Ardeca heeft specs aangepast?

 
 
 
 
 
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 212
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Ardeca heeft specs aangepast?

 · 
Posted: 12.09.2017 - 17:00  ·  #1
Voor de Volvo 2 litertjes olie besteld, Bij de vorige beurt 5W40 pure sports gebruikt. Hier stond op de verpakking dat deze olie voldoet aan ACEA A3.

Maar nu nieuwe besteld en nou staat er op de nieuwe verpakking C3-12 dat zou dus betekenen dat ik deze olie niet meer kan gebruiken??

Ik weet zeker dat ik dezelfde olie heb besteld, En ben overigens zeer tevreden van dit merk olieverbruik is van 1 op 2000 naar 1 op 7000/8000 gegaan.



Links is oud rechts is nieuw
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Ardeca heeft specs aangepast?

 · 
Posted: 12.09.2017 - 17:11  ·  #2
is nog steeds een universele olie voor benzine, lpg- en dieselauto's. Dus zal nog steeds wel goed zijn neem ik aan.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Ardeca heeft specs aangepast?

 · 
Posted: 12.09.2017 - 18:01  ·  #3
De spec's zijn inderdaad aangepast. Stond al in de tekst op hun site, alleen hadden ze de plaatjes nog niet aangepast.
De A en C specificatie zijn NIET hetzelfde. Zie ook het draadje: "verbruik olie tegengaan met Bardahl B2 Oil Treatment?"
JanRSmit
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Leeftijd: 70
Berichten: 161
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Ardeca heeft specs aangepast?

 · 
Posted: 12.09.2017 - 18:15  ·  #4
I dat zo?
op het oude etiket staat ACEA A3/B4/C3, maw voldoet aan deze drie standaarden.
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 212
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Ardeca heeft specs aangepast?

 · 
Posted: 12.09.2017 - 19:03  ·  #5
Lijkt me wel raar dat de olie nu opeens is aangepast en er niet meer in kan terwijl de auto heel netjes loopt op deze olie... o.O
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3238
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Ardeca heeft specs aangepast?

 · 
Posted: 12.09.2017 - 21:08  ·  #6
Misschien even contact opnemen met Raymond van TPR?
BlackSpider
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 221
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Ardeca heeft specs aangepast?

 · 
Posted: 12.09.2017 - 21:24  ·  #7
De C3-12 norm gaat niet meer samen met de laatste generatie A3/B4 norm.
Heel zwart/wit is deze olie niet meer compatibel net de smeervoorschriften van de meeste N en NN modellen. Echter zal je blok niet na 25.000 km in de soep lopen.

Ik zal de normen er proberen bij te zoeken en hiermee de verschillende eigenschappen in beeld te krijgen. Is volgens mij bij de ACEA in te zien via internet.
Zal niet morgen zijn, maar ergens volgende week.:)
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Ardeca heeft specs aangepast?

 · 
Posted: 12.09.2017 - 21:33  ·  #8
Meer info zie hier:
Van de site Tribolex (http://www.tribolex.nl/acea.html):
"Voor alle "C"-producten geldt dat ze alleen mogen worden toegepast in die motoren waar een dergelijke type expliciet door de fabrikant wordt voorgeschreven. Dat is het geval als de op de motor gemonteerde uitlaatgasnabehandelingsapparatuur een zogenaamde "lowSAPS" olie (olie met laag sulfaatasgetal, laag zwavelgehalte en laag fosforgehalte) noodzakelijk maakt."
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 212
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Ardeca heeft specs aangepast?

 · 
Posted: 12.09.2017 - 22:19  ·  #9
Oke duidelijk, dat word een retourtje denk ik..
Maar wat moet ik er nu in gooien? hij heeft binnenkort toch echt olie nodig..
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1633
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Ardeca heeft specs aangepast?

 · 
Posted: 13.09.2017 - 22:57  ·  #10
Quote door brulkjaer

Meer info zie hier:
Van de site Tribolex (http://www.tribolex.nl/acea.html):
"Voor alle "C"-producten geldt dat ze alleen mogen worden toegepast in die motoren waar een dergelijke type expliciet door de fabrikant wordt voorgeschreven. Dat is het geval als de op de motor gemonteerde uitlaatgasnabehandelingsapparatuur een zogenaamde "lowSAPS" olie (olie met laag sulfaatasgetal, laag zwavelgehalte en laag fosforgehalte) noodzakelijk maakt."


Dat betekent toch voor auto's met een katalysator? Die zit zit toch zo'n beetje op alle Volvo's..? zeker op mijn 2.0T..
Ik wou net paar liter bestellen voor de klusmeeting bij TPR.. Of ik snap het niet zo goed.. :'(
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Ardeca heeft specs aangepast?

 · 
Posted: 14.09.2017 - 01:10  ·  #11
Quote door flevodirk

Quote door brulkjaer

Meer info zie hier:
Van de site Tribolex (http://www.tribolex.nl/acea.html):
"Voor alle "C"-producten geldt dat ze alleen mogen worden toegepast in die motoren waar een dergelijke type expliciet door de fabrikant wordt voorgeschreven. Dat is het geval als de op de motor gemonteerde uitlaatgasnabehandelingsapparatuur een zogenaamde "lowSAPS" olie (olie met laag sulfaatasgetal, laag zwavelgehalte en laag fosforgehalte) noodzakelijk maakt."


Dat betekent toch voor auto's met een katalysator? Die zit zit toch zo'n beetje op alle Volvo's..? zeker op mijn 2.0T..
Ik wou net paar liter bestellen voor de klusmeeting bij TPR.. Of ik snap het niet zo goed.. :'(


Ik zou, als ik bij TPR bestelde, Raymond eens vragen wat zijn visie is. Ik ben bang dat we ons anders zorgen om een niet bestaand probleem maken. Soortgelijke oliën, van dezelfde fabrikant die zich niet met elkaar verstaan? Het kan niet waar zijn!
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Ardeca heeft specs aangepast?

 · 
Posted: 14.09.2017 - 09:41  ·  #12
Als ik op de Ardeca site m.b.v.de "oliefinder" het juiste type olie zoek voor mijn type V70, kom ik ook niet uit op bovengenoemde olie, maar op een versie waar nog wel A3 bij staat.
En aangezien topicstarter, afgezien van de automaat, dezelfde versie van de V70 heeft, zal het advies niet veel anders zijn.

Wat ik tot nu toe gelezen heb over het verschil A en C is dat het niet uitwisselbaar is. Nog een nieuw linkje: http://www.gerritspeek.nl/auto/gs-autos_olie.html

Maar ik laat mij graag overtuigen van het tegendeel.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Ardeca heeft specs aangepast?

 · 
Posted: 14.09.2017 - 10:09  ·  #13
Quote door flevodirk

Quote door brulkjaer

Meer info zie hier:
Van de site Tribolex (http://www.tribolex.nl/acea.html):
"Voor alle "C"-producten geldt dat ze alleen mogen worden toegepast in die motoren waar een dergelijke type expliciet door de fabrikant wordt voorgeschreven. Dat is het geval als de op de motor gemonteerde uitlaatgasnabehandelingsapparatuur een zogenaamde "lowSAPS" olie (olie met laag sulfaatasgetal, laag zwavelgehalte en laag fosforgehalte) noodzakelijk maakt."


Dat betekent toch voor auto's met een katalysator? Die zit zit toch zo'n beetje op alle Volvo's..? zeker op mijn 2.0T..
Ik wou net paar liter bestellen voor de klusmeeting bij TPR.. Of ik snap het niet zo goed.. :'(


In dit geval wordt met 'uitlaatgasnabehandelingsapparatuur' (23x woordwaarde) niet de katalysator bedoeld, maar het diesel roetfilter (DPF). Het DPF kan bepaalde resten van olieverbranding niet goed wegkrijgen bij het regenereren, en daarom worden er oliën voorgeschreven die lage SAPS (zie boven) zodat er minder van die resten in het DPF komen. Daarvoor zijn de C-oliën bedoeld (ACEA C1-2-3). Die specificatie is echter gekomen nadat Volvo al DPFs gebruikte, dus voor de euro4 diesels werd nog A5/B5 olie voorgeschreven (waarbij B5 eigenlijk de juiste is voor diesel, A5 is voor benzine), al zijn er genoeg discussies op dit forum, en professionele en gebruikerservaringen, dat B4 olie ook prima voldoet (of in zekere opzichten beter), voor de diesels iig.
Maar of dat ook compatibel is met A-specificatie, dat durf ik niet te zeggen. Buiten smeereigenschappen etc gaat het bij een diesel-olie toch voor een belangrijk deel om het opnemen van verbrandingsresten (minder/anders bij benzine).
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1633
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Ardeca heeft specs aangepast?

 · 
Posted: 15.09.2017 - 18:34  ·  #14
Ah juist.. dank je. Ik vergat die DPF. Komt natuurlijk omdat ik een fervent petrolhead ben en niet zo van diesel houd.. ( het smaakt werkelijk nergens naar.. 😉 Benzine daarentegen..)

Ik bestel gewoon morgen paar flesjes, feitelijk alleen nodig om bij te vullen. Ik heb nog 6 liter liggen voor een wissel, met iets andere specs dan er nu in zit.
Het olieverbruik van mijn kar is gelukkig aangenaam laag, ongeveer 1 flesje a 1 liter per jaar of 15.000 km. Dan snel een oliewissel, soms wat eerder 8-)
DJ
Stropdas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Ardeca heeft specs aangepast?

 · 
Posted: 14.10.2017 - 21:52  ·  #15
Ik heb gemaild met http://www.ardeca-lubricants.be en nl met de vraag over de wijziging op het etiket van PS 5W40 en geschiktheid in de auto.

Eerste antwoord:
Indien u specifiek op zoek bent naar een A3 olie, dan neemt u sowieso een olie met specificatie A3.
De vermelding van C3 betekent dat dit een olie is geschikt voor wagens met roetfilters.

Toen nog door gevraagd wat er veranderd is aan de olie waardoor de specificatie op etiket anders is en waarom het niet meer geschikt zou zijn voor benzineauto's, en dat er meerdere gebruikers op dit forum twijfelen over de olie.

Tweede antwoord:
Er is niet veranderd aan de samenstelling van de PureSports 5W40 en deze is zonder meer geschikt voor gebruik in je Volvo.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0