V70 van schoonvader lekt stuurbekrachtiging olie. We hebben het lek inmiddels gevonden, een buis achter de koelers. Ik upload later even een video, wifi van Qbuzz is niet zo snel.
De vraag is, moet het hele stuk vervangen worden vanaf pomp tot stuurhuis? Vanwege die geknepen koppelingen tussen slang en buis.
Link naar de video.
Aan de achterkant zit een scheur lijkt het, deze is game over.
Ik heb al in mijn D5 gekeken maar die gebruikt een andere buis, bochten en knikjes liggen op andere plaatsen.
Zou die van de 2.4 benzine wel gelijk zijn?
Motorkap op van de reserve V70, hele motor weg! Wel makkelijk om die stuurleiding er uit te halen.
Mee naar onze V70, ja jammer dan, past niet.
Frank kijkt eens naar de retourleiding, kijkt een beetje raar, krabt op zijn hoofd (denk ik, zelf niet gezien) en zegt dit heb ik nog nooit gezien.
Zie de foto's, hij loopt heen en weer voordat hij terug gaat naar het ATF reservoir.
Mijn auto heeft dezelfde motor, maar die heeft een rechtstreekse retour net als de S60 van Frank en de pluk V70.
Met een beetje pijn en moeite op zoek naar het logo op het stuurhuis om te kijken wat er in zit, SMI of ZF.
Blanco, heel apart.
Nu vermoed Frank, en ik geef hem helemaal gelijk, dat er ooit een vervangend stuurhuis in de V70 is gekomen. En dat er geen logo of nummer op staat, tenminste zo ingebouwd konden we niets vinden.
Ik heb geen foto van de pluk V70 aanvoer stuurleiding. Maar..
Foto 2 en 3 tonen wel iets bijzonders. In alle Volvo's die we daar hadden staan loopt de aanvoer leiding vanaf de pomp een stukje richting luchtfilter, gaat dan naar beneden en verloopt in een slang, en vlak voordat hij onder de kabelboom door gaat wordt het weer een buis.
Maar in de V70 van mijn schoonvader gaat hij over de kabelboom heen richting de motor, en dan omlaag. Hij zat ook niet in de klemmetjes geklikt en daardoor tikte hij tegen het subframe aan wat hem nu de kop heeft gekost.
Het vermoeden is nu:
Het is dezelfde aanvoer leiding, maar omdat ze hem er niet goed in kregen is hij gebogen, zie foto 3 vooral bij de kunststof houder, waardoor hij over de kabelboom heen loopt ipv er onder zoals in de 3 andere auto's. In dat gebogen deel is hij ook gescheurd.
En waarom zo'n rare heen en weer in de retour leiding?
Nou hoe dan ook, ik ga proberen die leiding er een beetje mooi in te krijgen op de manier zoals Volvo heft heeft bedacht.
Jammer dat bij vervangen van de fuseekogel de aandrijf as uit elkaar is gegaan en Frank nu een auto op de burg heeft die er niet meer af wil... Komt er ook nog even bij.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).