Atf koeler voor een V70n

Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

· 
Posted: 11.09.2018 - 07:20  ·  #91
Quote door V70R^2

De al een beetje afgekoelde olie stroomt door de koude kant van de radiateur, die koude kant is exact de temperatuur die de automaat olie moet zijn, dus als die te laag is zal die daar mooi op de gewenste temperatuur komen/blijven.
Snap heel goed wat je bedoeld Adriaan, maar ben het gedeeltelijk met je eens. Bij de standaard extra koeler van Volvo loppt idd de hete olie eerst de externe koeler in, dan via de slang de onderkant van de radiateur in en komt er boven (aan te hete zijde) bovenkant weer uit naar de bak toe. De al gekoelde olie word dus altijd opgewarmd in de radiateur (wat je al zegt). Als de oliedruk van de bak nu iets hoger was als momenteel zou dit nog enigszins kunnen werken, maar die druk is niet zo bar hoog en in mijn opinie blijft de olie dan eigenlijk te lang in de radiateurkoeler zitten, maw het duurt te lang voordat de olie doorstroomt vind ik, en de olie word dan teveel opgewarmd. De inhoud van de originele koeler is circa 0.5 ltr.

Zoals je weet heb ik ook een alu radiateur en een extra oliekoeler en ben hier behoorlijk mee aan het experimenteren geweest toentertijd. Het feit is gewoon dat als ik de extra koeler (luchtgekoeld, is ook veel groter als het gedeelte in de radiateur) alleen aansluit, dit beter koelt als de originele van Volvo zelf in de radiateur en zijn de temperaturen gewoon goed en al helemaal met een zware caravan erachter. Na de montage van de alu radiateur kwam ik er ook achter dat alleen daardoor de temperatuur in de bak al zakte, maw het koelt de ATF beter als de originele radiateur (wat an sich ook weer logisch is) en sindsdien heb ik de extra koeler koppelbaar gemaakt en gebruik deze alleen als ik met een zware caravan naar het buitenland ga.
marcelseverien
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 11.09.2018 - 09:44  ·  #92
Misschien een loze (domme) vraag 😇

Maar zijn er geen volledig aluminium gecombineerde koelers dan? Zeg maar zoals de originele.. maar dan alu
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.09.2018 - 10:02  ·  #93
Die zijn er sowieso van o.a. DO88: https://www.do88.se/en/artikla…iator.html

Maar die zijn geschikt voor de S60R / V0R en S80 maar bij mijn weten passen deze ook gewoon in de non turbo's. Maar aparte voor de diesels zijn er helaas niet, kan je ook niet vertellen waarom niet. Alhoewel bij de XC70 en S80 duidelijk staat dat deze voor alle modellen geschikt. De complete alu radiateuren zijn in principe dezelfde zoals die gemonteerd zitten in de auto van mij en die van Adriaan, alleen natuurlijk met als uitzondering dat a) de aansluitingen anders zijn en b) er bij de radiateurs van ons nog een oliekoeler van de motor aan de andere zijde zit. Weer als voorbeeld de 850 / classic radiateur: https://www.do88.se/en/artikla…tor-2.html

De pasvorm van al het DO88 spul is gewoon fantastisch en is ook altijd al zo geweest.
marcelseverien
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 11.09.2018 - 12:25  ·  #94
Dat is wel mooi spul dirk,
Kost wel wat meer, maar als je dan zeker bent dat je de boel niet kapot loopt....
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 11.09.2018 - 13:31  ·  #95
Quote door Dirk342

Quote door V70R^2

De al een beetje afgekoelde olie stroomt door de koude kant van de radiateur, die koude kant is exact de temperatuur die de automaat olie moet zijn, dus als die te laag is zal die daar mooi op de gewenste temperatuur komen/blijven.
Snap heel goed wat je bedoeld Adriaan, maar ben het gedeeltelijk met je eens. Bij de standaard extra koeler van Volvo loppt idd de hete olie eerst de externe koeler in, dan via de slang de onderkant van de radiateur in en komt er boven (aan te hete zijde) bovenkant weer uit naar de bak toe. De al gekoelde olie word dus altijd opgewarmd in de radiateur (wat je al zegt). Als de oliedruk van de bak nu iets hoger was als momenteel zou dit nog enigszins kunnen werken, maar die druk is niet zo bar hoog en in mijn opinie blijft de olie dan eigenlijk te lang in de radiateurkoeler zitten, maw het duurt te lang voordat de olie doorstroomt vind ik, en de olie word dan teveel opgewarmd. De inhoud van de originele koeler is circa 0.5 ltr.

Zoals je weet heb ik ook een alu radiateur en een extra oliekoeler en ben hier behoorlijk mee aan het experimenteren geweest toentertijd. Het feit is gewoon dat als ik de extra koeler (luchtgekoeld, is ook veel groter als het gedeelte in de radiateur) alleen aansluit, dit beter koelt als de originele van Volvo zelf in de radiateur en zijn de temperaturen gewoon goed en al helemaal met een zware caravan erachter. Na de montage van de alu radiateur kwam ik er ook achter dat alleen daardoor de temperatuur in de bak al zakte, maw het koelt de ATF beter als de originele radiateur (wat an sich ook weer logisch is) en sindsdien heb ik de extra koeler koppelbaar gemaakt en gebruik deze alleen als ik met een zware caravan naar het buitenland ga.

Wat dat betreft ook volledig met je eens, oliedruk van de automaatbak is al erg laag, en om die reden enkel een externe koeler monteren (al dan niet met thermostaat, andere discussie :D) is wel verstandig ja.

Motorolie kan je dan wel weer mee doen wat je wilt, zolang de slijtage van het blok niet voorbij zijn toleranties is kan je daar prima meerdere koelers tussen zetten.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 11.09.2018 - 18:09  ·  #96
Dirk, waarom laat je de alu koeler dan niet altijd als enige de ATF-olie koelen als tie zoveel beter is dan de in de radiator geïntegreerde koeler?
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 11.09.2018 - 18:17  ·  #97
Externe koeler kan met <€100 nieuw erin zitten en montage is peanuts. (uurtje arbeid)

Koelpakket Do88 (Intercooler + Radiateur) ga je de €1000 sowieso voorbij arbeid; 5-6 uur werk.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.09.2018 - 07:18  ·  #98
Quote door Rik Tuin

Dirk, waarom laat je de alu koeler dan niet altijd als enige de ATF-olie koelen als tie zoveel beter is dan de in de radiator geïntegreerde koeler?
Omdat ik met de alu radiateur al zag dat de baktemperatuur naar benden ging, deze koelt beter als de standaard radiateur met kunststof behuizing. Hij zit dus standaard hierop aangesloten, ook omdat een alu radiateur geen KVS kan doorslaan naar de ATFkoeler toe in dezelfde radiateur. Als ik op vakantie ga met een zware caravan erachter en ver moet rijden hang ik die grote extra koeler erbij, maar dan word ook de route omgelegd van hoe de vloeistof loopt.

Maar als ik in Nederland rij met bijvoorbeeld een auto-ambulance erachter en een auto erop, verander ik helemaal niets en kan hem er zo achter knopen, de baktemperatuur stijgt wel iets maar is allerzins acceptabel. Zou ik met dezelfde combinatie naar Italië of Zwitserland gaan (puur even als voorbeeld) komt die losse koeler er nog bij te hangen..
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.09.2018 - 08:29  ·  #99
Net bericht gehad dat de Mazda koeler bij de douane ligt in Nederland.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.09.2018 - 08:33  ·  #100
Quote door V70R^2

Externe koeler kan met <€100 nieuw erin zitten en montage is peanuts. (uurtje arbeid)
Ja, zou idd kunnen maar dan ben je altijd met slangklemmen en rommel aan het klooien en ook dat moet je in mijn ogen niet willen. Ook al zit het origineel af Volvo zo gemonteerd als deze een extra koeler eronder hangen Daarbij is het koelvermogen van zo'n klein baby-koelertje ook onvoldoende in mijn opinie. Zie even een paar bladzijdes terug waar iets staat over het koelend vermogen per koeler.

Quote door V70R^2

Koelpakket Do88 (Intercooler + Radiateur) ga je de €1000 sowieso voorbij arbeid; 5-6 uur werk.
Eensch !
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 19.09.2018 - 14:49  ·  #101
Vandaag de XC90 atf koeler onder mijn V70 gehangen.
Pasvorm is perfect. Beugels komen overeen met extra steunen aan de voorste radiator.
Ik heb er afstandsbusjes tussen gedaan zodat er geen contact met de voorste radiator is.
De slang die er bij zat is precies de juiste voor de bovenste aansluiting van de radiateur koeling.
Ik heb de originele slang die in de bovenste aansluiting zat doormidden gesneden. Deze is duidelijk te kort om naar de extra koeler te komen.
Deze verleng ik morgen met een extra stukje slang. Moest besteld worden. Automateriaal zaken hebben alleen maar brandstof slang liggen.
Ik heb ook het stukje pijp van de bovenste aansluiting wat moeten buigen anders kreeg ik het niet passend.
Kan allemaal net zo.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 19.09.2018 - 15:04  ·  #102
A zit netjes zo.
Zeker interessant als je met sleurhut rijdt.
Ben benieuwd wat het nu met de koeling van de radiator doet.
Turbodesk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.09.2018 - 15:09  ·  #103
Ik heb geen temperatuur aanduiding van de bak. Ik ga er van uit dat met warm weer de bak niet meer in noodloop gaat met de caravan er achter.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.09.2018 - 17:59  ·  #104
Hoe verleng je die slang, schuif je daar nog een 2 buisjes in met 2 felsranden erop, dus met 4 slangklemmen om te verlengen (om te zorgen dat de slang ook vast blijft zitten en niet gaat lekken) ? ik neem tenminste aan dat je alleen het begin en einde van de originele slang kunt gebruiken en de rest dus moet verlengen ?

Ben erg benieuwd naar de constructie qua slangen.
Turbodesk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.09.2018 - 18:02  ·  #105
Dat klopt helemaal Dirk

Selected quotes for multi-quoting:   0