De set zal passen op zowel benzine als diesel uitvoeringen van een N, weliswaar met een GT of Powershift bak. Als jij er een 5-bak automaat in hebt zitten (oude type) dan zullen we moeten kijken of de aansluiten van de koelerslangen hetzelfde zijn op de bak ? Dat weet ik namelijk niet zo uit het hoofd.
De set zal passen op zowel benzine als diesel uitvoeringen van een N, weliswaar met een GT of Powershift bak. Als jij er een 5-bak automaat in hebt zitten (oude type) dan zullen we moeten kijken of de aansluiten van de koelerslangen hetzelfde zijn op de bak ? Dat weet ik namelijk niet zo uit het hoofd.
Ik ben de gelukkige persoon met een geartronic bak.
Eigenlijk heb ik stad en land afgezocht naar een nette V70 op benzine met deze bak.
Ik hoor veel te slecht om met een handbak te rijden en ik wil handmatig kunnen schakelen met de caravan....
De R van Steve heeft dus al een extra automaatkoeler blijkt... Een extra (lees ander koeler erbij) zou alleen zin hebben als je het KVS systeem wilt omzeilen. Met de huidige extra koeler geeft de CFE ook 128 graden max aan, maar dan loopt de standaard koeler via de radiateur (dus KVS systeem) en en de extra koeler is lucht gekoeld, staan dus in serie met elkaar. Oppervlakte Volvo koeler was 50*8*4 is 1600 cm3.
De Mazda koeler past ook bij de R tussen de koplampen in, alleen de slangen zullen moeten worden aangepast en de beide claxons moeten worden verzet.
Dus wederom heb ik vraagtekens met de echte temperatuur van de bak en de weergave via Vida en CFE. Die 128 graden kan gewoon niet met het oppervlakte van de extra koeler, ondanks dat er een caravan achter hangt. Dit blijkt ook uit het verhaal van Steve, tijdens het rijden met de caravan, hoe de verschillende temperaturen zich gaan gedragen / verhouden, dus motortemp qua olie, motortemp qua KVS en bak temperatuur.
Niet echt en daarom vertrouw ik beide ook niet qua weergave. Anders gezegd; ik heb de bak nog nooit zo daadwerkelijk heet gehad als dat zowel Vida als CFE vertelde. Heb dit nu een aantal keren nagemeten met zowel een infarood als koppelthermometer en de waardes waren beduidend lager als wat Vida en CFE zeiden dat het moest zijn. Bak zat ook niet in de noodloop overigens.
Ook als je met een losse tempmeter, buiten het hele canbus systeem omgaat, krijg je beduidend andere waardes te zien. Waarom ben ik nog steeds niet achter. Ben er ook nog niet precies achter bij welke olietemperatuur exact de bak in noodloop gaat.
Die set is ook op een D5 te plaatsen (die Steve nu eronder heeft zitten) want is/was een Volvo optie bij mijn weten. Volgens mij, maar niet helemaal zeker, heeft een R deze koeler er namelijk niet standaard op zitten.
De andere set waar ik mee bezig ben, met die Mazda koeler, past ook op een D5
Niet echt en daarom vertrouw ik beide ook niet qua weergave. Anders gezegd; ik heb de bak nog nooit zo daadwerkelijk heet gehad als dat zowel Vida als CFE vertelde. Heb dit nu een aantal keren nagemeten met zowel een infarood als koppelthermometer en de waardes waren beduidend lager als wat Vida en CFE zeiden dat het moest zijn. Bak zat ook niet in de noodloop overigens.
Ook als je met een losse tempmeter, buiten het hele canbus systeem omgaat, krijg je beduidend andere waardes te zien. Waarom ben ik nog steeds niet achter. Ben er ook nog niet precies achter bij welke olietemperatuur exact de bak in noodloop gaat.
Zou dat niet een door Volvo ingebouwde veiligheid kunnen zijn? wellicht word deze temperatuur wel gemanipuleerd om de systemen heel te houden.
Anders zou het idd raar zijn dat de temp in Vida / CFE afwijkt van normaal .
Precies en mede daardoor vind ik de aangegeven waardes door Vida / CFE dus onbetrouwbaar. Ook al zou het een veiligheid zijn van Volvo, dan nog is de logica er voor mij niet (maar ben natuurlijk geen constructeur) om een andere temp aan te geven als die daadwerkelijk is.