Quote door TeeFive
Ten eerste: als DSTC ingrijpt slipt het betreffende wiel juist wel! DSTC moet dat tegengaan/voorkomen. Dus grijpt in.
Ten tweede: De meting voor het al of niet slippen van het wiel gebeurt direct aan de naaf/wiellager. Wat de aandrijfas doet heeft geen invloed op ABS en DSTC. ABS en DSTC reageren alleen op basis van wat de wielen doen in relatie tot wagen beweging(yaw-sensoren) en snelheid.
Wat wel invloed zou kunnen hebben: een los zittende ABS sensor, een vervuilde of gebarsten(!) ABS puls tand ring of vervuilde ABS-sensor kop.
Dat alles kan valse input geven aan de ABS/DSTC module.
Ten eerste: ik stel ook niet dat DSTC niet ingrijpt, alleen dat er geen daadwerkelijk gripverlies optreedt...
Ten tweede: wat de aandrijfas 'doet' heeft zeker wel invloed op het ABS en DSTC systeem, dat geef je zelf al aan: de ABS ring zit op de aandrijfas, en (mede) op basis daarvan werken deze systemen. Mijn uitleg is wat minder technisch, maar we bedoelen hetzelfde lijkt mij.
verschil echter is dat er omschreven wordt dat er duidelijk minder vermogen/aandrijving is. DSTC grijpt wel wat in, maar als je gas blijft geven vind ik dat niet een serieuze ingreep eigenlijk... (wordt niet beschreven of er nog gas gegeven wordt in deze situaties). Vandaar mijn suggestie om te kijken of er nog wel aandrijving is. als de aandrijfas namelijk te ver uit de naaf komt kan die vrij komen te liggen, gevolg: DSTC lampje omdat de ABS ring buiten zicht is, en geen aandrijving omdat de as vrij rond draait.
Afijn, TS, zoek het eens in de ABS regio van de voorwielen, dan kom je vast in de buurt van je probleem..
zoals TeeFive aangeeft kan het ook gewoon een ABS sensor of ABS ring probleem zijn, alleen kan ik me het 'duidelijk' inhouden dan niet goed voorstellen... en ook niet dat dit zich alleen voor doet in bochten naar rechts....
makkelijkste
: wieldop of naafkapje uit je velg wippen en voelen (met de hand eerst) of de centrale bout nog vast zit... let wel erg op met het aandraaien van die dingen, want het zijn breekbouten en ik weet uit ervaring dat dat sneller gebeurd dan je denkt...
bij twijfel de garage even laten doen...
succes!