antislip treed in werking bij scherpe bocht naar rechts

 
 
 
 
 
petervolvos60
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: hengelo
Leeftijd: 54
Berichten: 729
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: antislip treed in werking bij scherpe bocht naar rechts

 · 
Posted: 19.08.2014 - 19:11  ·  #16
niemand geen idee meer ? O-)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: antislip treed in werking bij scherpe bocht naar rechts

 · 
Posted: 19.08.2014 - 21:20  ·  #17
Ik denk even mee
Als je D STC uit zet heb je het probleem dan ook nog (was me niet duidelijk of je dat al geprobeerd hebt)

Heb je de wielophanging gecontroleerd op speling op bv fusee etc ( misschien wat lastig als je geen brug hebt)

Als wiel ruimte heeft kan DSTC aanslaan.

Hoe is het met je ABS sensoren volgens mij worden die gebruikt om snelheden van de wielen te vergelijken.
bv slechte kabel die bij bocht contact verliest
meeste kracht zul je in twee in de bocht op de wielen zetten. naar rechts zou ik links checken daar komt de meeste kracht op

??????? wordt vervolgt ???
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: antislip treed in werking bij scherpe bocht naar rechts

 · 
Posted: 19.08.2014 - 22:57  ·  #18
Quote door petervolvos60

op het knopje middenconsole staat STC, staat aan.
Achterbanden op 2.4 bar, voor op 2.5 bar. Achter beide zelfde merk en goed profiel, voor beide zelfde merk redelijk profiel.
Remvloeistof tot bovenin gevuld.


die achterbanden staan te slap: probeer eens 2,8 achter en 2,5 voor.
Heeft dat invloed? JA, dat heeft invloed, de banden zijn onderdeel van het veersysteem, door ze achter harder op te pompen versterk je de vering achter een beetje waardoor de auto minder neiging tot rollen heeft. waardoor de binnenste wielen in de bocht beter aan de grond blijven.

Dan nog iets: hoe is het met de stabilisator uplinks op de vooras? als er speling op zit heeft dat ook invloed op de bodyrol en zou er te vroeg toe kunnen leiden dat DSTC ingrijpt. Een kapotte veer of schokdemper kan het contact van de band met het wegdek ook doen verminderen. Gevolg: DSTC grijpt vroeger in.

DSTC grijpt in zodra het binnenste wiel in de bocht doorslaat/slipt. DSTC stuurt dan de rem op dat doorslaande wiel aan om het wiel weer grip te geven.
Jan480
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 830
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: antislip treed in werking bij scherpe bocht naar rechts

 · 
Posted: 19.08.2014 - 23:49  ·  #19
Als ik je verhaal goed lees ervaar je geen slippende banden oid. Heb je de naafkapjes van de wielen al eens verwijderd om te kijken pf de borgbout van je aandrijfassen nog goed vast zitten! (of niet afgebroken?) wellicht als de vout los is, dat bij verre stuuruitslag je aandrijfas voor een groot deel vrijkomt en het wiel niet meer aandrijft.. Dit kan worden opgemerkt als een slipped wiel, en dus oranje lampje..
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: antislip treed in werking bij scherpe bocht naar rechts

 · 
Posted: 20.08.2014 - 11:15  ·  #20
Quote door Jan480

Als ik je verhaal goed lees ervaar je geen slippende banden oid. Heb je de naafkapjes van de wielen al eens verwijderd om te kijken pf de borgbout van je aandrijfassen nog goed vast zitten! (of niet afgebroken?) wellicht als de vout los is, dat bij verre stuuruitslag je aandrijfas voor een groot deel vrijkomt en het wiel niet meer aandrijft.. Dit kan worden opgemerkt als een slipped wiel, en dus oranje lampje..


Ten eerste: als DSTC ingrijpt slipt het betreffende wiel juist wel! DSTC moet dat tegengaan/voorkomen. Dus grijpt in.
Ten tweede: De meting voor het al of niet slippen van het wiel gebeurt direct aan de naaf/wiellager. Wat de aandrijfas doet heeft geen invloed op ABS en DSTC. ABS en DSTC reageren alleen op basis van wat de wielen doen in relatie tot wagen beweging(yaw-sensoren) en snelheid.

Wat wel invloed zou kunnen hebben: een los zittende ABS sensor, een vervuilde of gebarsten(!) ABS puls tand ring of vervuilde ABS-sensor kop.
Dat alles kan valse input geven aan de ABS/DSTC module.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: antislip treed in werking bij scherpe bocht naar rechts

 · 
Posted: 20.08.2014 - 14:35  ·  #21
nou zag ik laatst dat de abs ring op de aandrijfaszit :-) jaja aan het einde op de homokineet tegen het wiellager of is het de wiellager?? Dus als de as los ligt en er uitschuift verdwijnt de absring uit t zicht van de abs sensor en dan.........
nou dat is eerst wel even hulp genoeg denk ik :-)
ben je zelf in staat dit soort controles te doen?

oja losse as is makkelijkst (afhankelijk van velg) bij mij volvo dopje er af wippen in het midden van wiel en kijken of bout los zit.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jan480
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 830
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: antislip treed in werking bij scherpe bocht naar rechts

 · 
Posted: 20.08.2014 - 16:42  ·  #22
Quote door TeeFive

Ten eerste: als DSTC ingrijpt slipt het betreffende wiel juist wel! DSTC moet dat tegengaan/voorkomen. Dus grijpt in.
Ten tweede: De meting voor het al of niet slippen van het wiel gebeurt direct aan de naaf/wiellager. Wat de aandrijfas doet heeft geen invloed op ABS en DSTC. ABS en DSTC reageren alleen op basis van wat de wielen doen in relatie tot wagen beweging(yaw-sensoren) en snelheid.

Wat wel invloed zou kunnen hebben: een los zittende ABS sensor, een vervuilde of gebarsten(!) ABS puls tand ring of vervuilde ABS-sensor kop.
Dat alles kan valse input geven aan de ABS/DSTC module.


Ten eerste: ik stel ook niet dat DSTC niet ingrijpt, alleen dat er geen daadwerkelijk gripverlies optreedt...

Ten tweede: wat de aandrijfas 'doet' heeft zeker wel invloed op het ABS en DSTC systeem, dat geef je zelf al aan: de ABS ring zit op de aandrijfas, en (mede) op basis daarvan werken deze systemen. Mijn uitleg is wat minder technisch, maar we bedoelen hetzelfde lijkt mij.

verschil echter is dat er omschreven wordt dat er duidelijk minder vermogen/aandrijving is. DSTC grijpt wel wat in, maar als je gas blijft geven vind ik dat niet een serieuze ingreep eigenlijk... (wordt niet beschreven of er nog gas gegeven wordt in deze situaties). Vandaar mijn suggestie om te kijken of er nog wel aandrijving is. als de aandrijfas namelijk te ver uit de naaf komt kan die vrij komen te liggen, gevolg: DSTC lampje omdat de ABS ring buiten zicht is, en geen aandrijving omdat de as vrij rond draait.

Afijn, TS, zoek het eens in de ABS regio van de voorwielen, dan kom je vast in de buurt van je probleem..

zoals TeeFive aangeeft kan het ook gewoon een ABS sensor of ABS ring probleem zijn, alleen kan ik me het 'duidelijk' inhouden dan niet goed voorstellen... en ook niet dat dit zich alleen voor doet in bochten naar rechts....

makkelijkste check: wieldop of naafkapje uit je velg wippen en voelen (met de hand eerst) of de centrale bout nog vast zit... let wel erg op met het aandraaien van die dingen, want het zijn breekbouten en ik weet uit ervaring dat dat sneller gebeurd dan je denkt...

bij twijfel de garage even laten doen...

succes!
petervolvos60
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: hengelo
Leeftijd: 54
Berichten: 729
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: antislip treed in werking bij scherpe bocht naar rechts

 · 
Posted: 21.08.2014 - 11:59  ·  #23
Wauw he, wat een feedback, super! Ik ga de mogelijkheden langs, waarschijnlijk met ook een bezoek bij de garage.
Het is gewoon vervelend wanneer je lekker groen hebt voor rechts af, hij bij rechtsaf gaan en gasgeven behoorlijk inhoud(met knipper lampje).Naar links kan ik het niet opwekken, naar rechts hoef je alleen maar gas te geven in de bocht(vaak 2de versnelling)
Nogmaals bedankt, ik vermeld mijn bevindingen hier! :-)
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: antislip treed in werking bij scherpe bocht naar rechts

 · 
Posted: 21.08.2014 - 23:05  ·  #24
ik zie het nu ook op die pdf, jullie hebben gelijk.
Vreemd dat ik dacht dat het anders was.
Als die bout inderdaad los zit kan de as er in bochten een stukkie uit komen.
misschien net genoeg zodat de pulsering niet meer onder de sensor door draait.
Draai je het stuur recht dan veert het wiel weer in normale stand en komt de aandrijfas ook weer op de normale positie.

Dat zou het kunnen zijn. Morgen ook maar eens op mijn auto checken.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: antislip treed in werking bij scherpe bocht naar rechts

 · 
Posted: 22.08.2014 - 21:08  ·  #25
Eigenlijk wel apart dat het loslopen van de naafmoer zo vaak voorkomt... Ik moet er ook maar eens naar kijken, zit hier geen splitpen op of iets dergelijks??
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: antislip treed in werking bij scherpe bocht naar rechts

 · 
Posted: 22.08.2014 - 21:14  ·  #26
Ik borg ze met wat locktite blauw.
zit nl ook op bout als je m nieuw er op zet.
kan ie niet zo maar los komen.
splitpen wil niet gezien de constructie.

vins het sowieso appart hoe wijnig splitpennen Volvo gebruikt.
meeste merken hebben ook op spoorstangen fuseekogels etc splitpennen.
nou ja Locktite blauw dus.

Is wel de makkelijkst los te krijgen naafbout die ik tegengekomen ben. :D
petervolvos60
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: hengelo
Leeftijd: 54
Berichten: 729
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: antislip treed in werking bij scherpe bocht naar rechts

 · 
Posted: 23.08.2014 - 11:56  ·  #27
rechts voor kon ik makkelijk de bout met dop 13 een ietsje aandraaien, links niet.
Ik durf hem niet lekker vast te trekken(zie uitleg van een mede forummer), maar is dat beetje, halve slag, voldoende voor het niet goed werken van?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: antislip treed in werking bij scherpe bocht naar rechts

 · 
Posted: 23.08.2014 - 12:10  ·  #28
met los wordt hier ook echt los bedoeld, met de hand te draaien of zelfs los liggend. de as moet dan nl stukje uit fusee/lager schuiven kunnen.
dus dat lijkt t niet te zijn. Dit was de makkelijkste.
Nu wordt het toch eerder een kwestie van hele ophanging even checken of ABS ring of sensor.
ik zal eens even zoeken naar gehele werking met ook ander sensoren. Alleen in de tweede versnelling leg ik nog maar even uit als de manoeuvre waarbij meeste zijwaardse kracht op de wielen/ auto komt.
petervolvos60
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: hengelo
Leeftijd: 54
Berichten: 729
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: antislip treed in werking bij scherpe bocht naar rechts

 · 
Posted: 23.08.2014 - 12:44  ·  #29
duidelijk wbt de tweede versnelling, jammer dat dit het dan niet was :'(
HansS80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Leeftijd: 59
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: antislip treed in werking bij scherpe bocht naar rechts

 · 
Posted: 23.08.2014 - 12:46  ·  #30
Weet iemand met hoeveel Nm de bout vast moet worden gezet?

Hans
 
Selected quotes for multi-quoting:   0