Een extra koeler voor de automaatbak is in principe altijd wenselijk (mijn Vida start even niet op en kan dus niet kijken hoe dit met een V70-2007 zit), je kunt er voor kiezen deze in serie te zetten met de bestaande automaatoliekoeler in de radiateur, of er voor te kiezen om er een aparte koeler aan te hangen... Met de laatste heb je dan ook meteen meer opties qua grootte en dergelijke en je bent meteen van het probleem af dat als de radiateur doorslaat naar de automaatkoeler toe, niet ook meteen je versnellingsbak is overleden. Een automaatbak kan absoluut NIET tegen KVS.
Even als voorbeeld bedoeld hoe ik het bij mijn auto heb zitten, standaard haalt hij zijn koeling uit de ATFkoeler in de radiateur, echter als ik op vakantie ga met een zware caravan erachter koppel ik hem om. Onder het bestaande koelerpakket van de auto (condensor-intercooler-radiateur) heb ik een vrij brede oliekoeler hangen van circa 85 x 15cm. Hieraan heb ik 2 slangen zitten die ik zo aan de automaatbak kan koppelen, de slangen liggen dus altijd netjes weggewerkt in de motorruimte en gebruik ik pas indien nodig. Uiteraard hangt de oliekoeler trillingsvrij.
Qua materiaal moet je dan op deze manier, zeker met een Chinese aluminium koeler echt je best doen om boven de 150 euro uit te komen, en je keuze mogelijkheden zijn ineens veel groter. De slangen kun je zo laten persen bij een hydraulicaboer of landbouwwerkplaats.
Onderstaand, ook even als voorbeeld bedoeld maar zeker door zijn constructie makkelijk ergens te plaatsen is aan de voorzijde, een ATF koeler van een Mazda:
https://nl.aliexpress.com/item…autifyAB=0
Laat je verder even niets wijs maken, een standaard motoroliekoeler voldoet ook ! Je hoeft dus niet speciaal te zoeken op een ATFkoeler.....
Edit: even Vida weer aan de gang gemaakt en even gekeken bij de V70N uit 2007, bij zowel de diesels als benzine kan het gewoon zoals bovenstaand beschreven.