ANWB Connected

BraboFrits
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 68
Subject:

ANWB Connected

· 
Posted: 09.11.2018 - 10:28  ·  #1
Beste Volvo-vrienden,

Vandaag kreeg ik een mail van de ANWB m.b.t. de ANWB Connected service. Is dus een connector die de ECU uitleest en je hebt verbinding met de ANWB die allerlei zaken kan uitlezen van je auto.

Ziet er op zich niet verkeerd uit maar ik ben benieuwd of hier leden zijn die dit al hebben en zo ja, wat zijn hun ervaringen. Plussen en minnen, kortom, is het interessant om aan te schaffen?

Ben benieuwd naar jullie meningen!
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

Re: ANWB Connected

· 
Posted: 09.11.2018 - 10:37  ·  #2
Waarom zou je dat willen? Het is gewoon een OBD2 reader die continu in verbinding staat met de ANWB.
Afgezien van het feit dat je met een OBD2 lezer heel veel functionaliteit mist t.o.v. VIDA, vind ik het ook een zware inbreuk op je privacy. Zou mij namelijk niks verbazen als ze alles gewoon loggen (o.a. snelheid), aangezien ze ook reclame maken voor verzekeringen die goedkoper zijn als je rustiger rijdt.
da goose
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Homepage: dagoosemastering.n…
Subject:

· 
Posted: 09.11.2018 - 11:09  ·  #3
Quote door [-Tom-]

Waarom zou je dat willen? Het is gewoon een OBD2 reader die continu in verbinding staat met de ANWB.
Afgezien van het feit dat je met een OBD2 lezer heel veel functionaliteit mist t.o.v. VIDA, vind ik het ook een zware inbreuk op je privacy. Zou mij namelijk niks verbazen als ze alles gewoon loggen (o.a. snelheid), aangezien ze ook reclame maken voor verzekeringen die goedkoper zijn als je rustiger rijdt.

Dat klopt, ik heb zo'n veilig rijden verzekering met (ik gok exact dezelfde dongle) en daar kunnen ze dmv gps alles tracken. In dit geval krijg ik extra korting omdat ik wat rustiger rijdt (scheelt ook brandstof) en dat is op zich best een fijne stimulans. Big brother houd je toch al 24/7 in de gaten, kijk voor de gein eens in de gps history van google maps. Je kunt exact zien waar je bent geweest en hoe je daarheen bent gegaan. (lopen, fiets, trein, auto, alles wordt herkend). Dan heb ik het nog geen eens over je internet verkeer natuurlijk..

Grappig voorval was wel dat toen we de auto net hadden (klein jaar geleden gekocht) en hij voor wat dingen nog naar de garage terug was, wij een 'zwarte melding' kregen voor onveilig en gevaarlijk rijden. Wat bleek, de auto was s'avonds om 23u met iets van 110/120 door een 60km zone gereden, en wel de weg waar de garage aanzit richting het huis van de eigenaar een paar KM verderop. De volgende morgen om iets voor 8u ging de auto weer keurig terug naar de garage (iets minder hard) en werdt ik iets later gebeld dat de auto klaar was. De exacte locatie, sneldheid, tijd kreeg ik keurig van de anwb in een mail. En nadat ik had gebeld naar de anwb werdt het bevestigd dat de auto s'morgens weer naar de garage terug was.
De garage ontkende, maar het bewijs was er gewoon, tot op de seconde nauwkeurig. :)

Toen ik aan de ANWB vroeg of dit ook met diefstal gebruikt werdt kreeg ik een bevestiging daarvan, ze hebben een aantal auto's op die manier terug gevonden.
Of het wat toevoegd voor het uitlezen? in mijn geval niet omdat ik dat niet in het contract heb zitten, alleen de verzekering. Verder misschien wel leuk, maar geen vida en zeker geen reset/adjustment mogelijk.
ChrisMe
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 09.11.2018 - 11:17  ·  #4
Met dit soort tooltjes van verzekeringsmaatschappijen heb ik altijd het gevoel dat je zelf de bewijslast genereert waarop zij dan niet hoeven uit te betalen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.11.2018 - 11:21  ·  #5
Tja, ik heb de locatiegeschiedenis op mijn telefoon ook standaard altijd uitstaan. En binnenkort gaat al mijn internetverkeer via een VPN.
Ik vind het een slechte zaak. Uiteindelijk zal het er naar toe gaan dat je geen korting krijgt, maar dat de 'normale' verzekering duurder wordt. En je bij voorbaat dus in feite al 'verdacht' wordt van gevaarlijk rijgedrag.

Ik zie iig de toegevoegde waarde niet van het op afstand beperkt kunnen uitlezen van storingen. Met een OBD2 lezertje van 2,5 euro van AliExpress kan je precies hetzelfde.
The Falko
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

· 
Posted: 09.11.2018 - 11:35  ·  #6
Verwacht inderdaad dat het voornamelijk is voor rustig rijden en daardoor een goedkopere verzekering, ofwel ff loskoppelen als je gasgeeft ;) Kreeg toen ik de verzekering afsloot ook de vraag of ik interesse had maar direct daarna ook te horen dat mijn auto te oud is, lijkt mij ook lastig met een OBD poort onder de armsteun...
Lexus76
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 09.11.2018 - 11:44  ·  #7
Wij zijn eens heel lang op zoek geweest naar een man die in verwarde toestand zijn huis had verlaten. Ze konden hem niet weer vinden. Weken later werd hij per toeval tijdens baggerwerkzaamheden gevonden in zijn auto, op de bodem van een kanaal. Dat wil ik mezelf, maar mijn naasten al helemaal niet aandoen. Ik vind het dus niet erg als ik wordt gevold door een track systeem. Voor wat betreft de anwb tool zie ik ook geen voordelen. Dan liever een gps toevoeging in de CFE plus zodat ik straks ook kan zien hoe de monteur in mijn auto heeft gereden.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.11.2018 - 13:46  ·  #8
De jongste generatie Volvo's heeft dit standaard al dmv de Volvo on call app.
Je rittenhistorie is terug te lezen, incl. verbruik van benzine en (in mijn geval elektra), snelheid etc.
Maar ook kan je de auto op afstand starten en de parkeerverwarming mee bedienen.
Het geeft aan hoe warm/koud het rond de auto is, welke afspraken je hebt staan voor de komende periode en als je daarop klikt, staat je afspraak via één druk op de "knop" in de navi van je auto. Je kunt de portieren er op afstand mee openen en sluiten en de knipperlichten en claxon ermee op afstand bedienen.
Daarnaast zie je in één oogopslag of je bandenspanning, oliepeil, lampjes en remvloeistof nog op peil zijn en of je auto al snel aan een beurt toe is.
Tenslotte zit ook de complete manual van je auto erin opgenomen. Voor de rest ben je met de on call app direct verbonden met de Volvo hulpdienst en kan je deze gebruiken voor allerhande informatie en reserveringen. Best wel handig hoor...
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.11.2018 - 14:07  ·  #9
Tja, maar dat vind ik nog wat anders dan je gegevens afgeven aan een commerciële partij waar je (eventueel) ook verzekerd bent.
'Ja meneer, u reed 51,6 km/h, 50 km/h was de maximaal toegestane snelheid. We zullen de kosten op u verhalen + u bent uw no-claim kwijt'
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.11.2018 - 14:41  ·  #10
Jaja Pieter, jij hebt al die opties er op zitten maar ik moet het met een iets oudere versie doen.
Ik heb je XC90 bij de poetsdag bij jou gezien, werkelijk een schitterende voiture :fgrin:

Ik heb er ook wel moeite mee als de ANWB al die gegevens verkeerd(!) - gaat gebruiken. Het preventieve doel - dat is waar ze vooral mee adverteren - is prima maar je krijgt er inderdaad een heleboel minder fraaie zaken bij en dat wil ik zeker niet.

Denk ook niet dat ik het bestel maar was nieuwsgierig naar jullie mening en/of eventuele ervaringen.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.11.2018 - 14:51  ·  #11
Quote door [-Tom-]

Tja, maar dat vind ik nog wat anders dan je gegevens afgeven aan een commerciële partij waar je (eventueel) ook verzekerd bent.
'Ja meneer, u reed 51,6 km/h, 50 km/h was de maximaal toegestane snelheid. We zullen de kosten op u verhalen + u bent uw no-claim kwijt'

Daar heb je absoluut een punt Tom.
Incasseren kunnen ze als de beste. Maar uitbetalen is een heel ander verhaal....
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.11.2018 - 14:52  ·  #12
Quote door FritsieV70

Jaja Pieter, jij hebt al die opties er op zitten maar ik moet het met een iets oudere versie doen.
Ik heb je XC90 bij de poetsdag bij jou gezien, werkelijk een schitterende voiture :fgrin:

Ik heb er ook wel moeite mee als de ANWB al die gegevens verkeerd(!) - gaat gebruiken. Het preventieve doel - dat is waar ze vooral mee adverteren - is prima maar je krijgt er inderdaad een heleboel minder fraaie zaken bij en dat wil ik zeker niet.

Denk ook niet dat ik het bestel maar was nieuwsgierig naar jullie mening en/of eventuele ervaringen.

Heel eerlijk : ik zou het ook niet doen...
Enne, jouw auto is anders ook niet te versmaden hoor...!
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.11.2018 - 14:58  ·  #13
Quote door FritsieV70

Ik heb er ook wel moeite mee als de ANWB al die gegevens verkeerd(!) - gaat gebruiken.

Misschien de ANWB niet eens (en dat geloof ik best, want bij misbruik zijn ze meteen hun klanten kwijt), maar hoe groter hun database wordt met allerlei privé gegevens, des te interessanter gaat deze worden voor hackers. Wie weet waar het dan terecht gaat komen.
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.11.2018 - 15:10  ·  #14
Quote door PvL

Enne, jouw auto is anders ook niet te versmaden hoor...!

Absoluut! Hoewel ik verlekkerd kan kijken naar al die nieuwe XC90, V90 en V60 modellen met hun fraaie techniek zit ik nog steeds elke rit te genieten van mijn V70. Het is de bedoeling om er toch nog een aantal jaren mee te rijden.
Tenzij...'de tiende kan het gebeuren' en da's morgen weer... :happy:
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.11.2018 - 15:11  ·  #15
Gelukkig is er van dit alles voor mijn auto's absoluut geen sprake want is allemaal te oud, maar ik zou hier zelf niet zo blij van worden om eerlijk te zijn. Gemak dient de mens, maar het word (vind ik) met al die electronische onzin in de auto wel steeds slimmer. Dadelijk gaat het ding nog zelf voor ons tanken, etc. Ze waarschuwen al als de bandenspanning te laag is (waar is de tijd gebleven dat we allemaal trouw 1x per week de olie en de bandjes deden controleren ?) Ik vind die gadgets leuk in een auto van een ander, maar moet ze prive echt niet hebben.

hetzelfde van 'het in de gaten gehouden worden of hoe ik rij verhaal of wanneer ik pech heb' app en dergelijke meuk. Niets voor mij, het zou gemakkelijker moeten zijn maar ze hebben mij altijd geleerd dat als je onderweg stil staat je naar een praatpaal moet lopen en die zijn er ook al niet meer, dus je moet/kunt gewoon bellen. Of met de ANWB, of met een of andere assistancegroep cq verzekering. Vind het wel allemaal een beetje te ver gaan hoor.

Selected quotes for multi-quoting:   0