Quote door Dirk342
Quote door Steve
Afgelopen weekend met een vriend van me, (automonteur met heel veel ervaring en ervaring in de autosport) overleg gehad over het plaatsen van een extra koeler tussen de koplampen.
Hij vond dat geen goed idee omdat dan, zoals ik al eerder heb aangegeven, de KVS koeling belemmerd wordt.
We hebben nog even gekeken op de site van DO88 en de volledig aluminium radiator die daar aangeboden wordt, waarvan aangegeven wordt dat ie 25% meer koelcapaciteit heeft dan een standaard radiator met kunststof zijkanten, vind hij een betere optie. Doordat kunststof isolerend werkt en aluminium warmte beter geleid zal de koeling van de ATF ook beter zijn.
Hij zij ook dat in de huidige constructie (warmtewisselaar systeem) de hetere ATF de KVS opwarmt. Als je gewoon 90 rijdt met de caravan wordt van de motor echt niet het volle vermogen gevraagd. De versnellingsbak heeft het wel zwaarder waardoor de ATF warmer wordt. Omdat die zijn warmte afgeeft aan de KVS wordt de KVS ook iets warmer. Bij het bergopwaarts rijden moet je echt zelf de boel in de gaten houden en niet eens willen om als eerste boven te zijn.
Hiermee wil ik niet het hele initiatief van Dirk van tafel vegen maar in het geval van mijn R ga ik liever geen obstructie in welke vorm dan ook voor de KVS koeling plaatsen omdat bij mij tussen de mistlampen de intercooler de plaats al inneemt die Dirk voor ogen heeft te gebruiken.
De prijs voor de radiator van DO88 valt erg mee. Wellicht dat dat voor de R al voldoende is. En wellicht levert het voor een D5 ook al genoeg koeling op. Oké, het is duurder dan de externe rijwindkoeler...….
Edit: het groter koelend vermogen zi hem niet in het ATF gedeelte maar in het KVS gedeelte ! Dat is wel iets om even rekening mee te houden. En ja, ik ben een erg grote fan van dit soort radiators.