Quote door V70R^2
De al een beetje afgekoelde olie stroomt door de koude kant van de radiateur, die koude kant is exact de temperatuur die de automaat olie moet zijn, dus als die te laag is zal die daar mooi op de gewenste temperatuur komen/blijven.
Zoals je weet heb ik ook een alu radiateur en een extra oliekoeler en ben hier behoorlijk mee aan het experimenteren geweest toentertijd. Het feit is gewoon dat als ik de extra koeler (luchtgekoeld, is ook veel groter als het gedeelte in de radiateur) alleen aansluit, dit beter koelt als de originele van Volvo zelf in de radiateur en zijn de temperaturen gewoon goed en al helemaal met een zware caravan erachter. Na de montage van de alu radiateur kwam ik er ook achter dat alleen daardoor de temperatuur in de bak al zakte, maw het koelt de ATF beter als de originele radiateur (wat an sich ook weer logisch is) en sindsdien heb ik de extra koeler koppelbaar gemaakt en gebruik deze alleen als ik met een zware caravan naar het buitenland ga.