Antenne/ontvangst S60

Alweer een vraag hier over..

JJS60
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Antenne/ontvangst S60

· 
Posted: 11.10.2016 - 15:59  ·  #1
Hallo forummers,

Na veelvuldig lezen op dit mooie forum over de ontvangst (of het ontbreken daarvan) in onze Volvo's, ben ik ook eens op onderzoek uitgegaan in mijn S60. Want ook ik ervaar problemen met de fm-ontvangst. Hij stoort behoorlijk vaak, de zender/frequentie waar hij op staat maakt niet uit. In mijn vorige 2 S60's ging dat toch wel beter voor mijn gevoel.

Ik heb achterin gekeken en daar hangt inderdaad een witte versterker, waar de stekkertjes goed van aangesloten lijken te zitten. Er gaat een snoer, omhult met van dat grijze isolatiespul, naar beneden en verdwijnt ergens onder de kuip van het reservewiel, zo lijkt het. Verder zie ik alleen een kabeltje naar voren gaan, dit lijkt mij de antennekabel naar de headunit?

Middels het hidden menu heb ik de radio op de "diversity mode" gezet, dan geeft hij tijdens spelen precies aan hoeveel ontvangst hij heeft op beide antennes en welke hij gebruikt. Mij valt dan op dat de ontvangst van antenne A eigenlijk structureel minder is als die van antenne B. De auto gebruikt dus eigenlijk vrijwel altijd antenne B. Je merkt ook dat als daar de ontvangst minder wordt, hij begint te storen. A wordt dan echter ook minder en hij schakelt dan dus ook niet over.

Nu weet ik niet of en wat het dan zegt, maar naar mijn idee zit er in de ontvangst van A iets niet goed?

Mijn vragen dus eigenlijk:

- wat ik gezien heb aan bekabeling in de achterbak, klopt dat met hoe het zou moeten zijn?
- hoort het dat de auto eigenlijk altijd antenne B gebruikt?
- en welke antenne is A en welke is B?
- zou het zo kunnen zijn dat er een rot contactje of iets op antenne A zit, waardoor die niet mee lijkt te doen?
- of denken jullie aan iets heel anders?

Ben benieuwd naar jullie reacties, dank alvast!

UPDATE: ik heb net nog een stuk gereden en toen viel mij op dat het toch net anders is. Linksboven naast FM verschijnt respectievelijk een 1 en een 2, ik denk dat dat aangeeft welke antenne hij gebruikt. Het gekke is dan: hij gebruikt vrijwel steeds 1, terwijl 2 het meeste ontvangt. Dus volgens mij blijft de probleemstelling verder hetzelfde :D

Fotootje van hoe dat er op display dan uit ziet.

Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: Antenne/ontvangst S60

· 
Posted: 11.10.2016 - 20:27  ·  #2
Heb je de contact overgangen al eens gereinigd ?
Raam, versterker bij het raam, versterker achterin en de antenne aansluiting ?
JJS60
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 12.10.2016 - 15:32  ·  #3
Dank voor je reactie!

Heb ik nog niet gedaan, ga ik komend weekend eens doen dan.
JJS60
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.10.2016 - 14:30  ·  #4
Ik heb ondertussen de contacten van de antenne/versterker rechts achterin, dus die van de bumper gereinigd, dat maakt geen verschil helaas.

Nu zoek ik mij echter gek naar de andere antenne en versterker. Links achterin kan ik niks vinden? Ook vind ik geen aansluiting voor de antenne in de achterruit. Ik lees elders op dit forum dat die aansluiting misschien in de zijstijl links zit, echter durf ik daar het plastic niet te verwijderen, aangezien daar ook een airbag achter zit... is die "angst" reeel? En is dat überhaupt wel de juiste plaats? :-)

Selected quotes for multi-quoting:   0