hebben over afschrijving en onderhoud....
benm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: regio Harderwijk
Leeftijd: 58
Berichten: 48
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 27.11.2018 - 21:44  ·  #34
Ik heb dezelfde zoektocht ondergaan en heb (bewust) gekozen voor een V70 vanwege de ruimte en het model en voor een diesel vanwege de volgende reden:

Dat de diesel nu wellicht een negatief daglicht staat heeft ook voordelen want je kunt tegen aantrekkelijke prijzen een gebruikte diesel aanschaffen. Vaak een stuk voordeliger dan een vergelijkbare benzineauto. Als je niet vaak in de stadscentra van de Duitse steden hoeft te zijn dan is het dus juist een kans!
Verder zie ik het nog niet voor me in de nabije toekomst dat diesels van recente bouwjaren (minimaal Euro5) de Nederlandse stadscentra niet meer in mogen. Persoonlijk denk ik ook niet dat het zo’n vaart zal lopen met het stoppen van de verkoop van diesels. Dat is in elk geval niet iets waar je in de komende tien jaar last van zal krijgen. Wel is het mogelijk dat je auto over enige jaren niet meer zo veel opbrengt bij verkoop als je nu mag verwachten. Maar tegen die tijd heb je door de vele kilometers die je rijdt, al zo veel voordeel gehad, dat eventuele lagere inruil al terug is verdiend.

En ja het is ook nog een V70 D2 geworden, daar heb ik wel over getwijfeld, precies om de redenen die hiervoor al zijn gegeven: is de motor wel voldoende krachtig bij zo'n grote en zware wagen? Toch heb ik nu daar ruime anderhalve maand na aankoop geen spijt van. Vooropgesteld, ik ben een rustige rijder en rijd vooral provinciale weg en drukke snelweg met het verkeer mee. En dat gaat prima en de V70 D2 kan ook goed hogere snelheden bereiken, maar boven de 120 is de fut er natuurlijk wel wat uit, maar qua comfort en lange afstanden afleggen kan ik me nu geen betere auto wensen.

Qua verbruik kan ik zeggen dat ik nu 1 op 18 haal, maar heb wel gemerkt dat je dat alleen kan bereiken als je rustig rijdt en niet harder dan ca. 120 km/u. Qua betrouwbaarheid, tja wat zal ik zeggen, ik mijn geval heb ik de powershift automaat en hiervan wordt de koppeling (morgen) onder garantie vervangen. Dus ik hoop er dan nog vele kilometers mee te rijden!
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 28.11.2018 - 05:40  ·  #35
Quote door Ed

Quote door Dirk342

De D2 (1.6 diesel) is gewoon een rotblok in mijn eigen en leuk voor een Focus oid maar absoluut Volvo onwaardig. Zowel qua rijden als qua sleutelen, een D4 is dan al een betere keuze, rijd beter en zijn ook (iets) steviger al blijft het een geleend blok wat Frot ook weer heeft geleend (meen ik). De moderne 4 cilinder twin turbo's word / is het ook niet want die halen echt geen 6 a 7 ton meer. Bij 2 ton zijn de meeste al zo goed als dood of op sterven na dood. Vind het echt rommel persoonlijk.



Bedoel je met 4 cilinder twin turbo het VEA blok?
D4 is bij mijn weten altijd het Volvo blok geweest, eerst de 2 liter 5 cilinder en later de 4 cilinder vea.
Ik bedoel hier alle 4 cilinder twin turbo's ( en tegenwoordig ook de 3 cilinder twin turbo in de XC40) mee Ed, zowel benzine als diesel ! Als ik zie wat voor ellende er is met bijvoorbeeld de T8 motoren uit de laatste XC90's, etc is dat echt Volvo onwaardig. Met, of net voor, 100 dkm beide turbo's verrot en word een eigenaar zonder pardon een paar duizend euro achteruit gekiept. Sinds de komst van Frot is de kwaliteit echt achteruit gegaan en nu, onder Chinese leiding, is het niet veel beter helaas.

Zelfs de dealers maken wel het geintje van; toen Frot erbij kwam is het goede van Volvo naar Frot gegaan en de rotzooi van Frot in de Volvo gekomen. Het goede, de 5 cilinder motoren naar de Focus toe, de rotzooi; het complete onderstel. Het leuke dan wel weer is dat de Aston Martin gebruik maakt van dezelfde sleutels als Volvo.
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 28.11.2018 - 07:49  ·  #36
Een tijdje terug stond ik voor een vergelijkbare keuze: benzine of diesel. 5-7K uit te geven. Wat te doen?
Uiteindelijk ben ik gaan zoeken naar een V70N D5 handbak, Euro4, met relatief weinig km’s en sluitende onderhoudshistorie. Ook was een eis dat er eerder dan die 30K olie was ververst, liefst om de 15K. Uiteindelijk een Belg gevonden. Ze zijn nog wel te vinden her en der.
Eerder had ik een XC70 D5 automaat. Daarmee haalde ik nipt 1:12. Met deze V70 fluitend 1:17 en als je je best doet met lange stukken snelweg 1:19. Ook scheelt de handbak V70 twee wegenbelastingtredes tov een XC automaat.
Omslagpunt van deze diesel tov een benzine is erg laag.
Veel plezier met je zoektocht....wat het ook moge worden....het zoeken vind ik altijd het leukste :-)
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 28.11.2018 - 08:59  ·  #37
Quote door Dirk342

Quote door Ed

Quote door Dirk342

De D2 (1.6 diesel) is gewoon een rotblok in mijn eigen en leuk voor een Focus oid maar absoluut Volvo onwaardig. Zowel qua rijden als qua sleutelen, een D4 is dan al een betere keuze, rijd beter en zijn ook (iets) steviger al blijft het een geleend blok wat Frot ook weer heeft geleend (meen ik). De moderne 4 cilinder twin turbo's word / is het ook niet want die halen echt geen 6 a 7 ton meer. Bij 2 ton zijn de meeste al zo goed als dood of op sterven na dood. Vind het echt rommel persoonlijk.



Bedoel je met 4 cilinder twin turbo het VEA blok?
D4 is bij mijn weten altijd het Volvo blok geweest, eerst de 2 liter 5 cilinder en later de 4 cilinder vea.
Ik bedoel hier alle 4 cilinder twin turbo's ( en tegenwoordig ook de 3 cilinder twin turbo in de XC40) mee Ed, zowel benzine als diesel ! Als ik zie wat voor ellende er is met bijvoorbeeld de T8 motoren uit de laatste XC90's, etc is dat echt Volvo onwaardig. Met, of net voor, 100 dkm beide turbo's verrot en word een eigenaar zonder pardon een paar duizend euro achteruit gekiept. Sinds de komst van Frot is de kwaliteit echt achteruit gegaan en nu, onder Chinese leiding, is het niet veel beter helaas.

Zelfs de dealers maken wel het geintje van; toen Frot erbij kwam is het goede van Volvo naar Frot gegaan en de rotzooi van Frot in de Volvo gekomen. Het goede, de 5 cilinder motoren naar de Focus toe, de rotzooi; het complete onderstel. Het leuke dan wel weer is dat de Aston Martin gebruik maakt van dezelfde sleutels als Volvo.


Bedoel je dan de D4 Dirk, de T8 heeft 1 turbo en 1 compressor namelijk.
Ben zelf nog geen problemen met de turbo's tegen gekomen bij de VEA blokken, wel heel veel andere problemen overigens. Maar ik zie natuurlijk lang niet alles voorbij komen.

Wat kwaliteit betreft kan ik deels met je mee gaan. Vanuit monteurs perspectief heeft Ford inderdaad niet veel goeds gebracht, de kwaliteit is zeker achteruit gegaan. maar bijvoorbeeld de onderstellen zijn een flinke stap vooruit gegaan sinds de menging van Ford. Dat kan Ford altijd heel goed, en de Volvo's van na die tijd rijden echt wel stappen beter. En wat dacht je van de verwarmbare voorruit, ook zo'n super handige optie die vroeger alleen aan Fords (en een landrover) was voorbehouden.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3238
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 28.11.2018 - 10:04  ·  #38
Ed heeft gelijk: T8 heeft turbo + compressor. Ik heb mechanisch geen enkel probleem gehad met mijn T8, alleen -in het eerste begin- elektronische problemen.
Software updates doen erg veel voor de laatste modellen. Verder is het zo dat (voor mezelf sprekend) van de 32K die ik er nu op heb staan minstens de helft van de gereden kilometers elektrisch zijn verreden. Dus dan loopt de benzinemotor niet eens mee. Vooropgesteld dat de auto straks er 2 ton op heeft staan, hoeveel kilometers zijn dan voor rekening van de elektromotor? Komend vanuit een getunede V70 T5 op LPi, is met name het doorsneeverbruik van de XC90 frappant. Zo zuinig voor zo'n grote auto, met evengoed een vermogen van 421 PK (Heb er een Polestar tuning in zitten). Die tuning voegt overigens slechts 14 PK toe aan de verbrandingsmotor. Het verschil zit hem vooral in het schakelgedrag in de sportieve modus.
Hoe dan ook, ik heb geen spijt gehad van de overstap, wat heet... De voortschrijdende techniek is overduidelijk.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 28.11.2018 - 12:00  ·  #39
Jullie hebben idd gelijk inzake de turbo en compressor, op de een of andere manier blijft dat hier niet goed hangen, noem het altijd twin-turbo :)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 28.11.2018 - 12:47  ·  #40
Als je bovenstaande leest dan lijkt het er bijna op dat geen enkele nieuwe auto verstandig is om te kopen. Maar wat steeds de kanttekening is, als iemand problemen heeft wordt via allerlei kanalen wereldkundig gemaakt, maar hoeveel is het procentueel? Als er 100 personen zijn met bv een kapotte turbo, en dat is op 200000 autos, dan valt dat mee, maar als het op 1000 autos is niet. En precies dit is vaak onduidelijk. De grote massa die probleemloos met een auto rijdt hoor en zie je niet.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat we tegenwoordig in een consumptiemaatschappij leven, waarbij duurzaamheid een vies woord is geworden. Terwijl duurzaam in mijn beleving milieubewust is. De ontwerpers kunnen tegenwoordig heel goed bepalen hoe lang iets heel blijft of probleemloos blijft functioneren. En de levensduur van een benzine auto is op 150000 km gesteld, en daarna mag hij instorten. Zo is roest tegenwoordig ook weer een issue bij autos, goedkoper blik,en geen antiroest behandeling scheelt ook weer geld.
Dus ik zou zeggen, zoek een auto die keurig zijn beurten op tijd heeft gehad, en koop die met garantie, of hou een bedrag achter de hand voor reparaties.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 28.11.2018 - 13:02  ·  #41
Dat is sowieso in mijn ogen al een heel goed advies. Toch zou ik persoonlijk een beetje weg blijven van die hele jonge dingen, en wat de T8 aangaat even een kleine opsomming van wat ik zeker weet en bij 1 dealer (verschillende auto's):
*compressor en turbo bij meerdere auto's reeds vervangen, allemaal net voor of net op 100dkm, slechts enkele volledige garantie
*die elektromotor achterin bij 2 auto's vervangen onder garantie door Volvo Beesd
*2 benzinemotoren vervangen onder garantie
*vreselijk veel gedoe met de software en bijbehorende storingen.

Dit aangaande de nieuwe XC90 (wat ik echt een schitterende auto vind), helaas komen de nieuwe S en V90 er ook niet echt goed vanaf, een hoop van vernoemde storingen ook al bij die auto's. Van 1 nieuwe XC40 is die 3 cilinder pruttel al vervangen onder garantie (uiteraard) maar het geeft mij te denken. Dat is ook een van de reden waarom ik bij de wat oudere Volvo's zweer.

Onderstellen is altijd een persoonlijk iets (buiten het technische om) en persoonlijk vind ik de onderstellen van Frot niet fijn. De enigste leuke wielophanging van een Ford is die van een oude zowel nieuwe Amerikaanse Mustang. Noem mij 1 Duitse Ford op, die een perfecte of goede wegligging had buiten de Escort Cossworth) te beginnen met een Granada (was rommel), de Taunus en Sierra idem (ook de cossworth serie, dweilers eerste klas), Scorpio was ook een drama zowel qua sleutelen als om te rijden (het ging overal heen waar jij niet wou). Persoonlijk vind ik de Focus en Mondeo niet fijn rijden, maar een V50 of V70 weer wel. Onderstellen zijn gewoon hetzelfde. Het leuke een Amerikaanse Granada reed beter als zijn Duitse broer ???
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3872
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 28.11.2018 - 13:16  ·  #42
Tja, de meeste oude Volvo's rijden ook als een dweil, dus dat zegt niks. En de grote Volvo's rijden behoorlijk 'wollig', niks mis mee, als dat je voorkeur is. Maar km dan te zeggen dat een Ford (continu frot klinkt trouwens erg kinderachtig en flauw) dan slecht is, omdat het gewoon anders is afgesteld (sportiever en duidelijk meer op bochtenwerk gericht) vind ik dan weer een beetje raar.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 28.11.2018 - 14:41  ·  #43
De Escort Cossworth heeft/had een fantastische wegligging, dat zul je mij ook niet horen ontkennen. De Ford (op jouw verzoek) Focus RS idem maar een standaard Focus daarintegen weer niet, terwijl dit hetzelfde onderstel is als een V50. Wat de een fijn vind rijden, vind een ander helemaal niets. Heel simpel. Ik heb in al die jaren echt alles wel een keer gereden, variërend van Porsche tot Eend. Voor snel en hard rijden was die Porsche geweldig, comfortabel voor geen ene meter ! De Jaq liep op de lange afstanden en rustig cruisend op 150-160 km/h geweldig, maar snel bochtenwerk hoef je er echt niet mee te doen. Idem voor de Mercedessen, Maybach, etc. met als enigste zeer welkome uitzondering die Mclaren van een vriendin van mij. Ferrari stuurt top en de tegenwoordige modellen hebben een geweldig comfort, de oudere modellen daarintegen helemaal niets maar was ook niet belangrijk. Ik denk dat voor mij de enigste uitzondering is op snel/hard en comfort een Aston Martin zou zijn en ja, daar is ook Ford eigenaar van.

Comfort en ervaring met rijgedrag is puur persoonlijk.
wout777
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 83
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 28.11.2018 - 14:47  ·  #44
De recente Ford onderstellen zijn absoluut fijner dan de recente van Volvo (de echte nieuwe kan ik niet over oordelen). De 'oude' Fords daarentegen waren inderdaad dweilen, maar vanaf ±2000 is het allemaal prima.
Ja, dat is subjectief.
Maar de oudere Volvo's zijn heel slecht de bocht om te krijgen. Rechtuit is het allemaal prima, korte richels daargelaten.

Ik rij nu in een V70 2.0t van 2011, Stuurt echt lekker en ik vind het kwaliteitsgevoel absoluut niet minder dan bij een N of classic. Ook rechtuit heerlijk ontspannen en minder zenuwachtig op de korte richels.
Na 7 jaar kraakt er nog helemaal niets en de auto rijdt snaarstrak.

En ja, die 4 cilinder mist karakter, maar verder is er niets op aan te merken. Koppel genoeg en ook het verbruik is gunstiger. Ik zou hem zeker willen ruilen met een 5-cilinder voor het geluid, maar rationeel gezien is het zeker niet nodig. Het is zeker geen rommel.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 28.11.2018 - 15:25  ·  #45
Mijn beste auto (lees auto met minste dingen stuk) is een V70 2.4D van 2008 geweest. Heb die auto 4 jaar en 140.000 km gereden. Alleen 1 achterschokbreker en wervelklep stuk, de rest alleen normaal onderhoud. Met de oudere wel "wat meer" ellende gehad, waarbij een V70R classic de kroon spande.
De nieuwere Volvo's hebben een wat mij betreft steeds verbeterde wegligging gekregen, waarbij de nieuwste generatie zondermeer verfijnd genoemd mag worden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0