Quote
Ook al zou het een veiligheid zijn van Volvo, dan nog is de logica er voor mij niet (maar ben natuurlijk geen constructeur) om een andere temp aan te geven als die daadwerkelijk is.
Ik kan me er toch iets bij voorstellen.
Een meter die constant heen en weer beweegt zaait onrust bij de bestuurder.
Soms is veel weten niet handig.
Met m’n D5 een keer gehad dat de temperatuur wijzer richting het rode ging.
Daar reed ik meestal net het moment verbruik op het DIM om zo te kunnen controleren of de auto zwaarder dan normaal belast werd tijdens het rijden met de caravan.
Als die wijzer dan naar rechts gaat zit ie ook best wel snel in het rood en komt de melding dat de motor te warm is in beeld.
Met de CFEplus kan ik het mooi in de gaten houden en als de temperatuur dan richting de 110 gaat weet ik dat ik wat rustiger aan moet doen.
Ik wil heus wel geloven dat de motorolie goed warm wordt. Die waarde vertrouw ik wel. De temperatuursensor van de ATF lijkt wat warmte op te nemen van het motorblok want ik heb ‘m afgelopen vakantie rit boven de 127 graden zien gaan maar geen melding of storing van m’n bak gehad.
Wellicht dat de gemeten waarde wel klopt maar dat dat dus deels ook van het motorblok is en dat de computer “weet” dat de ATF die temperatuur niet heeft.
Om dat te weten te komen zou er een extra temperatuur meter buiten het systeem om geinstelaard moeten worden om de boel te scouten, dat gaat me echter te ver en ik heb er nog geen noodzaak voor gehad.