ATF temp geartronic

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3375
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: ATF temp geartronic

 · 
Posted: 04.04.2021 - 20:58  ·  #16
Steve, de temperatuur van de motorolie via CFE komt niet (direct) uit de sensor, maar gaat via een berekening.
Mogelijk is dit voor de transmissie olie ook zo, daar heb ik Marcel niet naar gevraagd destijds.
Je kan toch al rijdend een auto uitlezen met Vida? Misschien kan iemand met CFE en Vida dat een keer bekijken, als de verveling toeslaat.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: ATF temp geartronic

 · 
Posted: 05.04.2021 - 21:54  ·  #17
Hoi Jeroen,

Ja, ik zou natuurlijk met mijn laptop en Vida zoiets kunnen gaan doen. Ik heb zoveel tijd tekort gehad de laatste maanden en ook de komende ontbreekt het me ook aan voldoende vrije tijd (gelukkig)

Maar eerlijk gezegd, op emails wordt niet gereageerd door Swedesolutions, dus geen idee wat ze met vragen en suggesties doen.....
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 567
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: ATF temp geartronic

 · 
Posted: 24.05.2024 - 13:13  ·  #18
Ik haak even in hier.
In mijn 2.3T5 met geartronic heb ik oa een radiateur van do88 ingebouwd.
Ik heb zojuist de vraag bij do88 neergelegd of de koel capaciteit voor de atf ook groter is net als voor de kvs.
Over de kvs vind ik diverse tests maar niets over de atf dus ik ben benieuwd naar hun antwoord (als ze me beantwoorden).
Mocht ik iets terug horen dan zal ik het hier delen want dat is wellicht ook interessant voor de caravan trekkers onder ons 😉
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3375
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: ATF temp geartronic

 · 
Posted: 24.05.2024 - 14:16  ·  #19
Ik lees mijn eigen bericht hier boven en moet nog even wat kwijt.
De olietemp wordt bij sommige auto's wel degelijk door een sensor uitgelezen, volgens Marcel in ieder geval bij een R, en hier en daar zijn er auto's waar de sensor ook in zit maar hij kon niet zeggen welke auto hem wel of niet heeft en waarom dat zo is.
Bij auto's zonder die olietemp sensor gaat de CFE een berekening doen en de temperatuur schatten.
Automaat olie heeft wel altijd een temperatuur sensor.

Mijn motor olie zit vaak rond 90-105 graden, geen sensor in het blok.
Automaat olie zit op lange ritten rond de 55-60 graden. Heb eigenlijk nooit uitschieters naar boven gezien, ook niet op hete dagen of met een aanhanger.

Bij aanhanger/caravan wil je ook liever in lock-up rijden lijkt me. dan belast je de koppelomvormer minder (of bijna niet?) en is de ATF olie alleen om de tandwielen te smeren en koelen toch?
Bij zware belasting rijd ik toch liever handmatig om de toeren ook wat hoger te houden.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 514
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Uitlezen sensor

 · 
Posted: 24.05.2024 - 14:53  ·  #20
Quote door Jeroen


Automaat olie heeft wel altijd een temperatuur sensor.


Kun je mij vertellen hoe ik die sensor kan uitlezen? Welk tabje en zo? Ik heb het nog niet gevonden..

Dank
JP
Knoem
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 40
Berichten: 130
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: ATF temp geartronic

 · 
Posted: 24.05.2024 - 15:07  ·  #21
Ik kan met de cfe geen motor temperatuur uitlezen. Die sensor zit niet in mijn model. Hij geeft ook geen berekende waarde. De temperatuur van de automaat en koelvloeistof heb ik wel en wordt ook netjes weergegeven.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 567
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: ATF temp geartronic

 · 
Posted: 24.05.2024 - 15:08  ·  #22
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet of ik überhaupt de temperatuur kan peilen. Cfe werkt niet met het bj van mijn V70 (zeiden ze zelf) maar ik kan met een bt dongle en een app best wat waardes zien. Binnenkort eens kijken wat ik allemaal kan uitlezen.
En anders kan ik het nog met Vida proberen.

Overigens heb ik al antwoord van do88;

"Hello Maarten!

Thanks for your email. Given that the radiator has better heat transfer than the OE piece, it will cool the ATF better. If this is enough to show a substantial difference, don´t know. Since the connections are there already, you may try it and use them. "


Ik heb daarop gereageerd met dat ik de motor wil tunen en dat vaak bij een oem radiateur men een extra koeler plaatst voor de atf. En dat ik me dus afvraag of er gegevens bekend zijn van de verschillen tov oem. Het volgende kreeg ik weer als antwoord;

"We have no data on this, sorry. If standalone is considered the way to go, maybe opt for that. We have good universal oil coolers here: Link "

Dus men heeft geen flauw idee over wat ze zelf produceren :Thumbsup:
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3375
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: ATF temp geartronic

 · 
Posted: 24.05.2024 - 18:38  ·  #23
CFE + kan dat, maar dat is vanaf MY05. Op oudere auto's moet je een paar draadjes naar de OBD stekker trekken. Moet ik thuis even zoeken of ik dat nog ergens opgeslagen heb. Maar dat werkt dus niet zomaar.
Knoem
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 40
Berichten: 130
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: ATF temp geartronic

 · 
Posted: 25.05.2024 - 08:42  ·  #24
Ik ben benieuwd, ik heb de laatste cfe versie met wifi etc
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1827
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: ATF temp geartronic

 · 
Posted: 25.05.2024 - 10:08  ·  #25
Quote door Jeroen

CFE + kan dat, maar dat is vanaf MY05. Op oudere auto's moet je een paar draadjes naar de OBD stekker trekken. Moet ik thuis even zoeken of ik dat nog ergens opgeslagen heb. Maar dat werkt dus niet zomaar.


Maar als de cfe+ de motor olie temperatuur enkel kan berekenen is dat niet echt wat je graag zou willen denk ik, toch?

Ergens zou je een sensor willen hebben die waarde geeft door meting.

Begrijp ik het correct dat een R die wel heeft? Ben benieuwd waar die dan zit en dan zou zoiets toch ook een een niet R te plaatsen moeten zijn ?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3375
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: ATF temp geartronic

 · 
Posted: 25.05.2024 - 12:02  ·  #26
Dat zei Marcel inderdaad toen hij jaren geleden een keer bij mij was om de S60 door te meten omdat die een probleem had met de CFE.
Geen idee waar die sensor zit eigenlijk.

Knoem, werkt die CFE+ dan ook in jouw 2003 auto? Was iets met bepaalde functies van de CFE die afhankelijk zijn van dat canbus hoog/laag verhaal. En auto's tot MY04 of 05 hebben die canbus niet compleet in de OBD, zoiets was het.
Kan dat topic zo gauw niet terug vinden, kan ook zijn dat het op Volvo forum was.
Knoem
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 40
Berichten: 130
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: ATF temp geartronic

 · 
Posted: 25.05.2024 - 14:38  ·  #27
Ja de cfe werkt gewoon goed, ik heb overgansmodel. 2003 okt. Volgens mij in vida 2004 model.
alerto14
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 / 2024
Subject:

Re: ATF temp geartronic

 · 
Posted: 27.05.2024 - 16:06  ·  #28
Quote door AFK

Vandaag mijn caravan opgehaald van de stalling.
Dit voor de eerste keer met onze V70 D3 geartronic.
Omdat ik al veel gelezen heb over het in de 5 rijden heb ik dit ook gedaan.
Ik heb uit nieuwsgierigheid mijn mobiel gekoppeld met de obd adapter en de volgend temperaturen bekeken: ATF temp, koelwater temp en de motor olie temp.

Wat me opviel was dat de ATF temp al snel op liep naar 90 - 92 graden bij +/- 85 km/h.
Dit is op een vlakke weg en met 1400kg aan de trekhaak.

Is dit een normale ATF temp?
En wat is de MAX. temp die veilig is voor de geartronic?

Zou niet graag willen dat de vernieuwde ATF van de zomer in de bergen verbrand door een te hoge temperatuur.

Wie kan mij hier meer over vertellen.

Mvg.


De temperatuur die je meet voor de automaat (ATF) van 90-92°C bij een constante snelheid van 85 km/u met een gewicht van 1400 kg aan de trekhaak, klinkt inderdaad aan de hoge kant. De ideale ATF temperatuur ligt normaal gesproken tussen de 70-90°C.

Een temperatuur boven de 100°C wordt algemeen beschouwd als te heet en kan op den duur schade veroorzaken aan de pakkingen, kleppen en vloeistof van de automaat. Met name bij zware belasting zoals bergopwaarts rijden met een zware aanhanger, loop je het risico dat de ATF oververhit raakt.

Mijn advies zou zijn om bij dergelijke extreme situaties met hoge belasting, extra pauzes in te lassen om de transmissie voldoende tijd te geven af te koelen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0