Atf koeler voor een V70n

Turbodesk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

· 
Posted: 23.09.2018 - 16:29  ·  #151
Die Mazda koeler is ongeveer net zo groot als de originele xc90 atf koeler. De inhoud van de xc90 koeler is 250ml.
Wat is de inhoud van de Mazda koeler?
De aansluitingen zitten ook niet beide aan de zijkant?

Ik zag aan de binnenkant dat de originele koeler ook bestaat uit allemaal kleine lamellen.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.09.2018 - 20:17  ·  #152
Staat ergens beschreven hoe groot de koeler is.

@Steve; als je die Mazda koeler tussen de koplampen zet zal dit geen nadelig effect hebben op je KVS koeling. Mits deze koeler niet dichtslibt met vuil en dergelijke maar daarvoor hangt hij eigenlijk te hoog (kan dus eigenlijk niet)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 23.09.2018 - 20:33  ·  #153
Ik zoek zo even verder maar volgens mij is de R van Steve nieuwer met een andere bak dan de getoonde in de foto's vandaar geen extra koeler te vinden in vida bij Steve zn R.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 23.09.2018 - 20:44  ·  #154

k zoek zo even verder maar volgens mij is de R van Steve nieuwer met een andere bak dan de getoonde in de foto's vandaar geen extra koeler te vinden in vida bij Steve zn R.

MY 2006 geartronic 6-bak TF80-SC
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 23.09.2018 - 20:47  ·  #155
Dat zegt niet dat er geen extra koeler op kan maar niet met de geleverde slangenset en of er ruimte is??? er is erg weinig ruimte in de motorruimtevan de R van Steve. Heb je een standkachel steve?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.09.2018 - 20:56  ·  #156

Heb je een standkachel steve?

Nee, er zit geen standkachel op mijn auto (helaas)
Daarom had ik om een foto gevraagd van de koeler van HarryB en gezegd dat als hij d’r vanaf wil ik wellicht wel interesse heb.

Ik blijf een ATF koeler tussen m’n koplampen toch gevoelsmatig niet goed vinden. Lijkt me dat dat toch echt de koeling van de KVS beperkt,
Waarom wordt er dan ook vaak gezegd dat als je moet klimmen de airco uit moet zetten als de KVS te warm wordt?
Dat is toch om de radiator van de airco uit te schakelen zodat die de rijwind niet voorverwarmd en er koude lucht bij de KVS radiator komt. Ik kan m’n Geartronic niet uitzetten tijdens het rijden......beetje lastig....
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2018 - 12:14  ·  #157
Ik begrijp wat je bedoelt maar toch hoef je je daar geen enkel zorgen om te maken Steve. Er zit echt ook genoeg ruimte tussen de ATFkoeler en het standaard koelpakket van de auto in zodat de lucht goed kan circuleren. Daarbij is de Mazda koeler slechts 10 cm hoog, dus zo groot is dat oppervlakte niet voor de radiateur. Daarbij werkt de ATF koeling op een iets ander principe als de condensor van de airco met ook hele andere drukken erin.

Edit; vergeet niet dat de radiateur als laatste in het standaard koelpakket zit, dus eerst condensor, intercooler en radiateur. Condensor willen nog wel eens dichtslibben, idem voor de (wat oudere) intercooler en dan pas gaat de lucht door je radiateur heen. De grootste restrictie van deze luchtcirculatie zit dus eigenlijk altijd in je condensor / intercooler.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2018 - 12:30  ·  #158
Quote door Steve

Waarom wordt er dan ook vaak gezegd dat als je moet klimmen de airco uit moet zetten als de KVS te warm wordt?
Dat is toch om de radiator van de airco uit te schakelen zodat die de rijwind niet voorverwarmd en er koude lucht bij de KVS radiator komt.

Zou dat niet ook te maken hebben met het vragen van extra vermogen, wat een airco ook doet.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2018 - 12:49  ·  #159

Zou dat niet ook te maken hebben met het vragen van extra vermogen, wat een airco ook doet.

Daar geloof ik helemaal niet in. Dat kan toch nooit zo enorm veel zijn want dan zou je het in en uitschakelen van de aircopomp heel duidelijk moeten voelen tijdens het rijden. Je zult dan daadwerkelijk grote schommelingen moeten ervaren in je snelheid.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2018 - 14:15  ·  #160
Nu is mijn 10v natuurlijk niet zo vermogend als een R, maar ik merk het zeker wel.
Daarbij zorgt het gebruik van een airco (zeker de oudere) voor een extra verbruik van 5-10%, dat is volgens mij toch echt een resultaat van het vragen van vermogen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2018 - 15:14  ·  #161
Dan moet je dat terugzien in schommelingen in snelheid als je niet op de cruisecontrol rijdt lijkt me. Ik merk dat in elk geval niet.

Dat een R meer vermogen en koppel heeft is dan wel zo maar als ik 130 rijd merk ik niets van het in- of uitschakelen van de aircopomp. Er wordt dan ook niet meer vermogen/koppel van de motor gevraagd dan noodzakelijk is.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2018 - 18:12  ·  #162
Je zult het eerder in toeren zien als in snelheid. Bij een 850 /x70 classic is dit echt heel erg duidelijk merkbaar wanneer de airco inslaat. Ik meen ook dat die oude dingen iets van 10-15 PK wegtrekken en dat is best fors op dat motorvermogen.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2018 - 19:53  ·  #163
De ecu compenseert als het goed is het inslaan van de compressor. Zodat het stationair toerental gelijk blijft. Als de compressor door de tijd zwaarder gaat draaien is er te weinig compensatie en merk je een klein dipje.
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 24.09.2018 - 20:07  ·  #164

Die originele ATF koeler zit op de plaats waar ook de standkachel zit. Kan dus niet beide...kwam ik achter toen ik een poosje geleden zo'n koeler op de kop getikt had. Maarja, wil mijn standkachel daar niet voor opofferen.

Kan je mij eens een foto sturen van die koeler HarryB. Als jij 'm niet gebruikt en in mijn auto blijkt er geen te zitten heb ik wellicht interesse.
[/quote]

Sorry, maar die heb ik een tijdje geleden doorverkocht via dit forum. Weet zo niet meer aan wie.
Mss herkend iemand zich hierin.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.09.2018 - 05:58  ·  #165
Hehe, het heeft even geduurd maar eindelijk is de Mazdakoeler binnen. De vertraging geheel te wijten aan mijn 'vrienden' van PostNL. Invoerrechten waren 35.76, dus het totaal van 1 koeler incl invoerrechten is dan 116.55. Volgens mij moet dit met aanschaf van meerdere dus goedkoper kunnen. Zal straks even fotootje plaatsen.

Edit: foto's toegevoegd

Als ik van de week even tijd zal ik de slangen erin gaan meten en de koppelingen, etc laten maken, dan weten we ook een totaal pakketje cq prijs voor de complete set.

Selected quotes for multi-quoting:   0