Anti-skid service, Motormanagement, storing remsysteem

Diverse foutmeldingen

cmarres
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Anti-skid service, Motormanagement, storing remsysteem

· 
Posted: 28.09.2016 - 16:00  ·  #1
Goedemiddag,

Zal me eerst even voorstellen. Ik heb een V70 (2.4, benzine) uit 2003, gekocht in 2012 met circa 195.000 op de teller. Met veel plezier heb ik er inmiddels 320.000 van gemaakt, zonder noemenswaardige grote problemen.

Sinds een week of twee krijg ik echter foutmeldingen op het display, nadat de auto terugkwam van de garage.
Reparaties die toen zijn uitgevoerd: distributieriem vervangen (was bij 160.000 gedaan, was wel weer nodig), koplamp (hele unit) vervangen (glas gebarsten), veiligheidsgordel bijrijdersstoel vervangen (door de hond doorgebeten). Verder geen grote ingrepen gedaan.

Nu krijg ik afwisselend de volgende meldingen in het display.
- Storing remsysteem. Stop z.s.m. Bij deze melding werkt alleen de brandstofmeter nog. De kilometerteller, toerenteller en temperatuur zakken helemaal weg. De airco doet het niet meer (blower wel), verder loopt de auto gewoon nog prima. ABS lampje en waarschuwingslampje remsysteem branden.
- Anti-skid service vereist. Wel kilometerteller en brandstofmeter, geen toerenteller en temperatuur. Cruise control werkt niet meer. Verder geen andere lampjes op het dashboard.
- Motormanagement service vereist. Alles werkt gewoon, geen andere lampjes op het dashboard.

In eerste instantie kwam alleen storing remsysteem opzetten. Ben toen naar de dichtstbijzijnde Volvo garage gereden, die de computer gereset heeft. Daar werd gezegd dat er zo veel foutmeldingen in de computer stonden, dat het systeem op hol sloeg. Alles gewist, gereset en inderdaad was de melding daarna weg.

Helaas kwam de melding na 2 dagen weer terug.
Mijn garage had geen idee. Heeft remsysteem nagekeken en aangegeven dat er niets mis is met de remmen, dus dat het wat dat betreft niet gevaarlijk is om door te rijden. Wel wilden ze op zoek naar de fout. Kwamen zelf met een kapotte ABS-ring.

Nu krijg ik afwisselend bovenstaande meldingen in mijn display, waarbij motormanagement nu eigenlijk continu in beeld is.

Heb al een aantal mogelijke oorzaken langs zien komen in andere topics, maar dat was meer voor de afzonderlijke meldingen, maar niet voor alle drie deze meldingen.
Dit heb ik allemaal verzameld (ben druk geweest):
- Slechte accu
- Aanhalen centrale bouten
- ABS module
- defecte stuurhoeksensor
- DIM (of DEM) module
- ECM
- gierhoeksensor (onder bijrijdersstoel???)

Voordat ik mijn auto naar de garage breng en hen allerlei onderdelen ga laten vervangen, op zoek naar de mogelijke oorzaak, wil ik even hier checken wat de mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn.

Ik heb overigens alleen de meldingen in het display, niet de foutmeldingen uit Vida(?).

Hoop dat jullie kunnen helpen.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

Re: Anti-skid service, Motormanagement, storing remsysteem

· 
Posted: 28.09.2016 - 16:44  ·  #2
Goedemiddag

Eerst uitlezen met vida....

Enjoy the ride...
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 28.09.2016 - 17:19  ·  #3
Hallo Charles,

Welkom hier.
Er is een lijst waar leden met Vida instaan.
Je kunt een lid bij je in de buurt vragen, of hij de auto voor je uit wil lezen.
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 28.09.2016 - 18:47  ·  #4
Hi Charles, ook welkom hoor.

Je schrijft dat de meldingen kwamen nadat de auto terugkwam van de garage..
was dit direct erna? Ben je er niet mee teruggegaan?
(het is lastig "bewijzen" geef ik toe.. maar men zou je wel iets verschuldigd moeten zijn lijkt me..)
Men is wel met de bijrijdersstoel bezig geweest, wellicht die sensor?

Je lijstje is wel goed moet ik zeggen! Dit zijn wel de meest voorkomende oorzaken denk ik.
Gelukkig kan je zelf enkele doen en /of goedkoper regelen.
- accu: kan je zelf, dat is bijna plug and play (min pool los - plus poos los - accu eruit, nieuwe erin - sleutel op stand 2 - pluspool vast- min pool vast. Dit lost de meest vreemde storingen soms op --> mits deze natuurlijk in slecht staat is, redelijk snel leeg is bijv. Te koop met korting bij parts4swedes.
- gierhoek sensor: op de sloop, bv Rima. wellicht kunnen ze hem ook nog plaatsen daar, ze hebben een paar bruggen
- de moer van de aandrijfassen: bv op komende sleutelmeeting, 15 okt. Ik wil ze dan ook ff natrekken, bij mijn auto komt de Anti-skid 1x per 2 a 3 weken zo ongeveer. (overige issues niet trouwens, alleen anti-skid.)
- als het de electronica zou zijn: ETS; die komt overal uit http://www.ets1.nl/home.html

Een meting met VIDA, nu die gewist is, is idd zeker een van de eerste dingen die je nu moet doen, evt. nadat je de accu hebt vervangen, dan heb je die in elk uitgesloten.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
DJ

P.S. mijn workarround voor de Anti-skid; auto uitzetten, starten en weer uitzetten-starten. De melding is dan uiteraard veranderd in die andere; dat de tractioncontrol tijdelijk uit staat of zoiets, maar na 50 meter rijden verdwijnen die meldingen/ gaan de lampjes uit en is DSTSC gewoon weer actief, is er niets meer aan het handje. >_<

Ik vermoed dat het de assen zijn/ de moer want het is vaak bij wegrijden, even de tractie kwijt etc.
cmarres
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 29.09.2016 - 16:29  ·  #5
Dank voor jullie antwoorden.

Ben net even langs de garage gereden. Bijgaand een screenshot van Vida. Kunnen jullie hier iets mee?

Garage dacht aan heel veel opties:
- teller kapot
- CEM module
- vocht ergens in de bedrading.

Ze gaan nu even overleggen wat de mogelijke fouten kunnen zijn, voordat we het hele dashboard uit elkaar gaan halen. Morgen hoor ik meer.

You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 29.09.2016 - 18:51  ·  #6
Teller zou kunnen, maar net zo goed kan het ook de CEM zijn.
Ets kan dit voor je repareren, Volvotune kan deze clonen.
Kan je behoorlijk in de rekening schelen.
cmarres
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 02.10.2016 - 08:44  ·  #7
Dank voor de tips.

Auto gaat volgende week naar de garage. Daar gaan ze eerst even kijken of de uitgevoerde reparaties er iets mee te maken hebben.
cmarres
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 16.10.2016 - 09:06  ·  #8
Even een update.

De garage heeft de auto weer uitgelezen en contact gehad met ETS. Samen hebben ze geconcludeerd dat het bijna zeker de CEM is die dit veroorzaakt. Deze is inmiddels door ETS gerepareerd en zit er weer in.

Hoop dat dit inderdaad het probleem was. Nu maar afwachten dus.
MikeS80
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 16.10.2016 - 21:22  ·  #9
Benieuwd of je klachten wegblijven, laten we het hopen !
Sommige storingen zoals deze zijn redelijk vervelend. Hopelijk ben je er nu vanaf.

Ik heb een workaround gevonden die nu al enkele maanden goed werkt;

Bij instappen rem redelijk flink even 3 keer intrappen, contact aan, rem vasthouden, kost
wat kracht... dan starten, rem zakt langzaam iets naar onderen, als het stopt rem iets loslaten en 2x pompen. Houdt de storing weken lang weg. Tot ik het 1x vergeet, storing...

Mijn computer lijkt daarmee OK. Ik post dit uit dankbaarheid voor een Engelse Volvo rijder ergens
op een Amerikaans forum. Die had deze tip gekregen van zijn garage...en..werkt bij mij ook.

Mogelijk leest iemand dit die er wat aan heeft.
Blijft een raar verhaal maar is 100% reproduceerbaar in mijn auto.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 16.10.2016 - 21:39  ·  #10
Zakt bij jouw je rempedaal naar beneden als je motor loopt? Bij mijn auto wordt 't vacuum gemaakt door een elektrische pomp. Dan zakt m'n pedaal al als ik het contact aan zet. Kan me voorstellen dat je procedure dan geen of een andere invloed heeft.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 16.10.2016 - 21:44  ·  #11
@ MikeS80,
je omschrijving doet mij vermoeden dat je weglekkende remvloeistof in het systeem aan het pompen bent. Ik zou het niveau van je reservoir maar eens goed in de gaten gaan houden als ik jou was, om zeer onaangename verrassingen voor te blijven.

Selected quotes for multi-quoting:   0