Atf koeler voor een V70n

 
 
 
 
 
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 28.08.2018 - 14:54  ·  #76
Quote

Ook al zou het een veiligheid zijn van Volvo, dan nog is de logica er voor mij niet (maar ben natuurlijk geen constructeur) om een andere temp aan te geven als die daadwerkelijk is.


Ik kan me er toch iets bij voorstellen.
Een meter die constant heen en weer beweegt zaait onrust bij de bestuurder.
Soms is veel weten niet handig.
Met m’n D5 een keer gehad dat de temperatuur wijzer richting het rode ging.
Daar reed ik meestal net het moment verbruik op het DIM om zo te kunnen controleren of de auto zwaarder dan normaal belast werd tijdens het rijden met de caravan.
Als die wijzer dan naar rechts gaat zit ie ook best wel snel in het rood en komt de melding dat de motor te warm is in beeld.
Met de CFEplus kan ik het mooi in de gaten houden en als de temperatuur dan richting de 110 gaat weet ik dat ik wat rustiger aan moet doen.

Ik wil heus wel geloven dat de motorolie goed warm wordt. Die waarde vertrouw ik wel. De temperatuursensor van de ATF lijkt wat warmte op te nemen van het motorblok want ik heb ‘m afgelopen vakantie rit boven de 127 graden zien gaan maar geen melding of storing van m’n bak gehad.
Wellicht dat de gemeten waarde wel klopt maar dat dat dus deels ook van het motorblok is en dat de computer “weet” dat de ATF die temperatuur niet heeft.

Om dat te weten te komen zou er een extra temperatuur meter buiten het systeem om geinstelaard moeten worden om de boel te scouten, dat gaat me echter te ver en ik heb er nog geen noodzaak voor gehad.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 28.08.2018 - 22:49  ·  #77
Ons 306-je geeft in de meter de actuele temperatuur weer: normaal staat 'ie op 85-90, sta ik een tijdje in de file loopt 'ie op naar 100, 105 en laat ik 'm bijv. op de E25 bij Luik in z'n vrij van de heuvel rijden zakt 'ie naar 75, 80. Ik zie 't aan de meter als de fan aanslaat. Net als een oliepeilmeter in het dashboard: zet 'm op contact en je ziet de eerste 5 seconden in je dashboard precies wat je oliepeil op de stok is. Ja, ik hou van Franse auto's :)

Voor de leek misschien verwarrend, maar dit heb ik eerlijk gezegd liever dan een stoïcijns in het midden staande meter met een onzichtbare marge van 30 graden. Vervang 'm dan door een controle/storingslampje of maak er een olietemperatuurmeter van, zo zegt 'ie namelijk precies niks :-/

Edit: een CFE mag dan misschien wat te hoge waarden geven, ik zie wel wat er gebeurt en da's al wat waard.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2073
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 29.08.2018 - 10:53  ·  #78
Ik heb wel 4 extra temperatuur meters geïnstalleerd bij mijn vorige wagen.

KVS wordt eigenlijk niet als eerste te heet, het is eerder dat de motor en bak gloeiend heet worden, waardoor beide oliën te heet worden en als gevolg hebben dat de KVS deze temperatuur over neemt in de warmte wisselaars.

Dus als je enkel naar de naald van de de KVS temperatuur kijkt en deze al maar 1 mm omhoog gaat dan zit je qua bak en motorolie temperatuur zomaar al op 130 graden.

Dus eigenlijk kan ik mij best wel vinden in die gegeven tempersturen van de Volvo computer.

Buitenkant blok heb ik overigens met een infrarood meter op 120 graden gemeten na een rit de berg op (kleppendeksel).

Nadat ik diverse koelers had geplaatst bleef de temperatuur tot 30 graden lager met dezelfde belasting.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 04.09.2018 - 11:51  ·  #79
De slangen die ik van Doeke heb gekregen vandaag ontvangen, ik zal zo'n Mazda koeler laten overkomen en dan eens kijken waar we op uit kunnen komen. De 'oude' 5 bak automaat en de Geartronic hebben dezelfde slangen / aansluitingen in ieder geval.

Koeler is ook besteld (14 dagen levertijd), bij afname van 1 stuk € 83.79 incl verzendkosten maar dit moet volgens mij goedkoper kunnen als we er ineens een aantal laten komen.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 10.09.2018 - 14:47  ·  #80
Ik heb vandaag een atf koeler van een XC90 gekocht in Zweden voor een leuke prijs.
Deze ga ik in serie zetten met de originele koeler. Zoals Volvo het ook doet.
Volgens mij is het plug en play met deze koeler, zie foto.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5086
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 10.09.2018 - 15:50  ·  #81
Mis je niet 1 slang?
Of gebruik je die in de radiator niet meer?
Bij de XC90 wordt hij uit mijn hoofd in serie geschakeld met die in de radiator.

Uit je bak naar de radiator radiator naar de externe koeling / externe koeling naar de bak.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 10.09.2018 - 15:55  ·  #82
Ik dacht, ik kan de bovenste aansluiting van de radiator in deze pluggen en dan de slang die hier aan zit weer in de radiator.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 10.09.2018 - 16:06  ·  #83
Normaliter staat hij in serie met de onderste slang... Dus als je de onderste slang die nu op de radiateur zit op de extra koeler kunt krijgen, gaat de slang die nu op de koeler zit weer onderin de radiateur. Alleen geen idee of die slang lang genoeg is.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5086
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 10.09.2018 - 16:06  ·  #84
Ja dat kan natuurlijk ook

Heb de handleiding opgezocht en ik had het fout.
Inderdaad 3 leidingen.

montagehandleiding:
http://www.pennantmotors.com/p…835_en.pdf
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 10.09.2018 - 16:11  ·  #85
Maar ik zou deze methode alleen toepassen als je heel zeker weet dat je radiateur piekfijn in orde is en ook nog niet zo oud, anders blijf je de kans op KVS bij de ATF houden en daar zou je juist vanaf moeten willen, in mijn optiek.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 10.09.2018 - 16:18  ·  #86
Ik zie in de handleiding dat de originele slang tussen de bak en de koeler verwijderd moet worden en niet meer gebruikt word.
In de plaats daarvan komt een andere slang die bij de externe radiator hoort.
Ik hoop dat ik het haal met de originele slang. In het ergste geval moet ik hem een stukje verlengen. dat is nou ook weer niet zo`n ramp.

@Dirk
Ik snap je helemaal met die kvs bij de atf.
Waarom laat Volvo het dan via de kvs koeler lopen? Ondanks een externe koeler?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 10.09.2018 - 17:22  ·  #87
Ik denk dat Volvo dat doet in verband met opwarmen van de bakolie.

Ik denk verder ook: als de olie echt te heet geworden is, en dat is al meer gebeurd (en als er misschien ook te veel ATF ingezeten heeft), is vervangen van de radiateur best te overwegen. Dan weet je zeker dat het weer allemaal oké is. Maar dat is natuurlijk aan jou.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 419
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 10.09.2018 - 19:35  ·  #88
Ik volg dit topic met belangstelling aangezien ik twee automaten heb, C70 en S80, beide de vijfbak.

Gevoelsmatig vind ik het bijzonder dat de olie volgens de XC90 instructie eerst de externe koeler ingaat en dan (afgekoeld) de hete radiator ingaat. Het lijkt mij logischer om de olie die uit het koelblok in de radiator komt verder te koelen via de externe koeler.

Wat betreft de slanglengtes, beide komen toch in en uit de radiator met eerst een gedeelte metaal voor ze overgaan in rubber? Als je het metaal in het midden door zaagt en er een klein kraagje op perst kun je de originele slang voor het DHZ-project toch gebruiken door de extra lengte erop aan te sluiten?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2073
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 10.09.2018 - 23:38  ·  #89
De al een beetje afgekoelde olie stroomt door de koude kant van de radiateur, die koude kant is exact de temperatuur die de automaat olie moet zijn, dus als die te laag is zal die daar mooi op de gewenste temperatuur komen/blijven.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 11.09.2018 - 07:06  ·  #90
Quote door Turbodesk

@Dirk
Ik snap je helemaal met die kvs bij de atf.
Waarom laat Volvo het dan via de kvs koeler lopen? Ondanks een externe koeler?
Dat is mij dus ook een raadsel. Het systeem origineel werkt gewoon goed als de radiateur goed en heel is. Laat daar geen twijfel over bestaan maar het is en blijft (origineel) kunststof en dat is gewoon zwak, zeker bij Volvo radiateurs na een aantal jaren. En daar zit precies het risico.. Met een complete aluminium radiateur hoef je je over dit systeem geen enkele zorgen te maken want die gaan / kunnen gewoon niet doorlekken
 
Selected quotes for multi-quoting:   0